Η αξιοποίηση χειραπτικού υλικού στην επίλυση μαθηματικών προβλημάτων

Η επίλυση μαθηματικών προβλημάτων κατέχει σπουδαία θέση στη μαθηματική εκπαίδευση όλων των σχολικών βαθμίδων. Τα προβλήματα θεωρούνται απαιτητικά για τους μαθητές όλων των ηλικιών, καθώς συνδυάζουν το μαθηματικό συλλογισμό με την αναγνωστική κατανόηση, την ανάκληση και την εκτέλεση κατάλληλων αλγορίθμων.
Ειδικά για τους μαθητές που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, τα λάθη εντοπίζονται στην παρορμητικότητα των απαντήσεων (χωρίς έλεγχο/επαλήθευση), στην αποκωδικοποίηση των γλωσσικών πληροφοριών και την αντιστοίχισή τους με τη σωστή μαθηματική πράξη. Πολύ συχνά, οι μαθητές αναζητούν στην περιγραφή του προβλήματος συγκεκριμένες λέξεις για να συμπεράνουν την πράξη που πρέπει να κάνουν, σύμφωνα με την αντίληψη που έχουν σχηματίσει από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Για παράδειγμα, το ρήμα «δίνω» παραπέμπει στην αφαίρεση και ο μαθητής δεν το σκέφτεται περαιτέρω.

 

Η χρήση χειραπτικού υλικού μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές σε δύο διαστάσεις:

α) μέσω της δραματοποίησης να βιώσουν το πρόβλημα που περιγράφεται και να οδηγηθούν ευκολότερα στις σωστές αριθμητικές πράξεις

και
β) να εκτελέσουν ορθά τις απαιτούμενες πράξεις.

 

Ενδεικτικό χειραπτικό υλικό:

  • πορτοφόλι με χρήματα (χαρτονομίσματα και κέρματα) για τα προβλήματα που σχετίζονται με πληρωμές, αγορές
  • τραπουλόχαρτα για τη διαίρεση αντικειμένων, κλασματικά δεδομένα, δαιρέτες
  • ζυγαριά για την κατανόηση της έννοιας της εξίσωσης ως ένα πρόβλημα ισορροπίας 
  • αριθμογραμμές, άβακες, ράβδοι για μαθητές μικρότερων τάξεων

 

Βιβλιογραφία

Γκούμας, Ε. (2018). Διδασκαλία βασικών μαθηματικών εννοιών σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, μια διαφοροποιημένη προσέγγιση (Γρηγόρη).

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση