Ο Αυτισμός Υψηλής Λειτουργικότητας σε Κοινωνικό και Γλωσσικό Επίπεδο

Δεν είναι λάθος ούτε κακό να έχει κάποιος αυτισμό. Ο αυτισμός είναι ένας άλλος τρόπος σκέψης, ένας άλλος τρόπος ύπαρξης. Τι εννοούμε όμως όταν λέμε  ότι πρόκειται για έναν λειτουργικό αυτισμό; Είναι αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας….

¨ Το παιδί μου είναι έξυπνο λέει λέξεις δύσκολες που δεν έχει ξανακούσει από την ηλικία των δυόμιση τριών ετών , γνωρίζει όλες τις μάρκες των αυτοκινήτων, μπορεί και κάνει από μικρή ηλικία αριθμητικές πράξεις, φέρεται σαν ένας μικρός ενήλικας, κάνει παρέα με ενήλικες….¨

Ο Αυτισμός Υψηλής Λειτουργικότητας παρουσιάζει μικρές δυσκολίες στη λεκτική επικοινωνία και η νοημοσύνη των παιδιών που βρίσκονται στο φάσμα βρίσκεται συνήθως σε φυσιολογικά ή ανώτερα επίπεδα. Αυτός είναι και ο λόγος που η διάγνωση των παιδιών αυτών γίνεται πολύ αργότερα διότι δεν υπάρχουν από νωρίς έντονες ενδείξεις που να προβληματίσουν τους γονείς και να τους ωθήσουν στο να επισκεφθούν κάποιο ειδικό. Υπάρχει πιθανότητα να εμφανίσουν μαθησιακές δυσκολίες καθώς και να υπάρχει συνοσηρότητα με κάποια άλλη διαταραχή όπως Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των παιδιών που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού υψηλής λειτουργικότητας όσον αφορά την κοινωνική τους αλληλεπίδραση;

  • Μειωμένη Κοινωνική Αλληλεπίδραση
  • Μειωμένη Κοινωνική Επικοινωνία
  • Μειωμένη Κοινωνική Φαντασία
  • Αδυναμία διατήρησης ή έναρξης κοινωνικών σχέσεων
  • Εμμονή και προσκόλληση σε ρουτίνες
  • Ειδικά ενδιαφέροντα

Όσον αφορά τον τομέα της Γλωσσικής Ανάπτυξης παρατηρούνται δυσκολίες:

  • Καθυστέρηση στην ανάπτυξη του προφορικού λόγου
  • Μορφοσυντακτικά λάθη
  • Τυπική, σχολαστική ομιλία
  • Ασυνήθιστα φωνητικά χαρακτηριστικά
  • Αδυναμία κατανόησης του μεταφορικού λόγου
  • Ιδιόρρυθμη προσωδία
  • Δυσκολία έναρξης και διατήρησης ενός θέματος συζήτησης
  • Αδυναμία κατανόησης εννοιών και παρερμήνευση αυτών
  • Αδυναμία επίγνωσης καταστάσεων ( πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να διακόψει κάποιον την ώρα που εκείνος μιλά).

Αναπόσπαστο κομμάτι της παρέμβασης των ατόμων που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού υψηλής λειτουργικότητας , είναι ο Λογοθεραπευτής ο οποίος δρα καταλυτικά στην βελτίωση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων και της ομιλίας.

Βέβαια, στις αναπτυξιακού τύπου διαταραχές, δεν αρκεί μόνο ο ρόλος του Λογοπαθολόγου ο οποίος θα βελτιώσει τις επικοινωνιακές δεξιότητες του ατόμου,αλλά μιας ολόκληρης διεπιστημονικής ομάδας η οποία θα περιλαμβάνει τη συμβολή του  Παιδοψυχίατρου, του Λογοθεραπευτή, του Εργοθεραπευτή, του Ψυχολόγου, του Κοινωνικού Λειτουργού, του Ειδικού Παιδαγωγού. Με την κατάλληλη υποστήριξη και την ολιστική προσέγγιση από τις ειδικότητες που συμμετέχουν διαγνωστικά, θεραπευτικά ή συμβουλευτικά στην παρέμβαση, τα άτομα αυτά είναι ικανά να ζήσουν μία ανεξάρτητη και ολοκληρωμένη ζωη.

 

 

Βιβλιογραφια

  1. https://autismhellas.gr/autism-aspergers/
  2. Αttgοοd Tony, Kορογιαννακη Αφροδίτη. Νοέμβριος 2005. ΄΄ Παιδιά με    Ιδιαιτερότητες στη Γλωσσική Ανάπτυξη και Κοινωνική Αλληλεπίδραση Σύνδρομο Asperger  Οδηγός Ανίχνευσης και Αντιμετώπισης”
  3. Elena Plante, Pelagie M.Beeson, Μεταφραση: Ηλίας Παπαθανασίου, Λεωνίδας Μανωλόπουλος. Επιστημονικές έκδοσεις Παρισιανού Α.Ε. ¨Η ανθρώπινη επικοινωνία και οι διαταραχές της¨
  4. Byers Brown B and Edwards S M (1989) ΄΄Developmental Disorders of Language ΄ London: Whuur

 

Η Λογοθεραπεύτρια

Μπούγα Παναγιώτα

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση