ΕΥΑΙΣΘΗΤΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΕΝΗ ΚΙΝΗΣΗ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΖΩΗΣ

Νηπιακό Στάδιο:

Όλες οι δραστηριότητες Montessori αποσκοπούν άμεσα στον συντονισμό της κίνησης, που γίνεται μέσα από την ανάληψη πρωτοβουλιών, ώστε να μπορέσει το παιδί να κάνει αυτό που έχει επιλέξει.

Η κίνηση είναι προϋπόθεση για να μπορέσει το παιδί να προσαρμοστεί στο περιβάλλον, να κινείται αυτόβουλα και να αποκτήσει τον αυτοέλεγχο.

Αν δεν έχει το παιδί αποκτήσει/ αναπτύξει τον αυτοέλεγχο των κινήσεών του, τότε αυτόματα δεν μπορεί να έχει τον έλεγχο της συμπεριφοράς του. Ακόμα, μέσα από την ανάπτυξη του αυτοελέγχου το παιδί μαθαίνει να διαχειρίζεται, να ελέγχει και να μειώνει τα tantrums (τις κρίσεις νεύρων του).

5 δραστηριότητες καθημερινής ζωής:

  • εισαγωγικές
  • φροντίδα εαυτού
  • φροντίδα περιβάλλοντος
  • περπάτημα στη γραμμή
  • παιχνίδι της σιωπής

 

ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ

Τί χρειάζεται ένα παιδί για να μπορέσει να περπατήσει πάνω σε μια γραμμή;

  • Αρχικά να επιλέξει, να κάνει αυτή τη δραστηριότητα μετά από δική του απόφαση.
  • Συντονισμένη κίνηση, έλεγχος ποδιών (αυτοέλεγχος).
  • Συγκέντρωση

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

Η δασκάλα παρουσιάζει στα παιδιά πώς περπατούν στη γραμμή: τα πόδια φτέρνα-μύτη, μύτη-φτέρνα, τα μάτια ευθεία μπροστά, το σώμα ευθύ και το περπάτημα με χάρη.

Καλεί τα παιδία της τάξης ένα-ένα να μπουν στη γραμμή (αφού τα αφήσει να περπατήσουν λίγη ώρα, να βρουν τις αποστάσεις και το βήμα, τους αυξάνει τον βαθμό δυσκολίας, δίνοντας υλικά προσοχής ανάλογα την περίπτωση).

Αλλάζει τα αντικείμενα για να προκαλέσει επαναπροσαρμογή στην κίνηση.

Καλεί ένα-ένα τα παιδιά της τάξης να αποχωρήσουν από τη γραμμή.

ΥΛΙΚΟ: μια ελλειπτική γραμμή στο πάτωμα, αντικείμενα προσοχής (π.χ. δίσκος, ποτήρι με νερό, καμπανάκι, κερί, σημαία), απαλή ρυθμική μουσική.

Γιατί έλλειψη;

  • Επειδή διαθέτει και ευθεία κίνηση και καμπύλη με διαφορετική καμπυλότητα σε κάθε σημείο.
  • Κρατά τον νου απασχολημένο με τις αλλαγές
  • Προκαλεί διαρκή επαναπροσαρμογή στην κίνηση
  • Αυξάνει το βαθμό ενδιαφέροντος
  • Μεγιστοποιεί την συγκέντρωση

Στόχοι:

  • Έλεγχος σώματος, συντονισμός και ισορροπία
  • Κίνηση με ρυθμό και χάρη
  • Ενσυναίσθηση του γύρω περιβάλλοντος
  • Ενσυναίσθηση της ύπαρξης των άλλων
  • Παράδοση στον ρυθμό της ομάδας
  • Συγκέντρωση
  • Ανάπτυξη της βούλησης (προσωπική/συλλογική βούληση)
  • Έμμεσος, ο έλεγχος της συμπεριφοράς

 ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ

Σιωπή    →     η φυσική κατάκτηση της ζωής

Άμεσος Στόχος: η καλλιέργεια μιας ιδιαίτερης εσωτερικής κατάστασης, στην οποία το παιδί μπορεί να αποκτήσει μέσω της εμπειρίας ένα υψηλότερο πνευματικό και ψυχικό επίπεδο, με τη δύναμη της βούλησής του, ελέγχει και εναρμονίζει νου και σώμα = αυτορρύθμιση

 Έμμεσος στόχος:

  • η ίδια η σιωπή (η δημιουργία σιωπής)
  • η εξάσκηση

→βούλησης

→συγκέντρωσης

→αυτοελέγχου

→υπακοής

  • η απόλαυση
  • η επιβράβευση
  • η ικανοποίηση
  • η ευδαιμονία
  • η συμμετοχή
  • η προσφορά

Η σιωπή προϋποθέτει: έλεγχο σώματος, ομιλίας, αισθήσεων, ελεύθερη συμμετοχή, πρόσθεση προσφοράς στην ομάδα, ισχυρή θέληση, υπομονή, ομορφιά-θαυμασμό.

Η σιωπή το δώρο της ψυχής :

  • το παιδί δωρίζει τη σιωπή του
  • δωρίζει τη σιωπή του στην ομάδα
  • δωρίζει τη σιωπή του δασκάλα
  • δωρίζει τη σιωπή του με αγάπη
  • δωρίζει τη σιωπή του ως το σημαντικότερο αγαθό γιατί την ακούει
  • Η ώρα της σιωπής είναι ιερή και αντιμετωπίζεται με σεβασμό.
  • Η σιωπή δεν είναι ησυχία, είναι σιγή και ακούγεται και δεν έχει σκοπό να προκαλέσει την ησυχία.

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

  1. Μεταφορά σπόρων από δοχείο σε δοχείο/από κανάτα σε κανάτα, με κουτάλι/λαβίδα
  2. Μεταφορά υγρού από κανάτα σε ποτήρια /μπουκάλια με χωνί

Άμεσος στόχος: άσκηση επιδεξιότητας στο χειρισμό των εργαλείων αυτοεξυπηρέτησης όσον αφορά την τροφή και την πόση.

Έμμεσος στόχος: συντονισμός στην κίνηση, ακρίβεια, υπολογισμός, συγκέντρωση, γλώσσα, αισθητηριακή εμπειρία, ευκαιρία για επανάληψη, παρατήρηση κ.α., προετοιμασία των 3 δακτύλων της γραφής (τριποδικό πιάσιμο).

Γλώσσα     ⇒   Κάθε δραστηριότητα έχει και τη γλώσσα της. Δίνεται στο παιδί το λεξιλόγιο που χρειάζεται, πριν την δραστηριότητα, μέσα από μια μικρή φυσική κουβέντα (π.χ. δίσκος, κουτάλι, μπολ, κανάτα, λαβίδα)

ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΕΑΥΤΟΥ

  • Πώς φοράω το μπουφάν ή τη ζακέτα;    ⇒⇒⇒ κατάκτηση ανεξαρτησίας
  • Πλύσιμο χεριών

ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

  • Πλύσιμο τραπεζιού: έμμεση προετοιμασία για μαθηματικά και γλώσσα

Ο βασικός στόχος της δραστηριότητας δεν είναι να είναι καθαρό το τραπέζι, έχει πολλά βήματα να ακολουθήσει το παιδί γιατί ο στόχος είναι πολλαπλός.

Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου «Εξέλιξη»

Λεωνίδου 1, Σπάρτη Λακωνίας, Τηλ. 27310 81050 / 6978733472

Υποκατάστημα: Λεωνίδου 40, Τηλ. 27310 82009

Κεντρικό Υποκατάστημα Μολάων (Πλησίον Παιδικού Σταθμού): Τηλ.27320 23421

Site: www.kentro-exelixi.gr

E – mail: [email protected]

Facebook & Instagram: Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου Εξέλιξη

Instagram: kentro_exelixi

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση