ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ

Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση είναι ένας όρος που αρχικά χρησιμοποιήθηκε από την A.J.AYRES (OT, PhD in 1979) και είναι μια νευρολογική διαδικασία στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα (ΚΝΣ) που οργανώνει τις αισθήσεις από το σώμα μας και από το περιβάλλον  ώστε να μπορούμε να λειτουργούμε αποτελεσματικά. Τα συστήματα των αισθήσεων είναι το απτικό (αφή), το ιδιοδεκτικό σύστημα (μας ενημερώνει για τη θέση, τη δύναμη, το εύρος κίνησης των μελών του σώματος μας), το αιθουσαίο σύστημα (μας ενημερώνει για τη θέση, κίνηση, ταχύτητα και διεύθυνση της κίνησης), το οπτικό σύστημα, το γευστικό και το οσφρητικό σύστημα. Αυτά τα συστήματα είναι  υπεύθυνα για την επιτυχή  αισθητηριακή επεξεργασία, να προσλαμβάνουμε τα ερεθίσματα ώστε να παράγουμε κατάλληλες προσαρμοστικές αντιδράσεις. Η δυσλειτουργία αυτών των συστημάτων επηρεάζει άμεσα την καθημερινότητα ενός παιδιού ή ενήλικα όπως στις μαθησιακές επιδόσεις, στην κίνηση, στον λόγο και ομιλία, στην αυτοεκτίμηση και στην κοινωνικότητα.

Ενδείξεις διαταραχής Αισθητηριακής Επεξεργασίας στο παιδί:

  • αναζήτηση όλων των ειδών κίνησης, έντονη υπερκινητικότητα, κινείται ριψοκίνδυνα, σκαρφαλώνει, πηδά από ύψος
  • αποφεύγει να παίζει κινητικά παιχνίδια, δεν του αρέσει η παιδική χαρά
  • περπάτημα στις μύτες των ποδιών
  • δυσκολεύεται να ελέγξει την δύναμη του
  • παρατηρείται αδεξιότητα, σκοντάφτει, του πέφτουν πράγματα από τα χέρια
  • δυσκολεύεται στο άκουσμα ήχων (κλείνει τα αυτιά του), αποφεύγει τα πάρτι ή χώρους με έντονους θορύβους
  • δεν αποκρίνεται στο όνομά του
  • είναι ευαίσθητο στο φως
  • βάζει αντικείμενα στο στόμα του, σε μη αναμενόμενη χρονολογική ηλικία
  • δυσκολεύεται να φάει στερεά τροφή
  • αποφεύγει τα αγγίγματα
  • αποφεύγει να λερώνεται με υφές όπως κολλώδη υλικά, δακτυλομπογιές, άμμο κτλ.
  • του αρέσει να φορά συγκεκριμένα ρούχα, αποφεύγει να φορά ρούχα άλλων υφών
  • μυρίζει επίμονα αντικείμενα
  • δυσανασχετεί να βρίσκεται σε χώρους με μυρωδιές
  • δεν τρώει μεγάλη ποικιλία φαγητών
  • φαίνεται νευρικό σε δραστηριότητες της καθημερινής ζωής όπως το λούσιμο, το κόψιμο των νυχιών, το βούρτσισμα των δοντιών ή των μαλλιών
  • έχει έντονες εκρήξεις θυμού

 

Μέσω της παρέμβασης αισθητηριακής ολοκλήρωσης, οι εργοθεραπευτές με τον κατάλληλο εξοπλισμό και τις στοχοκατευθυνόμενες δραστηριότητες βοηθούν το παιδί στη ρύθμιση και διάκριση των αισθητηριακών πληροφοριών, ώστε να αποκτήσουν καταλληλότερες προσαρμοστικές αντιδράσεις (δράση που καλείσαι να εκτελέσεις μετά από μια απαίτηση).

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙA

Ayres, A.J. (1979) Sensory Integration and the child. Los Angeles: Western Psychological Services.

Case-Smith, J. (2001). Occupational therapy for children, 4 edition. Mosby.

Παπαγεωργίου, Κ. Θ. (1992). Νευρολογία. Αθήνα: Παρισιάνου Μαρία Γρ.

Smith Roley, S., Blanche, E.I., Schaaf, R.C. (2001). Understanding the nature of Sensory Integration with diverse populations. USA: Therapy Skill Builders.

 

Μπουλούγαρη Αριστέα

Εργοθεραπεύτρια

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση