Γιαννάκη παιδί μου τώρα, που έφτασε και το πρώτο τρίμηνο της τελευταίας σου χρονιάς στο λύκειο ήδη πέρασε για κάτσε να συζητήσουμε, τι σκέφτεσαι mγια τις μελλοντικές σου σπουδές?
Πατέρα, λέω να δώσω στο Πολυτεχνείο για μηχανολόγος- μηχανικός.
Μμ’ δε λέω καλή η επιλογή σου μα, έχει μέλλον?
Γιατί πατέρα το λες αυτό?
Ξέρω εγώ… γιέ μου. Καθημερινά ακούμε για τη ραγδαία αποβιομηχανοποίηση της χώρας και αναρωτιέμαι, στα επόμενα δέκα – είκοσι χρόνια ποιος μηχανολόγος θα μπορέσει να βρει δουλειά και πού?
Έχω… σαν δεύτερη επιλογή τη νομική.
Τώρα μάλιστα. Καλά δεν κατανοείς ότι το επάγγελμα αυτό φθίνει, απελευθερώνεται κι’ αν δεν συγκαταλέγεσαι στους μετρημένους στα δάχτυλα κορυφαίους νομικούς δεν έχεις δουλειά . Τότε, να γίνω γεωπόνος.
Γεωπόνος? Το λέει και το επάγγελμα ίσον, μόνιμος και βαθύς πόνος διότι παιδί μου, σε ποια καλλιέργεια θα χρησιμοποιήσεις αυτές τις γνώσεις η αγροτιά στην πατρίδα μας πάει και τελείωσε…Τι πρέπει να επιλέξω δηλαδή ?
Επιλέγω επάγγελμα! Επιλέγω ζωή!
Είναι το ερώτημα που απασχολεί όλους τους έφηβους. Όταν τα παιδιά είναι ακόμη μικρά, όταν τους ρωτήσεις «τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις;» πάντα έχουν έτοιμη μια απάντηση «πιλότος!», «αστυνομικός!», «νοσοκόμα!», «ηθοποιός!», «ποδοσφαιριστής!». Τα μικρά παιδιά μπορούν, χάρη στην αστείρευτη φαντασία τους, να μπουν σε διάφορους ρόλους. Γι’ αυτό μπορούν εύκολα να φανταστούν τον εαυτό τους γιατρό, πυροσβέστη, αστροναύτη!
Η επιλογή του επαγγέλματος δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι ένα τυχαίο γεγονός. Στις περιπτώσεις που αντιμετωπίζεται ως τέτοιο μπορεί να έχει σημαντικές αρνητικές συνέπειες στη λειτουργικότητα του ατόμου σε επαγγελματικό αλλά και σε προσωπικό επίπεδο.
Με δεδομένο ότι κάθε άτομο διαμορφώνεται σε συγκεκριμένο κοινωνικό και οικογενειακό περιβάλλον οι τελικές επιλογές του, επηρεάζονται από ανάγκες οι οποίες επιβάλλονται (συνειδητά ή ασυνείδητα) από τα εν λόγω πλαίσια. Είναι λοιπόν σημαντικό το άτομο να ανακαλύψει και να ιεραρχήσει τις ανάγκες του, ανεξάρτητα από τις όποιες εξωγενείς επιρροές προκειμένου να κάνει μια όσο το δυνατόν πιο επιτυχημένη επαγγελματική επιλογή.
Ο επαγγελματικός προσανατολισμός, αποσκοπεί στη διερεύνηση της αυτοεκτίμησης, της προσωπικότητας, των δυνατοτήτων και των ενδιαφερόντων του κάθε ατόμου προκειμένου να το καταστήσει ικανό να τα αξιοποιήσει μέσα σε ένα δεδομένο κοινωνικό περιβάλλον. Στόχος είναι, μετά την αξιολόγηση του δυναμικού του ατόμου, η επισήμανση των προδιαγραφών των διαθέσιμων επαγγελμάτων ώστε να οδηγηθεί το άτομο στην καλύτερη δυνατή επιλογή επαγγέλματος.
Η επιτυχημένη δραστηριοποίηση του ατόμου σ’ έναν επαγγελματικό χώρο που πραγματικά του ταιριάζει είναι αυτή που διαμορφώνει ανθρώπους με αίσθηση προσωπικής ικανοποίησης και κοινωνικής επιτυχίας.
Η σωστή επιλογή επαγγέλματος πρέπει να γίνει συνειδητά και μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες. Η χρήση σταθμισμένων ψυχομετρικών εργαλείων μπορεί να προσφέρει τις καλύτερες απαντήσεις στα δύσκολα ερωτήματα των παιδιών. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι τα συγκεκριμένα ψυχομετρικά εργαλεία εξετάζουν και αναλύουν δομή προσωπικότητας, κλίσεις και ενδιαφέροντα καθώς και εργασιακούς τύπους με βάση τη θεωρία του Hollandπροσφέροντας έτσι απαραίτητες πληροφορίες για την επιλογή σωστού και επιτυχημένου επαγγέλματος.
Η καλύτερη επιλογή για το επαγγελματικό μέλλον των παιδιών σας βρίσκεται στη συστηματική και ενημερωμένη πληροφόρηση !
Μάρθα Ι. Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος
Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού