Παιδί και Εξετάσεις

Το ρολόι χτυπάει, το ημερολόγιο γράφει Μάιο, οι εξετάσεις πλησιάζουν. Τα παιδιά και οι γονείς βρίσκονται μπροστά στις εξετάσεις, στο σημείο εκείνο ξεκινάνε μία σειρά από ερωτήσεις που απασχολούν γονείς και παιδιά.

  • Πόση ώρα πρέπει να διαβάσουν ; το παιδί αγχώνεται ; πώς θα τα καταφέρει ; η ύλη είναι πολύ μεγάλη, δεν θα προλάβει να τα μάθει όλα!

Το σημαντικότερο στοιχείο είναι να αλλάξει το παιδί τρόπο σκέψης όσον αφορά τις εξετάσεις. Για να γίνει  αυτό όμως  χρειάζεται να αλλάξει πρώτα από όλα ο τρόπος σκέψης των ίδιων των γονιών. Ο γονιός μπορεί να αποτελέσει σημαντικός βοηθός κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, αλλά πρέπει να απομακρυνθεί από τη θέση του μεταδότη άγχους και συναισθηματικής φόρτισης. Τα παιδιά πρέπει να κατανοήσουν τη σημαντικότητα των σχολικών εξετάσεων και να μάθουν να διαχειρίζονται αυτές τις απαιτητικές σχολικές ημέρες. Υπάρχουν σημαντικά βήματα και συμβουλές που μπορούν να εξομαλύνουν και να βελτιώσουν το «γολγοθά» των εξετάσεων.

Προτάσεις για τα παιδιά:
– οργανώστε όσο μπορείτε καλύτερα την ύλη για διάβασμα (μικρά σχεδιαγράμματα μπορούν να βοηθήσουν)
– 
κρατάτε σημειώσεις και επισημαίνετε με διαφορετικά στυλό/μαρκαδόρους, δημιουργήστε σύντομους πλαγιότιτλους για να διατηρείτε στη μνήμη σας τα σημαντικότερα στοιχεία

– διατυπώστε ερωτήσεις για κάθε ενότητα για να μπορείτε να οργανώσετε την επανάληψη σας

– αποφεύγετε να διαβάζετε με εξαντλητικούς ρυθμούς κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, 2 ώρες συνεχόμενου διαβάσματος και η παρουσία ολιγόλεπτων διαλειμμάτων είναι ο καλύτερος χρονικός προγραμματισμούς. Αποφύγετε να μένετε ξύπνιοι μέχρι αργά.

– διαβάστε αυτά που σας δυσκολεύουν λίγο πριν τις εξετάσεις και μην κουράζεστε με αυτά που ήδη ξέρετε καλά
– προτιμήστε να τρώτε τροφές που ενισχύουν την μνήμη (ξηροί καρποί, πρωτεινούχα φαγητά και πολλούς χυμούς , να κοιμάστε καλά, να ξεκουράζεστε και να ασκήστε (βόλτα με ποδήλατο, περίπατος)

– Αναλύστε την κατάσταση που σας αγχώνει- ανησυχεί με ρεαλιστικό τρόπο:  σημειώστε τι ακριβώς σας προκαλεί άγχος, γράψτε τους λόγους και εντοπίστε πιθανές στρατηγικές που θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε την αγχογόνο κατάσταση.
– σε περίπτωση άγχους και πανικού κατά τη διάρκεια των εξετάσεων σταματήστε τις αρνητικές σκέψεις (και κυριολεκτικά λέγοντας στον εαυτό σας σταμάτα ή stop) και αντικαταστήστε με θετικές (αντί για «θα αποτύχω, θα κάνω ότι καλύτερο μπορώ», πάρτε βαθιές αναπνοές, σκεφτείτε κάποια όμορφη εικόνα (όπως διακοπές, αγαπημένο πρόσωπο ή μέρος) ή επαναλάβετε εσωτερικά κάποια λέξη ή φράση που σας ανακουφίζει.

Προτάσεις για τους γονείς:
– προσπαθήστε να είστε όσο το δυνατό πιο ήρεμοι εάν εσείς είστε ήρεμοι αυτό θα νιώθουν και τα παιδιά κοντά σας
– χρησιμοποιήστε και εσείς την τεχνική των αναπνοών για να σας βοηθά να αποφορτίζεστε

  • Αναγνωρίστε το άγχος στα παιδιά σας και βοηθήστε τα να το αντιμετωπίσουν «καταλαβαίνω ότι αυτό είναι κάτι που σου προκαλεί άγχος, μπορείς να κλείσεις για λίγο τα βιβλία και να χαλαρώσεις»
  • Ενθαρρύνετέ τα να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και μην υποτιμάτε το άγχος τους.
  • Αποφύγετε εκφράσεις «μην αγχώνεσαι, είμαι σίγουρη πως θα τα καταφέρεις» , γιατί αυτές δημιουργούν επιπλέον άγχος και ένα αίσθημα ευθύνης να τα καταφέρουν για να χαροποιήσουν τους γονείς.
    – εκτονωθείτε και εσείς με κάποιο τρόπο, όπως γυμναστική, περίπατο, συνάντηση με φίλους
    – μην πιέζετε το παιδί να διαβάσει ή του το υπενθυμίζετε σε κάθε περίπτωση που το βλέπετε να κάθεται (και να μη διαβάζει), μην ξεχνάτε ότι το παιδί σας  ξέρει το ίδιο τους ρυθμούς του.

Οι εξετάσεις δεν είναι το εισιτήριο για επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά ούτε και μοναδικός τρόπος επιβεβαίωσης των ικανοτήτων του παιδιού τους. Οι εξετάσεις αξιολογούν τις γνώσεις σε μεμονωμένα γνωστικά αντικείμενα καθώς και σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Από τις σχολικές εξετάσεις τα παιδιά μπορούν να προσκομίσουν σημαντικά στοιχεία για τον τρόπο που μαθαίνουν καθώς και τις ικανότητές του στους επιμέρους γνωστικούς τομείς. Οι γονείς θα πρέπει να παρατηρούν και να συνυπολογίζουν όλα τα δεδομένα που αναδεικνύονται από τις σχολικές εξετάσεις.

 

Νικόλαρου Χριστίνα-

MSc Σχολικής Ψυχολογίας.

Ηλιοπούλου Μάρθα

Φιλόλογος/Ειδική Παιδαγωγός

MA Special Education

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση