ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Οι Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής-ΔΚΖ αφορούν τις απαιτούμενες δεξιότητες που χρειάζεται να κατακτήσει ένα παιδί ώστε να αυτοεξυπηρετείται ,να λειτουργεί αυτόνομα αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο και το αίσθημα αυτοπεποίθησης και την οργάνωση του κατά την διάρκεια της ημέρας. Οι δραστηριότητες καθημερινής ζωής περιλαμβάνουν δεξιότητες με στόχο την αυτοφροντίδα, την φροντίδα του χώρου, την χρήση υλικών και συσκευών, την κινητικότητα και τις δεξιότητες επικοινωνίας. Δραστηριότητες που καθιστούν ένα παιδί λειτουργικό είναι η σίτιση, η ένδυση – απόδυση, η προσωπική υγιεινή ( καθαριότητα σώματος, πλύσιμο δοντιών), η τακτοποίηση χώρου, η προετοιμασία σνακ, η χρήση τουαλέτας, οι καθημερινές μετακινήσεις στο σχολείο , η κυκλοφοριακή αγωγή, η αγορά προϊόντων γραφή κ.α..
Βασικό τομέας της εργοθεραπείας είναι η κατάκτηση δραστηριοτήτων καθημερινής ζωής και με το κατάλληλο εξατομικευμένο πρόγραμμα βοηθάει τα παιδιά να αποκτήσουν αυτές τις δεξιότητες με στόχο την ανεξαρτητοποίηση τους. Μέσω της εργοθεραπείας ένα παιδί ενισχύεται να κατανοήσει την απαίτηση, να σχεδιάσει την πράξη που χρειάζεται με τον κατάλληλο κινητικό προγραμματισμό . Το παιδί για να μπορέσει να εμπλακεί σε τέτοιες δραστηριότητες θα πρέπει να έχει κατακτήσει δεξιότητες όπως μνήμη, συγκέντρωση προσοχής , καλή σωματογνωσία , καλή συναισθηματική κατάσταση, κίνητρα και η αισθητηριακή επεξεργασία του να μην το δυσκολεύει με την εμπλοκή τους σε διάφορες υφές ή άλλα ερεθίσματα όπως ήχοι, μυρωδιές. Αρκετές φορές για να διευκολυνθεί ένα παιδί με μεγαλύτερες δυσκολίες απαιτείται εργονομική διευθέτηση χώρου για τη διευκόλυνση της προσβασιμότητας, βοηθήματα κινητικότητας και διαβίωσης , τροποποίηση του περιβάλλοντος , να εκπαιδευτεί σε τεχνικές και να κάνει χρήση καρτών που απεικονίζουν τα διαδοχικά βήματα εκτέλεσης δραστηριοτήτων, όπως το πλύσιμο χεριών, δοντιών και η ένδυση.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό τα παιδιά να εμπλέκονται από πολύ μικρά σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής αυξάνοντας το μέγιστο επίπεδο λειτουργικότητας και αυτονομίας τους. Προτεινόμενες δραστηριότητες είναι η προετοιμασία σνακ, η τακτοποίηση του δωματίου τους, η προετοιμασία της σχολικής τσάντας, η φροντίδα ενός κατοικίδιου ζώου, το στρώσιμο του τραπεζιού πριν το γεύμα κ.α.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Miller lucy-Jane (2007) : “Sensational kids”. Penguine Group
- Jean Ayres (2005). Sensory Integration and the Child: 25th Anniversary Edition.
Rosenblum, S., (2008). Development, reliability and validity of the handwriting proficiency screening questionnaire (HPSQ). The American Journal of Occupational Therapy. 62 (3), 298-307.
Σπυρίδων – Γεώργιος Σούλης « Μαθαίνωντας βήμα με βήμα στο σχολείο και στο σπίτι»
Μπουλούγαρη Αριστέα
Εργοθεραπεύτρια