Τι τύπος εκπαιδευτικού θέλω να είμαι;

Πολλοί είναι εκείνοι που αναρωτιούνται πολλές φορές πώς είναι ένας ‘’σωστός’’ εκπαιδευτικός και ποια είναι τα χαρακτηριστικά του. Η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει ‘’σωστός’’ και ‘’λάθος’’ εκπαιδευτικός. Ο καθένας πρέπει να διαμορφώνει τη δική του προσωπικότητα και το δικό του διδακτικό ύφος. Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου έχουν διαμορφωθεί κάποιοι τύποι εκπαιδευτικών. Πιο συγκεκριμένα:

  • Ο αυταρχικός, ο οποίος χρησιμοποιεί τις απειλές και τις τιμωρίες για να  ‘’συμμορφώσει’’ τα παιδιά, με αποτέλεσμα να καλλιεργεί το φόβο και την ανασφάλεια. Οι μαθητές αντιγράφουν συμπεριφορές και το μάθημα μετατρέπεται σε «αγγαρεία».
  • Ο παθητικός, δηλαδή εκείνος που μένει αμέτοχος και δεν παρεμβαίνει στις όποιες συμπεριφορές των μαθητών. Με τον τρόπο αυτό, τα παιδιά οδηγούνται σε χειριστικές συμπεριφορές.
  • Ο εγωκεντρικός. Η χρήση του πρώτου προσώπου («εγώ») δημιουργεί στους μαθητές ένα αίσθημα κατωτερότητας. Όταν προβάλλουμε τον εαυτό μας και κρίνουμε σύμφωνα με τις δικές μας πεποιθήσεις, δημιουργούμε ένα κλίμα άρνησης.
  • Ο δημοκρατικός. Είναι αυτός που επιβάλλεται με την πρόσκληση, την επιρροή, την καθοδήγηση. Προωθεί τη συνεργασία, το διάλογο, αναγνωρίζει το επίτευγμα και το επιβραβεύει. Συνεπώς, εμπνέει τους μαθητές, λειτουργεί ως πρότυπο και δημιουργεί ένα κλίμα ευχάριστο και αποδοτικό.

Ο καθένας, λοιπόν, επιλέγει πώς θέλει να χειρίζεται την τάξη του και τι σχέση επιθυμεί να έχει με τους μαθητές του. Αυτό που δεν πρέπει όμως κανείς εκπαιδευτικός να ξεχνά πριν μπει στη σχολική αίθουσα, είναι πως «ελέγχω τον εαυτό μου πριν επιχειρήσω να ελέγξω τον άλλον». Διότι μόνο έτσι καλλιεργείται ένα κλίμα εμπιστοσύνης με τα παιδιά και το διδακτικό έργο αποκτά νόημα και περιεχόμενο.

 

Η παιδαγωγός Διαφοροποιημένης Μάθησης

 Νίνου Ευγενία

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση