Η κυρία – Σχολική Ετοιμότητα!!!

Μία φορά και έναν καιρό ήταν Η κυρία – Κουκουβάγια,   και έπρεπε να αποφασίσει ποια ζώα θα πάνε στο μεγάλο δάσος-σχολείο.

Έτσι , σκέφτηκε για το κάθε ζωάκι…….Το λαγουδάκι, λοιπόν, ήταν άριστο στο τρέξιμο και μέτριο στο σκαρφάλωμα , άρα έτοιμο για το μεγάλο σχολείο. Το μικρό παπάκι ,όμως , ήταν μέτριο στο σκάψιμο και δεν τα κατάφερνε στο τρέξιμο , έτσι τα άλλα παιδιά γελούσαν μαζί του και αυτό δεν δοκίμαζε ποτέ να τρέξει. 

Η  σύγχρονη νηπιαγωγός  , λοιπόν,  καλείται στο τέλος του νηπιαγωγείου ως άλλη κυρία – Κουκουβάγια  να δει ποια παιδάκια της   πληρούν τις προϋποθέσεις για  να πάνε στο Δημοτικό. Οι προυποθέσεις για την είσοδο στο Δημοτικό Σχολείο προσδιορίζονται με την έννοια σχολική ετοιμότητα.

   Τα τελευταία χρόνια, ο όρος σχολική ετοιμότητα ακούγεται συχνά, αρκετοί από εμάς, όμως ,δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς σημαίνει.  Η σχολική ετοιμότητα αφορά λοιπόν την είσοδο και τη φοίτηση ενός παιδιού στην Α’ Δημοτικού. Το μοναδικό επίσημο κριτήριο εισαγωγής των παιδιών, στην πρώτη δημοτικού είναι η ηλικία. Το πιο σημαντικό κριτήριο όμως, είναι κατά πόσο το παιδί μπορεί να αντεπεξέλθει με επιτυχία στα μαθήματα και τις σχολικές του υποχρεώσεις, δηλαδή πόσο έτοιμο είναι για το σχολείο . Έτσι λοιπόν, αναφερόμαστε στον όρο  Σχολική Ετοιμότητα ,για την οποία υπάρχουν σταθμισμένα τεστ που την αξιολογούν.

Τι σημαίνει ο όρος «σχολική ετοιμότητα»; Ο ορισμός που δίνουν οι ειδικοί είναι σαφής: Τι πρέπει να ξέρει και τι μπορεί να κάνει το παιδί προκειμένου να αρχίσει καλά και να φοιτήσει ομαλά στο σχολείο; Επιπλέον, πόσο έτοιμο είναι να δεχτεί τις νέες γνώσεις σε συγκεκριμένο πλαίσιο – αυτό της σχολικής τάξης – και τους ρυθμούς που αυτό επιβάλλει.

Μία σειρά από απλά ερωτήματα μπορεί να βοηθήσει στην κατανόηση των δεξιοτήτων που σχετίζονται με τη σχολική ετοιμότητα :

  • Το παιδί αρθρώνει σωστά όλους τους ήχους της γλώσσας μας; Αν όχι, ξεχωρίζει ακουστικά το λάθος του; Είναι σε θέση να μάθει να γράφει το γράμμα που αντιστοιχεί σε αυτόν τον ήχο ή το μπερδεύει και στον γραπτό λόγο;
  • Το παιδί μπορεί να αφηγηθεί μια απλή μικρή ιστορία; (π.χ.: πώς πέρασε την ημέρα του)
  • Ανταποκρίνεται σε σύνθετες εντολές; ( π.χ.: σχεδίασε ένα μεγάλο μήλο πάνω στο κόκκινο τραπέζι)
  • Μπορεί να βρει λέξεις που αρχίζουν από έναν ήχο; (π.χ.: βρες λέξεις που αρχίζουν απο /α/, όπως λέμε αμάξι)
  • Μπορεί να κάνει ακουστικά παιχνίδια με τη δομή της λέξης; (π.χ.: έχω τη λέξη μαχαίρι, βγάζω /μα/, ποια νέα λέξη βγαίνει;)
  • Ξεχωρίζει το δεξί με το αριστερό;
  • Γνωρίζει τοπολογικές έννοιες όπως: πάνω, κάτω, απέναντι, ανάμεσα;
  • Έχει καλή ακουστική και οπτική μνήμη;
  • Πιάνει σωστά το μολύβι; Αν όχι , η λαβή που χρησιμοποιεί το βοηθάει στο γράψιμο ή όχι;
  • Γνωρίζει ποσοτικές έννοιες όπως: γεμάτο, άδειο, περισσότερο, καθόλου, ολόκληρο κλπ;
  • Έχει καλή συγκέντρωση; (π.χ.: όταν του ανατίθεται μια δραστηριότητα την ολοκληρώνει;)
  • Είναι υπερκινητικό; (π..χ.: στριφογυρνάει σαν σβούρα στην καρέκλα του;)
  • Ακολουθεί όρια και κανόνες;
  • Παίζει με παιδιά της ηλικίας του;
  • Συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες και σχολικές εργασίες στο νηπιαγωγείο;
  • Πώς είναι το παιχνίδι του; Με τι παίζει; Πώς παίζει;
  • Ζωγραφίζει; Σχεδιάζει; Χρωματίζει;
  • Χρησιμοποιεί το ψαλίδι;

 

Όλα τα παραπάνω παραδείγματα είναι απλοποιημένα και δεν αποτελούν από μόνα τους αξιολογητικές δοκιμασίες!

Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι δεξιότητες που απαιτούνται για μια επιτυχημένη πορεία στην Α’ Δημοτικού, δεν αναπτύσσονται με τον ίδιο ρυθμό σε όλα τα παιδιά. Δεν είμαστε όλοι το ίδιο «γρήγοροι» στην ανάγνωση, τη γραφή, την ορθογραφία όπως δεν είμαστε όλοι το ίδιο «ψηλοί’ ή «αδύνατοι». Επομένως, δεν είναι όλα τα παιδιά έτοιμα να πάνε Α’ Δημοτικού λίγο πριν ή αφού έχουν συμπληρώσει τα 6 χρόνια.

Πότε πρέπει να γίνεται τεστ Σχολικής Ετοιμότητας;

Ιδανικά, λίγο πριν την έναρξη του νηπιαγωγείου ή έστω στο πρώτο τρίμηνο φοίτησης σε αυτό, είναι το καταλληλότερο διάστημα για την διερεύνηση της σχολικής ετοιμότητας.

Πού να απευθυνόμαστε  για τεστ Σχολικής Ετοιμότητας;

Σε εξειδικευμένους ειδικούς για τη διενέργεια Σχολικής ΕτοιμότηταςΓνωρίστε την ετοιμότητα των παιδιών σας, για να εισέλθουν στο Δημοτικό με όλα τα όπλα τους στη φαρέτρα ,ώστε να έχουν καλή προσαρμογή και ομαλή εξέλιξη στη σχολική τους ζωή!

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση