Γιατί επικοινωνούν οι άνθρωποι;
Η ανθρώπινη επικοινωνία αναπτύχθηκε πριν από εκατομμύρια χρόνια εφόσον οι άνθρωποι ένιωθαν από νωρίς την ανάγκη αυτή. Σήμερα η επικοινωνία παίζει μεγάλο ρόλο στη ζωή μας αφού ολόκληρη η καθημερινότητά μας εξαρτάται από αυτήν. Η επικοινωνία μεταξύ μας μπορεί να γίνει με νοήματα, με λέξεις και με γράμματα δηλαδή μπορεί να είναι νοηματική, προφορική ή γραπτή αντίστοιχα.
Εκτός από την λεκτική επικοινωνία υπάρχει και η μη λεκτική, γνωστή και ως «γλώσσα του σώματος» : οι χειρονομίες, ο τόνος της φωνής, η στάση του σώματος, οι εκφράσεις του προσώπου.
Οι άνθρωποι επικοινωνούν για:
- Να δηλώσουν ένα αίτημα
- Να διαμαρτυρηθούν για κάτι
- Να χαιρετήσουν
- Να αλληλεπιδράσουν με τα άτομα γύρω τους
- Να ζητήσουν πληροφορίες
- Να σκεφτούν, να σχεδιάζουν και να λύνουν προβλήματα που αντιμετωπίζουν
- Να μοιραστούν συναισθήματα, ιδέες και ενδιαφέροντα
Χάρη σε αυτήν η καθημερινότητα μας έγινε πιο εύκολη και γρήγορη με στόχο την αλληλοκατανόηση και την ανάπτυξη σχέσεων μεταξύ των ατόμων.
Μεγάλο ποσοστό παιδιών στις μέρες μας εμφανίζει δυσκολίες στην επικοινωνία, η καθυστέρηση λόγου αντανακλάται στην λανθασμένη χρήση της γλώσσας σε σχέση με την χρονολογική ηλικία του παιδιού. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες όπως :
Οργανικοί παράγοντες: ο αυτισμός, η νοητική καθυστέρηση, οι νευρολογικές παθήσεις, η βαρηκοΐα εξαιτίας της έλλειψης ακουστικών ερεθισμάτων και οι σχιστίες που παρεμβαίνουν στο φυσιολογικό βάβισμα, είναι μερικοί παράγοντες που μπορεί να είναι υπεύθυνοι για την καθυστέρηση λόγου.
Περιβαλλοντικοί παράγοντες: η διγλωσσία και η έλλειψη ερεθισμάτων στο άμεσο περιβάλλον του παιδιού μπορούν επίσης να επηρεάσουν τη γλωσσική του ανάπτυξη.
Συναισθηματικοί παράγοντες: η συναισθηματική ανωριμότητα του παιδιού μπορεί να συμβάλλει στην καθυστερημένη ανάπτυξη του λόγου, καθώς τα παιδιά αποφεύγουν να επικοινωνήσουν και δεν εκτίθενται σε καταστάσεις κοινωνικής αλληλεπίδρασης και πρόσληψης γλωσσικών ερεθισμάτων.
Σημαντικός σε αυτό το σημείο είναι ο ρόλος του λογοθεραπευτή, αφού είναι ο ειδικός που μετά από λεπτομερή αξιολόγηση, του επιπέδου και των δυσκολιών που αντιμετωπίζει κάθε παιδί, θα διαμορφώσει ένα κατάλληλο και εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες του κάθε παιδιού. Όσο πιο έγκαιρη η παρέμβαση τόσο πιο άμεση η βελτίωση στην επικοινωνία του παιδιού.
Βιβλιογραφία
- Επικοινωνιακές διαταραχές στα παιδιά, Ειρήνη Γερμπανά.
- https://www.paidiatriko.gr/el/asthenies/diatarahes-logoy-kathysterisi-logoy