Διεπιστημονική Προσέγγιση: Ποιος – Πού – Πώς

  • Ποιος είναι ο ορισμός της διεπιστημονικότητας ;

Ο όρος διεπιστημονικότητα – interdisciplinarity (ή πολυεπιστημονικότητα – multidisciplinarity) αφορά στην ανάγκη συνεργασίας μεταξύ των επιστημών, για να αντιμετωπιστεί σφαιρικά και να κατανοηθεί ένα πρόβλημα ή μία δυσκολία . Η διεπιστημονική ομάδα, λοιπόν,  είναι μια ομάδα θεραπείας που αποτελείται από γιατρούς και ειδικούς θεραπευτές, όπως παιδοψυχίατρο, ψυχολόγο, λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή και ειδικό παιδαγωγό,  όπου από κοινού προσπαθούν να κατανοήσουν τις ατομικές διαφορές και τις ανάγκες του κάθε παιδιού, και να παρέχουν διάγνωση, αξιολόγηση και θεραπεία σε ένα υποστηρικτικό πλαίσιο με τη φροντίδα του περιβάλλοντος. Επιπλέον, οι γονείς θεωρούνται σεβαστά μέλη της ομάδας και πιστεύεται πως είναι ο καλύτερος συνήγορος του παιδιού τους.

Ένα λειτουργικό παράδειγμα του διεπιστημονικού μοντέλου στην παρέμβαση θεραπείας είναι για παράδειγμα, ο λογοθεραπευτής να εφαρμόζει στο θεραπευτικό πρόγραμμα στοιχεία που σχεδιάστηκαν από τον ψυχολόγο, ή ο ψυχολόγος να θέτει σε εφαρμογή μια μεικτή κινητική δραστηριότητα που σχεδιάστηκε από τον εργοθεραπευτή , πριν από την ένταξη του παιδιού σε πρόγραμμα εργοθεραπείας.

  • Πού  μπορώ να  απευθυνθώ  για να λάβω υποστήριξη από διεπιστημονική ομάδα ;

Στο σύγχρονο κέντρο Ειδικής Διαπαιδαγώγησης , Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου ‘’Εξέλιξη΄’΄  που είναι  οργανωμένο με τα πρότυπα των χώρων ειδικής αγωγής της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αποτελείται  από 11 άρτια εξοπλισμένες αίθουσες προσαρμοσμένες στο περιεχόμενο των  διαφορετικών θεραπειών (λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, διαφοροποιημένη  μάθηση, ειδικό παιδαγωγικό, ψυχολογική  υποστήριξη, ψυχοκινητική αγωγή, θεατρικό παιχνίδι). 

Στελεχωμένο  με άρτια καταρτισμένο επιστημονικό προσωπικό που εποπτεύεται από Παιδοψυχίατρο και την υπεύθυνη Ειδική Παιδαγωγό, υπηρετώντας τον τομέα της ειδικής αγωγής με συνέπεια, σοβαρότητα και υπευθυνότητα.

Διεπιστημονική Ομάδα

•           Παιδοψυχίατρος.

•           Ειδικός Παιδαγωγός.

•           Λογοθεραπεύτρια.

•           Εργοθεραπεύτρια.

•           Ψυχολόγος.

•           Γυμναστής.

•           Νηπιαγωγός ( εκπαιδευμένη στο θεατρικό παιχνίδι)

•           Εκπαιδευτικούς  Α/θμιας και β/θμιας Εκπ/σης (με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή)

  • Πώς εφαρμόζεται η διεπιστημονική προσέγγιση ;

Στον χώρο της υγείας ο κάθε ειδικός  γνωρίζει τις αρμοδιότητες και το αντικείμενο της εργασίας του. Παράλληλα  πρέπει να  είναι εξοικειωμένος με τους ρόλους ή το εύρος των λειτουργιών άλλων ειδικοτήτων. Κάθε μέλος μιας διεπιστημονικής ομάδας οφείλει να γνωρίζει πότε και ποια άλλη ειδικότητα είναι κατάλληλη για να παρέμβει στο θεραπευτικό πρόγραμμα, να δεχτεί ή να δώσει συμβουλές και οδηγίες σε άλλες ειδικότητες. Η συνεργασία  εκπαιδευτικών, θεραπευτών και κοινωνικών επιστημόνων μπορεί, σύμφωνα με την Lacey (2001), να πετύχει καλύτερα αποτελέσματα ως  ομάδα, απ’ ότι μπορεί να πετύχει το κάθε μέλος της ομάδας από μόνο του. 

 

• Η ανάγκη για διεπιστημονική συνεργασία αντικατοπτρίζεται στη διεθνή

Νομοθεσία.

• Η διεθνής έρευνα υποστηρίζει ότι η απομονωμένη ατομική εργασία δε

μας βοηθά να αξιολογήσουμε και να εκπαιδεύσουμε σωστά.

 

• Η διεπιστημονική ομάδα μπορεί (και πρέπει) να σχεδιάσει το Ε.Ε.Π του

Μαθητή.

Είναι απαραίτητη , λοιπόν, η καθημερινή συνεργασία των ειδικοτήτων με στόχο τη μεγιστοποίηση των οφελών που λαμβάνει το κάθε παιδί από ένα θεραπευτικό πρόγραμμα.

Διεπιστημονική ομάδα

Κέντρου «Εξέλιξη»

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση