• Ελληνική κλίμακα αξιολόγησης της ΔΕΠ/Υ-IV
    Είναι ένα πολύτιμο εργαλείο έγκαιρου και έγκυρου εντοπισμού της διαταραχής, διότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί εύκολα από τα άτομα του κοντινού περιβάλλοντος του παιδιού (εκπαιδευτικούς και γονείς). Επιτρέπει τον εντοπισμό των παιδιών που είναι πιθανό να εμφανίζουν τη διαταραχή, έτσι ώστε να παραπεμφθούν στις κατάλληλες σχολικές ψυχολογικές υπηρεσίες ή στα ιατροπαιδαγωγικά κέντρα για κλινική αξιολόγηση και διάγνωση. Σε αυτό το εγχειρίδιο παρουσιάζονται οι δύο μορφές της Κλίμακας Αξιολόγησης της ΔΕΠ/Υ (για γονείς και εκπαιδευτικούς) που στηρίζονται στα διαγνωστικά κριτήρια της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής / Υπερκινητικότητα, όπως ορίζονται στην τέταρτη έκδοση του Διαγνωστικού και Στατιστικού Εγχειριδίου Ψυχικών Διαταραχών (DSM-IV). Το εγχειρίδιο συνοδεύεται από έναν αριθμό απαντητικών φυλλαδίων της Κλίμακας Αξιολόγησης της ΔΕΠ/Υ, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιήσουν γονείς και εκπαιδευτικοί.
  • Αξιολογητικό εργαλείο Δυσγραφίας.
    Δυσγραφία: Τύποι, Αξιολόγηση και Αντιμετώπιση.
  • I.Q. TEST
    Επιτρέπει τον καθορισμό του επιπέδου ικανότητας μάθησης, κατανόησης, σχηματισμού εννοιών, επεξεργασίας πληροφοριών, εφαρμογής λογικής και κρίσης, σε σύγκριση με τον πληθυσμό. Είναι ενδεικτικό και μπορεί να αντιπροσωπεύει μια επιρροή σε μη συνηθισμένους χαρακτήρες που συναντώνται στην κοινωνία, είτε σχεσιακές επιρροές όπως απομόνωση, απόρριψη ή απόσταση, ή διανοητικές όπως ευκολία ή δυσκολίες που συναντώνται σε πνευματικές δραστηριότητες. Με έναν άλλο τρόπο, μπορεί επίσης να εξηγήσει τις επιτυχίες που αποκτήθηκαν από συγκεκριμένα άτομα με μεγαλύτερη ευκολία από άλλους.
  • TAPS-R
    Δοκιμασία ακουστικών-αντιληπτικών ικανοτήτων.
  • Τεστ συγκέντρωσης- προσοχής
    Αποτελεί ένα Εργαλείο Ανίχνευσης & Διερεύνησης της Προσοχής και της Συγκέντρωσης στις Α΄-Ε΄ τάξεις του Δημοτικού. Οι υποδοκιμασίες του συγκεκριμένου εργαλείου είναι οι εξής:
    Α) Ακουστική Παρατεταμένη Προσοχή
    Β) Οπτική παρατεταμένη προσοχή
    Γ) Εύρος ακουστικής προσοχής
    Δ) Εύρος οπτικής προσοχής
  • DTVP-2
    Αποτελεί σταθμισμένο εργαλείο που αξιολογεί την ικανότητα των παιδιών ηλικίας 4 έως 10 ετών και 11 μηνών στους τομείς :α)οπτική αντίληψη, β) θέση των συμβόλων στον χώρο, γ) Διάκριση εικόνας φόντου, δ) χωρικές σχέσεις(αντιγραφή γραμμών και συμβόλων μεταξύ κουκίδων, ε) Οπτική ολοκλήρωση(συμπλήρωση και να ολοκλήρωση ημιτελούς σχήματος), ζ) σταθερότητα και διάρκεια φόρμας / συμβόλου(αναγνώριση των ίδιων σχημάτων – συμβόλων από το εξεταζόμενο παιδί, παρά το διαφορετικό μέγεθος, προσανατολισμό, φόντο), η) γραφοκινητική δεξιότητα, θ) αντιγραφή συμβόλων και ι) οπτικοκινητικός συντονισμός και ταχύτητα.
  • ΑΚΟΑ
    Το ψυχομετρικό τεστ Α.Κ.Ο.Α-Ανιχνευτικό κριτήριο οπτικής αντίληψης- αποτελεί ένα σταθμισμένο εργαλείο αποκλειστικά για τις αντιληπτικές ικανότητες παιδιών ηλικίας από 5 έως 7 ετών, με στόχο την ανίχνευση διαταραχών οπτικής αντίληψης καθώς επίσης και την πιθανή πρώιμη ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών, εφόσον υπάρχει μια αλληλένδετη σύνδεση μεταξύ αυτών των δύο.
  • Τεστ πλευρίωσης
    Πλευρίωση είναι η κυριαρχία της μίας πλευράς του σώματος επί της άλλης (δεξί χέρι – δεξί αυτί, αριστερό πόδι- αριστερό μάτι κ.α.).Οι άνθρωποι στην πλειονότητα τους, αναπτύσσουν σαφή προτίμηση της μίας πλευράς του σώματος τους έναντι της άλλης. Βέβαια υπάρχει μία μικρή εξαίρεση ανθρώπων που χρησιμοποιούν με επιτυχία και τις δύο πλευρές του σώματος, ενώ υπάρχει και το φαινόμενο της μικτής πλευρίωσης, όπου δεν βλέπουμε προτίμηση για το ομώνυμο χέρι – πόδι – μάτι – αυτί αλλά για συνδυασμό τους. Διαταραχές Πλευρίωσης και παθήσειςΥπάρχουν διάφορες διαταραχές και αναπτυξιακές παθήσεις, οι οποίες έχουν ως ακολούθως: Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος, Νοητική Καθυστέρηση, Μαθησιακές Δυσκολίες, Σύνδρομο Διάσπασης Προσοχής, κ.α. Η κυριότερη από αυτές, είναι η Αναπτυξιακή Δυσπραξία.Ο αμφίπλευρος συντονισμός είναι η αιτία για τις διαταραχές αυτές και ο οποίος διακρίνεται σε «συμμετρικό συντονισμό» (και τα δύο χέρια σε μία κίνηση) ή «ασύμμετρο» (το ένα χέρι εκτελεί διαφορετική κίνηση από το άλλο). Ακόμα, υπάρχουν κι άλλες δυσκολίες στον καθορισμό της μέσης γραμμής του σώματος κατά την εργασία (δυναμικό τρίγωνο εργασίας), όσο και στην ικανότητα περάσματος αυτής της μέσης γραμμής (το δεξί χέρι πχ να περάσει στην αριστερή πλευρά του σώματος).Επιπροσθέτως, όταν η πλευρίωση απουσιάζει, το σωματικό σχήμα βρίσκεται αντιμέτωπο με δυσλειτουργίες, οι οποίες είναι περισσότερο εμφανείς σε παιδιά με νοητική καθυστέρηση και αναπτυξιολογικές δυσκολίες και απόρροια όλου αυτού είναι οι αξιοσημείωτες σημαντικές δυσκολίες τόσο στην ανάπτυξη της ταυτότητας του ατόμου (αυτο- εικόνα), όσο και στην χωρική βιωματική του τοποθέτηση.
  • Τεστ χρονικού προσανατολισμού
    Αξιολογεί τον βαθμό του προσανατολισμού του παιδιού ως προς τον χρόνο( εποχές, μήνες ,μέρες κλπ).
  • Τεστ κινητικών δεξιοτήτων- Movement ABC-2
    Το Movement ABC-2 αποτελείται από τρία στοιχεία: το κινητικό τεστ, το ερωτηματολόγιο και το εγχειρίδιο παρέμβασης με τίτλο «Ecological Intervention for Children with Movement Difficulties». Τα δύο βασικά εργαλεία της δέσμης αξιολόγησης Movement ABC-2, το τεστ και το ερωτηματολόγιο, επικεντρώνονται στον προσδιορισμό και στην περιγραφή φαινομένων μειωμένης κινητικής ικανότητας σε παιδιά, ενώ παράλληλα το ένα συμπληρώνει το άλλο με τέτοιο τρόπο ώστε να συλλέγεται το μέγιστο των πληροφοριών. Το τεστ εφαρμόζεται ατομικά στο παιδί, ενώ το ερωτηματολόγιο συμπληρώνεται από κάποιον ειδικό (εκπαιδευτικό, ειδικό θεραπευτή, γονέα) και αναλόγως τα αποτελέσματά του αξιολογεί την κινητική δεξιότητα του παιδιού. Κινητικό τεστ (ηλικίες 3 έως 16 ετών) Το τεστ Movement ABC-2 αποτελεί ένα όργανο αξιολόγησης, κατά τη διάρκεια του οποίου το παιδί εκτελεί μία σειρά από κινητικές δραστηριότητες με αυστηρά καθορισμένο τρόπο, και το οποίο βασίζεται σε νόρμες. Παρέχει τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά αποτελέσματα.

Το τεστ χωρίζεται σε τρεις ηλικιακές ομάδες (age bands – Abs):

– ΑΒ 1: ηλικίες 3 έως 6 ετών

– ΑΒ 2: ηλικίες 7 έως 10 ετών

– ΑΒ 3: ηλικίες 11 έως 16 ετών

Σε κάθε ηλικιακή ομάδα αντιστοιχούν τρεις τομείς δεξιοτήτων:

· Λεπτή Κίνηση (επιδεξιότητα χεριού, οπτικοκινητικός συντονισμός)

· Στοχοκατευθυνόμενο πέταγμα και πιάσιμο (ασκήσεις με μπάλα)

· Ισορροπία (στατική και δυναμική) οι οποίοι με τη σειρά τους χωρίζονται σε οκτώ δεξιότητες.

Ερωτηματολόγιο (ηλικίες 5 έως 12 ετών) Το ερωτηματολόγιο εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο ένα παιδί διαχειρίζεται τους καθημερινούς στόχους που αντιμετωπίζονται στο σπίτι και το σχολείο. Χωρίζεται σε δύο μέρη, το κινητικό και το μη-κινητικό. Βασικές εφαρμογές των στοιχείων αξιολόγησης του Movement ABC-2 Το Movement ABC-2 μπορεί να χρησιμοποιηθεί για: 1. Τον εντοπισμό παιδιών που πιθανόν να έχουν κάποια κινητική δυσκολία. 2. Την κλινική αξιολόγηση και τον θεραπευτικό σχεδιασμό. 3. Την αξιολόγηση θεραπευτικών προγραμμάτων. 4. Ερευνητικούς σκοπούς.

  • Sensory profile
    Το sensory profile αποτελείται από ένα ερωτηματολόγιο που συμπληρώνει ο γονέας ή ο φροντιστής του παιδιού. Τα αποτελέσματα αξιολογούνται κι ερμηνεύονται από εργοθεραπευτές που έχουν εκπαιδευτεί στην αισθητηριακή ολοκλήρωση. Σχεδιάστηκε από τη Winnie Dunn το 1999. Απευθύνεται σε παιδιά 3-10 ετών.

    Αποτελείται από ερωτηματολόγιο 125 ερωτήσεων το οποίο είναι χωρισμένο σε ενότητες που αφορούν διαφορετικούς τομείς της αισθητικότητας. Εξετάζει τους τομείς της αισθητηριακής επεξεργασίας, της αισθητηριακής ρύθμισης, καθώς και τις συμπεριφορικές και συναισθηματικές αντιδράσεις. Συγκεκριμένα, στην αισθητηριακή επεξεργασία εξετάζει ερεθίσματα ακουστικού, οπτικού, αιθουσαίου, ιδιοδεκτικού, απτικού και στοματοαισθητηριακού συστήματος. Στην αισθητηριακή ρύθμιση, εξετάζει την αισθητηριακή λειτουργία που σχετίζεται με την αντοχή και τον πόνο, τη ρύθμιση που σχετίζεται με τη θέση του σώματος και την κίνηση, τη ρύθμιση της κίνησης, τη ρύθμιση των αισθητηριακών ερεθισμάτων για να επιτευχθεί συναισθηματική αντίδραση και τη ρύθμιση οπτικού ερεθίσματος για να επιτευχθεί συναισθηματική αντίδραση και δραστηριοποίηση. Τέλος, στις συναισθηματικές και σμπεριφορικές αντιδράσεις αξιολογεί τις αντιδράσεις που αφορούν το συναίσθημα και την κοινωνικότητα, τις συναισθηματικές εκροές της αισθητηριακής επεξεργασίας και θέματα που σχετίζονται με τα όρια της αντίδρασης.

    Ο γονέας ή φροντιστής του παιδιού απαντά στο ερωτηματολόγιο βαθμολογώντας τη συμπεριφορά του παιδιού του σε μια πεντάβαθμη κλίμακα. Ποτέ- Σπάνια- Περιστασιακά- Συχνά- Πάντα.

    Με το τεστ διαπιστώνεται ο τρόπος της αισθητηριακής επεξεργασίας του παιδιού και της επίδρασης που αυτή έχει στην απόδοση του σε δραστηριότητες καθημερινής διαβίωσης. Έτσι, μπορούν να εντοπιστούν τα αισθητηριακά συστήματα που δυσλειτουργούν και να καταρτιστεί η «αισθητηριακή δίαιτα». Το Sensory Profile μεταφρασμένο στην ελληνική γλώσσα βρέθηκε να είναι αξιόπιστο αλλά και κατανοητό από τους Έλληνες γονείς και γι’ αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διαπολιτισμική κλινική πρακτική και έρευνα.

  • BAYLEY:
    Το BAYLEY ΙII είναι ένα αξιολογητικό εργαλείο που χορηγείται εξατομικευμένα από παιδιατρικούς εργοθεραπευτές και φυσικοθεραπευτές και αξιολογεί την ανάπτυξη της λειτουργικότητας των νηπίων και μικρών παιδιών από 1 έως και 42 μηνών.Ο πρωταρχικός στόχος του τεστ είναι να αναγνωρίσει (καθορίσει) τα παιδιά με αναπτυξιακή καθυστέρηση και να παρέχει πληροφορίες για τον προγραμματισμό της θεραπευτικής παρέμβασης.Το Bayley ΙΙΙ αποτελείται από τρεις βασικές κλίμακες:Τη γνωστική κλίμακα Τη γλώσσα (περιλαμβάνει τον εσωτερικό και εκφραστικό λόγο) Και την κινητική κλίμακα (περιλαμβάνει την λεπτή και αδρή κίνηση).

    Σημασία δίνεται στην κοινωνικο-συναισθηματική κλίμακα και στην προσαρμοστική κοινωνική συμπεριφορά, στοιχεία τα οποία συμπληρώνουν οι γονείς ή οι φροντιστές των παιδιών.