Τι πρέπει να προσέξω στην Α ΄ Δημοτικού;

Τα μικρά αγγελούδια ξεκίνησαν την Α΄ δημοτικού, άρχισαν να ασχολούνται με γράμματα, φωνούλες και αριθμούς. Η Α’ δημοτικού είναι ίσως η πιο βασική τάξη, γιατί  ξεκινά η μάθηση της γραφής, της ανάγνωσης και της μαθηματικής σκέψης. Υπάρχουν μία σειρά από σημαντικές παρατηρήσεις  που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας με την είσοδο των παιδιών στην Α΄ Δημοτικού. Γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι παρατηρητικοί με τα παιδιά της  Α΄ δημοτικού.

Ας δούμε τι πρέπει να προσέχουμε!!

 

  1. Σωστό κράτημα του μολυβιού και θέση καθίσματος

Πρέπει να βεβαιωθούμε ότι το παιδί κρατά σωστά το μολύβι και βάζει σωστή δύναμη όταν γράφει. Πρέπει να παρατηρούν γονείς και εκπαιδευτικοί  αν το παιδί υιοθετεί σωστή λαβή στο σχηματισμό και τη φορά των γραμμάτων. Η ύπαρξη δυσκολίας λαβής είναι πιθανό να δημιουργήσει γραφοκινητικές δυσκολίες. Επίσης, πρέπει να δοθεί προσοχή στη σωστή θέση στο θρανίο .

  1. Σωστή φορά γραφής

Πρέπει να διδάξουμε στα παιδιά τη σωστή φορά γραφής των γραμμάτων και των αριθμών. Η ικανότητα σχηματισμού και φοράς γραμμάτων σχετίζεται άμεσα όπως αναφέραμε με την υιοθέτηση σωστής λαβής.

  1. Μέγεθος γραμμάτων

Καλό είναι να δείξουμε στο παιδί το σωστό μέγεθος των γραμμάτων, όταν γράφει στο τετράδιο και να επιμείνουμε στο να κάνει όσο γίνεται ισομεγέθη γράμματα και αριθμούς.

  1. Πάνω στη γραμμή

Μαθαίνουμε το παιδί να τοποθετεί τα γράμματα σωστά πάνω στη γραμμή του τετραδίου. Τα γράμματα που πετάνε πάνω και κάτω από τις γραμμές αποτελεί συχνό φαινόμενο για τα παιδιά της Α΄ δημοτικού. Πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη  προσοχή στη σωστή θέση των γραμμάτων πάνω στη σειρά.

  1. Κενά ανάμεσα στις λέξεις

Μαθαίνουμε στο παιδί να αφήνει το κατάλληλο κενό ανάμεσα στις λέξεις.

6.Ακουστική διάκριση γραμμάτων

Βεβαιωνόμαστε ότι το παιδί έχει φωνολογική και ακουστική επίγνωση των γραμμάτων και των ήχων τους. Η κατάκτηση της φωνολογικής ενημερότητας αποτελεί τη βάση της κατάκτησης της ανάγνωσης και της γραφής. Αδυναμία κατάκτησης της φωνολογικής ενημερότητας αποτελεί ένδειξη μαθησιακών δυσκολιών.

  1. Δίνουμε χρόνο προσαρμογής στο παιδί

Κάθε αρχή και δύσκολη και για μερικά παιδιά ακόμα δυσκολότερη. Έχουμε υπομονή και αφήνουμε το παιδί να προσαρμοστεί στα νέα σχολικά δεδομένα.

  1. Πρόγραμμα διαβάσματος

Το ΄΄πρωτάκι΄΄ θα έχει να κάνει ασκήσεις στο σπίτι. Καλό είναι να διατηρούμε ένα καθημερινό πρόγραμμα μελέτης. Καλό είναι να ακολουθούνται τεχνικές οργάνωσης μελέτης.

  1. Αγάπη για το σχολείο

Φροντίζουμε ώστε το παιδί να δει θετικά το σχολείο και τη διαδικασία της μάθησης. Το παιδί εκτός από διάβασμα καλό είναι να έχει εξωσχολικές δραστηριότητες και να έρχεται σε επαφή με τον αθλητισμό.

  1. Έλεγχος μαθησιακών δυσκολιών

Πότε ανησυχούμε ;

Αν δούμε ότι το παιδί δυσκολεύεται πολύ σε κάτι, τότε καλό είναι να απευθυνόμαστε στους ειδικούς. Η πρώτη αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών γίνεται συνήθως μετά τα Χριστούγεννα της Α’ δημοτικού,  αλλά μπορεί να γίνει και νωρίτερα αν υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις.

  • Βιβλιογραφία

Προσαρμογή στο σχολείο (2011)  εκδ. Πεδίο ΚΑΛΑΝΤΖΗ-ΑΖΙΖΙ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ, ΖΑΦΕΙΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ

Μάρθα Ι.Ηλιοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος

MA Special Education/B.T.E.C Edexcel

Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών

Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου ‘’Εξέλιξη’’

Λεωνίδου 1

Τηλ.2731081050

www.kentro-exelixi.gr

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση