Περιβάλλον πλούσιο σε λέξεις – το κλειδί της επιτυχίας!

Σε ένα περιβάλλον πλούσιο σε γλωσσικά ερεθίσματα, το παιδί κατακλύζεται από βιβλία, δραστηριότητες, ευκαιρίες ανάπτυξης των δεξιοτήτων γραπτού και προφορικού λόγου και υποστηρίζεται από τους γονείς, τους φροντιστές και τους δασκάλους του. Ο ενήλικας κατέχει αναπόσπαστο ρόλο στο περιβάλλον αυτό, όχι μόνο παρέχοντας τα κατάλληλα βιβλία και υλικό, αλλά στηρίζοντας και ενθαρρύνοντας το παιδί να συμμετέχει σε δραστηριότητες ανάγνωσης, γραφής και στη συνομιλία.

Ένα πλούσιο σε γλωσσικά ερεθίσματα περιβάλλον μπορεί να περιλαμβάνει:

Ανάγνωση. Διαβάστε δυνατά στο παιδί κάθε μέρα. Είναι κάτι που βοηθά στην αντίληψη και εισάγει νέο λεξιλόγιο και ποικιλία συντακτικών δομών. Ένα σύντομο κεφάλαιο ενός αγαπημένου βιβλίου ή ένα μικρό βιβλίο αρκεί.

Ξεφύλλισμα. Εάν το παιδί ξεφυλλίζει ένα βιβλίο απλώς κοιτάζοντας εικόνες χωρίς όμως να διαβάζει, αναγνωρίστε το γεγονός ότι αναπτύσσει μία τεχνική επισκόπησης του αντικειμένου. Δεν είναι απαραίτητο να διαβάζει κάθε λέξη.

Προσοχή στο περιεχόμενο. Όταν το παιδί σας ζητήσει τη γνώμη για κάτι που έχει γράψει, αναφερθείτε στο περιεχόμενο πριν σχολιάσετε τα τεχνικά θέματα, όπως η ορθογραφία, η στίξη, η σύνταξη. Δώστε του χρόνο να αναπτύξει το συλλογισμό του. Φυσικά ενθαρρύνετε το παιδί πριν (και μετά) από κάθε διόρθωση ή πρόταση που έχετε σκοπό να κάνετε.

Συμβολικό παιχνίδι. Αφήστε το παιδί να εκφραστεί υποκρινόμενο ρόλους. Με αυτόν τον τρόπο ανοίγουν οι ορίζοντες του παιδιού στον κόσμο της φαντασίας και του δίνεται η δυνατότητα να μάθει να χρησιμοποιήσει νέο λεξιλόγιο, να μιμείται και να αποκτήσει πιο πολύπλευρη αντίληψη για τον πραγματικό κόσμο.

Ελευθερία γνώμης. Δώστε σημασία στην άποψη του παιδιού. Όταν το παιδί εκφράζει μία γνώμη, ζητήστε του να υποστηρίξει το συλλογισμό του δυνατά. Δηλαδή βοηθήστε το να επεκτείνει την σκέψη του.

Συζήτηση. Τα παιδιά είναι άνθρωποι με πολλά ενδιαφέροντα. Δώστε στο παιδί την ευκαιρία να εκφραστεί κατά τη διάρκεια του φαγητού, του παιχνιδιού για τα ενδιαφέροντα και τις εμπειρίες του.

Ερωτήσεις. Κάνετε ανοιχτού τύπου ερωτήσεις. Με κάθε ευκαιρία δώστε το ερέθισμα στο παιδί να εκφράσει τη γνώμη του, να προβλέψει, να συνομιλήσει

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1.Boysson – Bardies, Benedicte de and Vihman, M.M. (2001). Evidence from babbling and first words in four languages, Language, 67, 297-319.

  1. Goswami, U. (1994). Reading by analogy: Theoretical and practical perspectives. In C. Hulme and M. Snowling (Eds.), Reading development and dyslexia (pp.18-30). London: Whurr.

 

Τομέας Λογοθεραπείας

Τραγά Ελένη

Λογοθεραπεύτρια

 

Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου ‘’Εξέλιξη’’

Λεωνίδου 1, Σπάρτη Λακωνίας

Τηλ. 2731081050

www.kentroexelixi.gr

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση