Η συμβουλευτική γονέων είναι η συνεργασία των γονέων με έναν ψυχολόγο με σκοπό να βοηθήσουν στην αναγνώριση και τη διαχείριση των δυσκολιών του παιδιού τους έτσι ώστε να βελτιωθεί η ψυχοσυναισθηματική κατάσταση του παιδιού και κατά συνέπεια η συμπεριφορά του.

Η συμβουλευτική μπορεί να φανεί χρήσιμη στους γονείς βοηθώντας τους να αποδεχτούν το παιδί τους και να το στηρίξουν σε μια δύσκολη φάση, δίνοντας έμφαση και σε άλλες πλευρές, της προσωπικότητας του και της ζωής του.

Η φτωχή επένδυση στη σχολική μάθηση, η έλλειψη ικανοποιητικών κοινωνικών σχέσεων, κάποια προβλήματα συμπεριφοράς σχετίζονται συχνά με αυτό που ονομάζουμε «συναισθηματική ανωριμότητα του παιδιού». Με τους κατάλληλους χειρισμούς, ο πατέρας και η μητέρα μπορούν να ενθαρρύνουν έμπρακτα το παιδί τους να ωριμάσει συναισθηματικά, ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίζει τις απογοητεύσεις, τις ματαιώσεις της καθημερινότητας και να αποκτήσει μεγαλύτερη αυτονομία.

Η συμβουλευτική γονέων έχει στόχο να ενδυναμώσει το ρόλο κάθε γονέα ώστε ο ίδιος να είναι σε θέση να βοηθήσει το παιδί να ωριμάσει συναισθηματικά και να αυτονομηθεί.

Η συμβουλευτική γονέων απευθύνεται σε γονείς όλων των ηλικιών, και τα πιο συχνά θέματα που αναφέρονται είναι:

  • Διαζύγιο, απώλεια,
  • πένθος,
  • προβλήματα συμπεριφοράς των παιδιών στο σπίτι ή το σχολείο,
  • δυσκολίες σχολικής προσαρμογής,
  • μαθησιακές δυσκολίες και
  • διαταραχή ελλειματικής προσοχής και υπερκινητικότητας,
  • συναισθηματικά προβλήματα των παιδιών,
  • οργανικά προβλήματα κ.α.

Οι συνεδρίες μπορούν να πραγματοποιούνται μόνο με τους γονείς ή το γονέα/κηδεμόνα, ή να πραγματοποιούνται παράλληλα με την ατομική θεραπεία του παιδιού. Η συχνότητα των συνεδριών καθορίζεται κατόπιν συνεννόησης αλλά και αναγνώρισης των ειδικών αναγκών κάθε οικογένειας.


Η ψυχοεκπαίδευση της οικογένειας είναι ένα ψυχοθεραπευτικό μοντέλο που απευθύνεται σε οικογένειες που έχουν κάποιο μέλος με χρόνια ψυχική και αναπτυξιακή διαταραχή. Φιλοσοφία της παρέμβασης είναι το δικαίωμα της γνώσης και της ενημέρωσης των ατόμων και της οικογένειας, αλλά και η ορθή αξιοποίηση αυτής της γνώσης. Η ψυχοεκπαίδευση της οικογένειας εφαρμόζεται σε οικογένειες που κάποιο μέλος πάσχει από διαταραχές όπως ψύχωση, διπολική διαταραχή, ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, διαταραχές πρόσληψης τροφής, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αυτισμός, αναπτυξιακές διαταραχές κ.α.

Στόχοι της θεραπείας:

  • Η ενημέρωση της οικογένειας για τη διαταραχή, τη φύση, τα αίτιά της, την πορεία και την πρόγνωσή της.
  • Η ενημέρωση για την φαρμακοθεραπεία.
  • Η ενίσχυση των δεξιοτήτων επικοινωνίας της οικογένειας, ώστε να μειωθεί το στρες μέσα στην οικογένεια και να βελτιωθούν οι σχέσεις μεταξύ των μελών.
  • Η δόμηση ενός υποστηρικτικού δικτύου γύρω από την οικογένεια, αλλά και από το άτομο που νοσεί ώστε να αντιμετωπιστεί η κοινωνική απομόνωση που ενδεχομένως να βιώνουν.
  • Η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης του ατόμου που παρουσιάζει την ειδική εκπαιδευτική ανάγκη.

Συχνότητα συναντήσεων : Η συχνότητα των συναντήσεων ορίζεται με βάση τις ανάγκες της κάθε οικογένειας και των μελών της. Από τη θεραπευτική ομάδα προτείνεται η καλύτερη οργάνωση της ψυχοεκπαίδευσης.

♥ Σημαντικά γεγονότα που πρέπει να γνωρίζετε πριν και αφού αποκτήσετε το μωρό σας

♥ Στρατηγικές για να ενισχύσετε τον συναισθηματικό δεσμό με με το παιδί σας

♥ Πολιτισμικούς μύθους σχετικά με τη γονεϊκότητα

♥ Πώς να μεγαλώνετε το παιδί σας με ενσυναίσθηση και σεβασμό – και πως μπορεί να επηρεάσει θετικά την κοινωνία

♥ Δραστηριότητες και στρατηγικές για την αντιμετώπιση

Καθημερινών προκλήσεων και πολλά άλλα!

♡ Πρόσθετους διαδικτυακές πηγές και συζητήσεις μέσω του Attached at the Heart Classroom

♡ Συμβουλές και φυλλάδια γονέων που μπορούν να μεταφορτωθούν

♡ Ευκαιρίες να συναντήσετε άλλους γονείς και να μοιραστείτε το ταξίδι σας ως γονείς.

Παρουσιάζεται από την/ον πιστοποιημένο Attached at the Heart εκπαιδευτή γονέων: Mάρθα Ι. Ηλιοπούλου

Θετική Διαπαιδαγώγηση

Τι πραγματικά χρειάζονται τα παιδιά…

  • Να αισθάνονται ότι ανήκουν και ότι είναι σημαντικά.
  • Να αξιοποιούν δημιουργικά την προσωπική τους δύναμη.
  • Να βιώνουν την πειθαρχία με έναν ευγενικό και σταθερό τρόπο ταυτόχρονα.
  • Να αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες και δεξιότητες ζωής που θα διαμορφώσουν τον χαρακτήρα και τις ικανότητές τους.

Οι Βασικές Αρχές της Θετικής Διαπαιδαγώγησης

  • Όλοι οι άνθρωποι χρειάζονται να αισθάνονται ότι ανήκουν και ότι είναι σημαντικοί (ασφαλής δεσμός).
  • Υπάρχει πάντα ένας στόχος πίσω από κάθε συμπεριφορά, στην πραγματικότητα οι στόχοι μπορούν να προβλέψουν συμπεριφορές.
  • Η «προκλητική» συμπεριφορά των παιδιών αποτελεί κώδικα των εσφαλμένων τρόπων που τα παιδιά ψάχνουν να βρουν την αίσθηση ότι ανήκουν και ότι είναι σημαντικά.
  • Για να κατανοήσουμε τη συμπεριφορά, είναι σημαντικό να καταλάβουμε τον κόσμο του παιδιού και την οπτική του, συμπεριλαμβανομένων της ηλικίας, της ανάπτυξης, του φύλου και της ιδιοσυγκρασίας.
  • Η καλύτερη προσέγγιση στις αλληλεπιδράσεις παιδιών – ενηλίκων είναι όταν ο γονέας ή ο παιδαγωγός είναι ευγενικός και σταθερός ταυτόχρονα.
  • Ακούστε: Πάρτε χρόνο να διδάξετε λεξιλόγιο για τα συναισθήματα και ενθαρρύνετε τη συναισθηματική επίγνωση.
  • Καλέστε τα παιδιά (τριών ετών και πάνω) να δημιουργήσουν έναν «χώρο θετικού διαλείμματος» τον οποίο μπορούν να επιλέξουν να επισκεφθούν τα ίδια όταν θέλουν να αυτορυθμιστούν ώστε να μην το βιώνουν ως τιμωρία.
  • Εστιάστε στις λύσεις και ενθαρρύνετε τη συμμετοχή των παιδιών στη διαδικασία, όποτε είναι εφικτό, αντί να κατηγορείτε.
  • Εφαρμόστε αυτό που είπατε ότι θα κάνετε όποτε χρειάζεται, με καλοσύνη, σταθερότητα, αξιοπρέπεια και σεβασμό.
  • Ενθαρρύνετε την ανάπτυξη και την προσπάθεια με στόχο τη βελτίωση. Προσέχετε τον έπαινο.

Μετάφραση μετά από ειδική άδεια: Φωτεινή Καραγρηγόρη, CPDT ([email protected]) Positive Discipline for Early Childhood Educators: Positive Discipline Skills and Concepts for Those Who Love and Work with Young Children by Jane Nelsen, Cheryl Erwin and Steven Foster, 2018, Positive Discipline Association

Υπάρχουν περιπτώσεις όπου κρίνεται απαραίτητη η ατομική ψυχοθεραπεία με σκοπό το παιδί ή ο έφηβος να ανακουφιστεί από συναισθήματα θλίψης και άγχους, να επεξεργαστεί συγκρουσιακά θέματα που τον απασχολούν και να διευκολυνθεί η ψυχοσυναισθηματική του ανάπτυξη.

Ο τύπος της θεραπείας είναι υποστηρικτική ψυχοθεραπεία ψυχαναλυτική , γνωσιακή- συμπεριοφορική προσέγγιση. Οι τεχνικές της ψυχοθεραπείας του παιδιού διαφέρουν από αυτές της ψυχοθεραπείας των ενηλίκων κυρίως ως προς το ότι τα παιδί κοινοποιεί τι σκέψεις και τα συναισθήματα του με διαφορετικό τρόπο. Χρησιμοποιεί πολύ λιγότερους λεκτικούς συνειρμούς και εκφράζεται πιο αυθόρμητα με το παιχνίδι. Από τις πιο διαδεδομένες τεχνικές στην ψυχοθεραπεία των παιδιών είναι το παιχνίδι. Το παιχνίδι δίνει στο παιδί τη δυνατότητα να εκφράσει ελεύθερα τα συναισθήματα του (πχ. μια κούκλα, μικρές ανθρώπινες φιγούρες, άγρια και κατοικίδια ζώα, αυτοκίνητα, μικροί κύβοι, σπίτια, φράχτες, κ.α.).

Παρατηρώντας το ελεύθερο παιχνίδι μπορεί ο θεραπευτής να συλλάβει τις διεργασίες του ασυνείδητου του παιδιού. Η ζωγραφική επίσης αξιοποιείται στην ψυχοθεραπεία των παιδιών. Το παιδί έχει στη διάθεση του μολύβια, μαρκαδόρους, μπογιές και πινέλα, πλαστελίνη, χαρτιά για να χρησιμοποιήσει και να εκφραστεί με ποικίλους τρόπους. Δεν δίνονται στο παιδί για να περάσει ευχάριστα την ώρα του αλλά πρωτίστως αποσκοπούν στο να προσφέρουν στο παιδί ένα είδος λεξιλογίου. Πολύ διαδεδομένες τεχνικές είναι το παιχνίδι ρόλων και η καθοδηγούμενη φαντασία, όπου στο ασφαλές πλαίσιο της συνεδρίας το παιδί δοκιμάζει σενάρια που το δυσκολεύουν, για να αποφορτιστεί και για να πειραματιστεί με νέες, λειτουργικές συμπεριφορές.

Συχνότητα : Η συχνότητα των συνεδριών συνήθως είναι 1 φορά την εβδομάδα, την ίδια μέρα και ώρα, και η διάρκεια της συνεδρίας είναι 45-60 λεπτά. Μπορεί οι συνεδρίες να γίνονται και ανά 15 ημέρες ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού ή εφήβου , η συχνότητα διαμορφώνεται με βάση την εξελικτική πορεία του κάθε περιστατικού.

Το Ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων κοινωνικής συμπεριφοράς και ικανότητας προσαρμογής του παιδιού σε κοινωνικές καταστάσεις, την μείωση συναισθηματικών παραγόντων που επιβαρύνουν το παιδί (επιθετικότητα, άγχος, απόσυρση κλπ),την ανάπτυξη δεξιοτήτων παιχνιδιού και την επιβοήθηση του παιδιού να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητές του και να τις γενικεύσει. Αφορά παιδιά ηλικιών προσχολικής, σχολικής ηλικίας, εφήβους αλλά και ενήλικες.

Η ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση περιλαμβάνει τις αρχές της Ψυχολογικής υποστήριξης, σε συνδυασμό με κομμάτια της Ειδικής Αγωγής. Ασχολείται με την υποστήριξη του παιδιού με πρωτογενείς ή συνοδές διαταραχές στο συναίσθημα και στην συμπεριφορά . Επικεντρώνεται στην ικανότητα εστίασης προσοχής σε συγκεκριμένα θέματα, διατύπωσης και ανάπτυξης απόψεων , στις κοινωνικές δεξιότητες και στην ευελιξία προσαρμογής σε νέα δεδομένα. Καλλιεργεί και αναπτύσσει δεξιότητες επικοινωνίας και συνομιλίας, ανάληψης πρωτοβουλιών, ρόλων και υποχρεώσεων, την κριτική ικανότητα, το τρόπο σκέψης και οργάνωσης ιδεών, την κατανόηση αιτίας – αποτελέσματος – συνέπειας πράξεων, τη φαντασία και δημιουργικότητα. Παράλληλα, στη στοχοθεσία του ψυχοπαιδαγωγικού προγράμματος είναι η δυνατότητα ελέγχου παρορμήσεων, άγχους και απόσυρσης η ενίσχυση των επιπέδων συγκέντρωσης, , η ικανότητα αυτοκριτικής και το αυτοσυναίσθημα, η έκφραση με τους κατάλληλους υπό συνθήκες τρόπους, η συναισθηματική ψυχοεκπαίδευση και οι μηχανισμοί αντιμετώπισης προβλημάτων.

Μέσω όλων των παραπάνω ενθαρρύνεται η ψυχοκοινωνική και πνευματική ανάπτυξη του παιδιού, δίνεται η δυνατότητα να τονωθεί η αυτοπεποίθησή του και να δομηθεί μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

Το ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά με ΔΕΠ-Υ , αναπτυξιακές διαταραχές (ΔΑΦ), νοητική υστέρηση ή χαμηλό νοητικό δυναμικό, καθώς και σε παιδιά και εφήβους που παρουσιάζουν σύνθετες, γνωστικές και συναισθηματικές δυσκολίες.

Συχνότητα: Η συχνότητα των συναντήσεων διαμορφώνεται σε συνδυασμό με το πρόγραμμα Ειδικής Διαπαιδαγώγησης που ακολουθούν οι μαθητές.

Τι είναι το ψυχοπαιδαγωγικό;

Το Ψυχοπαιδαγωγικό Πρόγραμμα είναι μια μορφή εξατομικευμένης παρέμβασης που αποσκοπεί στην ανάπτυξη γνωστικών, κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων, ανάλογα με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το κάθε παιδί, κατόπιν διεξαγωγής λεπτομερούς αξιολόγησης των δυνατοτήτων και αδυναμιών του παιδιού.

Ποιους αφορά το συγκεκριμένο πρόγραμμα;

Αφορά παιδιά και εφήβους με αναπτυξιακές διαταραχές (διαταραχές αυτιστικού φάσματος, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα, νοητική υστέρηση), με ελλείμματα στις γνωστικές δεξιότητες αλλά και παιδιά που επιθυμούν να βελτιώσουν τις στρατηγικές μελέτης τους και τις οργανωτικές τους δεξιότητες.

Ποιοι είναι οι στόχοι του ψυχοπαιδαγωγικού προγράμματος;

Εστιασμένο τις δυνατότητες και αδυναμίες του παιδιού, καθορίζεται στοχοθεσία που αφορά:

  • Διδασκαλία Δεξιοτήτων Μελέτης
  • Οργάνωση τεχνικών οργάνωσης μελέτης θεωρητικών μαθημάτων
  • Διαχείριση Χρόνου
  • Αύξηση μαθησιακής επίδοσης στα Διαγωνίσματα
  • Εξατομικευμένο πρόγραμμα μελέτης, βασισμένο στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα του μαθητή,
  • Διδασκαλία και χρήση ειδικών τεχνικών και στρατηγικών μελέτης.
  • Κατάκτηση αποτελεσματικών στρατηγικών μάθησης και διαχείρισης της γνώσης
  • Κατάκτηση δεξιοτήτων αυτοδιόρθωσης
  • Ενίσχυση συγκέντρωσης προσοχής (κάθισμα, Παιχνίδι, επίπεδο διέγερσης – υποτονικό / υπερκινητικό)
  • Ενίσχυση φαντασίας και δημιουργικότητας
  • Ενίσχυση μνημονικών ικανοτήτων (Ακουστική, Οπτική ,Βραχυπρόθεσμη, Μακροπρόθεσμη μνήμη)
  • Ενίσχυση επιτελικών λειτουργιών
    • Μνήμη Εργασίας
    • Γνωστική Ευελιξία
    • Ανασταλτική Λειτουργία
    • Σχεδιασμός
    • Συντηρούμενη Προσοχή
    • Συναισθηματικός Αυτοέλεγχος
    • Αναβολή Ικανοποίησης
  • Διαχείριση άγχους επίδοσης
  • Ενίσχυση γνωστικών λειτουργιών
    • Επίλυση προβλημάτων
    • Κριτική σκέψη
    • επίλυση προβλημάτων
    • Ενίσχυση δεξιοτήτων οργάνωσης και διαχείρισης χρόνου.
  • Γενίκευση δεξιοτήτων και αποτελεσματική αξιοποίηση των γνώσεών του στην καθημερινή ζωή.

Βήματα

  1. Αξιολόγηση Μαθησιακού Προφίλ
  2. Προσδιορισμός Στρατηγικών Μάθησης
  3. Οργάνωση εξατομικευμένου προγράμματος 8 συνεδρίες
  4. Γενίκευση και εφαρμογή γνωστικά αντικείμενα

Οι Ομάδες Γονέων ξεκίνησαν για να υποστηρίξουν τους γονείς στον δύσκολο ρόλο τους. Ο ρόλος του γονιού είναι μοναδικός, ίσως ο πιο σημαντικός ρόλος που αναλαμβάνει κάποιος. Ένας ρόλος ωστόσο με προκλήσεις και απαιτήσεις, καθώς η ανατροφή του παιδιού χρειάζεται εκτός από το ένστικτο και γνώσεις. Οι μελέτες της ψυχολογίας εδώ και πολλά χρόνια έχουν οδηγήσει στη διαπίστωση ότι η προσωπικότητα του παιδιού διαμορφώνεται κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του. Παλαιότερα υποστηριζόταν ότι τα πρώτα πέντε χρόνια της ζωής του παιδιού είναι τα πιο κρίσιμα. Σήμερα θεωρούμε ότι οι βάσεις διαμορφώνονται τα τρία πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού, δηλαδή τα χρόνια που το παιδί συνήθως μεγαλώνει στο σπίτι, με τους γονείς του ως μόνους υπεύθυνους για την ανατροφή του.

Η οικογένεια, ως το πιο σημαντικό πλαίσιο παροχής ασφάλειας και σταθερότητας στο παιδί, χρειάζεται υποστήριξη και καθοδήγηση, ώστε να είναι σε θέση να εφοδιάσει το παιδί με τα κατάλληλα εφόδια για ψυχική υγεία και να το βοηθήσει να αναπτυχθεί με τον καλύτερο τρόπο.

Σύμφωνα με την UNESCO, οι γονείς είναι παιδαγωγοί αναντικατάστατοι, οι βασικοί υπεύθυνοι για την ανατροφή του παιδιού τους. Μα την ίδια ώρα είναι απροετοίμαστοι για τον πολύ υπεύθυνο ρόλο τους και μάλιστα στη σημερινή εποχή που αφενός βάλλονται από υπερπληροφόρηση και παραπληροφόρηση, αφετέρου ο θεσμός της οικογένειας αλλάζει και μετασχηματίζεται με γοργούς ρυθμούς.

ΣΚΟΠΟΣ των Ομάδων Γονέων είναι:

α) η στήριξη του θεσμού της οικογένειας, αναντικατάστατου πλαισίου σταθερότητας και ασφάλειας

β) η προστασία της ψυχικής υγείας ανήλικων και ενήλικων ατόμων μέσα στο σύστημα της οικογένειας. Οι Ομάδες Γονέων στοχεύουν κυρίως στην ΠΡΟΛΗΨΗ.

Η δράση τους κινείται σε δύο άξονες: την ενημέρωση και τη διαμόρφωση-διαφοροποίηση, η μία στενά συνδεδεμένη με την άλλη.

Στο Κέντρο «Εξέλιξη» με εξειδικευμένους ψυχολόγους στη Συμβουλευτική Ψυχολογία, καθώς και στις Ομάδες Γονέων θα οργανωθούν 3 διαφορετικές ομάδες γονέων για να καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ηλικιών καθώς και αναγκών . Συγκεκριμένα θα λειτουργήσουν 3 ομάδες των 10 συναντήσεων. Σε κάθε ομάδα η πρώτη και η τελευταία συνάντηση αφορούν στη διεργασία της ομάδας, δηλαδή άνοιγμα-κλείσιμο. Πρόκειται για κλειστές ομάδες (μέχρι 3συναντήσεις δέχονται νέα μέλη) και λειτουργούν βιωματικά.

1. Ομάδα για γονείς με παιδιά προσχολικής ηλικίας (0-5) Τετάρτη ανά 15 ημέρες και ώρες 5-7

  • Από ζευγάρι, οικογένεια
  • Αναπτυξιακά στάδια και προσδοκίες
  • Παιδικός/βρεφονηπιακός σταθμός ή γιαγιά
  • Παιδικοί φόβοι
  • Διαταραχές στον ύπνο-ενούρηση
  • Αναπτυξιακές Διαταραχές
  • Η σημασία του παιχνιδιού και η χρήση Η/Υ
  • Οι μεταβάσεις/αλλαγές στη ζωή του παιδιού και της οικογένειας (νέο αδελφάκι, μετακόμιση κλπ)

2. Ομάδα γονιών με παιδιά σχολικής ηλικίας (6-12) Τετάρτη ανά 15 ημέρες και ώρες 5-7

  • Η οικογένεια στο ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς
  • Συναισθήματα και ο ρόλος τους στη ζωή του παιδιού και της οικογένειας
  • Επικοινωνία στην οικογένεια
  • Ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης
  • Όρια
  • Μαθησιακές Δυσκολίες
  • Σχέσεις μεταξύ αδελφών
  • Ελεύθερος χρόνος/ Χρήση ηλεκτρονικών μέσων και διαδίκτυο
  • Πένθος και αποχωρισμοί

3 . Ομάδα γονιών με παιδιά στην εφηβεία (12-18) Δευτέρα ανά 15 ημέρες 5-7

  • Εφηβεία: τα βιολογικά και ψυχοσυναισθηματικά χαρακτηριστικά της
  • Επικοινωνία και σχέσεις στην οικογένεια
  • Αυτοεκτίμηση, διεργασίες ανεξαρτητοποίησης
  • Όρια, επίλυση συγκρούσεων
  • Ελεύθερος χρόνος/ χρήση ηλεκτρονικών μέσων και διαδίκτυο
  • Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
  • Ψυχοσυναισθηματικές διαταραχές της εφηβείας
  • Πρόληψη και εξαρτήσεις

Κόστος: 15 ευρώ ανά συνάντηση

Ημερομηνία Έναρξης: Οκτώβριος 2016


Το συμπεριφοριστικό πρόγραμμα εκπαίδευσης γονέων έχει μια μεγάλη και επιτυχημένη ιστορία όσον αφορά στη θεραπεία της ΔΕΠΥ, του αυτισμού, της εναντιωματικής προκλητικής συμπεριφοράς και της διαταραχής της διαγωγής. Αποτελεί την πλέον αποτελεσματική θεραπεία μετά την φαρμακοθεραπεία.

Η ψυχοεκπαίδευση γονέων (parent training: ΡΤ) επιδιώκει την άμεση εργασία με τους γονείς, ώστε να τροποποιήσουν και να βελτιώσουν τις γονικές τους δεξιότητες με σκοπό τη βελτίωση των σχέσεων γονέα – παιδιού. Βασίζεται στις τεχνικές τροποποίησης της συμπεριφοράς και η δομή των προγραμμάτων είναι στη βάση εβδομαδιαίων συνεδριών, συνήθως σε ομάδες, αν και μπορούν να τροποποιηθούν ώστε να χορηγούνται και ατομικά.

Κύριοι στόχοι στα προγράμματα εκπαίδευσης γονέων είναι η εκμάθηση τεχνικών διαχείρισης και ελέγχου της συμπεριφοράς του παιδιού, η ενίσχυση της ικανότητας και αυτοπεποίθησής τους στην ανατροφή του παιδιού και η βελτίωση της σχέσης γονέων- παιδιού με τη χρήση κατάλληλων μορφών επικοινωνίας και θετικής προσοχής.

Στην ψυχοεκπαίδευση μπορούν να συμμετάσχουν γονείς παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας (μέχρι 12 ετών). Η ψυχοεκπαίδευση γονέων δεν είναι συμβουλευτική, αλλά μια τεχνική με σκοπό την διαχείριση της συμπεριφοράς του παιδιού.

Κόστος: Το κόστος είναι μηνιαίο και διαμορφώνεται στα 75 ευρώ ανά μήνα.