Καλοκαίρι με τα παιδιά μας!!!
Της Μάρθας Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός
MASpecialEducation/B.T.E.CEdexcel
Σε λίγο τα σχολεία κλείνουν κι αυτό σημαίνει πως τα παιδιά μας θα τα έχουμε στο σπίτι όλη την ημέρα. Η πρώτη εβδομάδα συνήθως περνάει γρήγορα και τα παιδιά δείχνουν ενθουσιασμένα που δεν έχουν σχολείο. Ασχολούνται με τα παιχνίδια τους κάνουν πολλά πράγματα μόνα τους και δεν γκρινιάζουν ιδιαίτερα…
Πολλοί γονείς θεωρούν πως αφού το παιδί πέρασε 9 μήνες στο σχολείο , το καλοκαίρι οφείλουν να το αφήσουν ελεύθερο να μην κάνει τίποτα ή να κάνει μόνο αυτά που θέλει. Συνήθως αυτό που θέλουν σήμερα τα παιδιά (λόγω τρόπου ζωής και έλλειψης άλλων επιλογών) είναι να βρίσκονται μπροστά σε μια οθόνη, υπολογιστή, τηλεόρασης κλπ. Οι περισσότεροι γονείς δουλεύουν και το καλοκαίρι σίγουρα όμως μπορούνε να βρούνε και να αφιερώσουνε κάποιες ώρες με τα παιδιά τους.
Τι γίνεται λοιπόν όταν ο πρώτος ενθουσιασμός -χωρίς σχολείο- περνάει και τα παιδιά μας αρχίζουν να λένε τη φράση: «Μαμά… βαριέμαι…»; Αρχίζουν να γκρινιάζουν, να είναι δύστροπα και εμείς να χάνουμε κάθε μέρα την υπομονή μας όλο και πιο πολύ…; Φυσικά δε μπορούμε απλά να τα τοποθετήσουμε μπροστά σε μια οθόνη να βλέπουν παιδικά… Είναι το πιο εύκολο σίγουρα, όμως δεν προσφέρει απολύτως τίποτα στα παιδιά και είναι – μάλλον – βλαβερό για το μυαλό και την ψυχολογία τους…
Ευκαιρία λοιπόν, αυτό το καλοκαίρι να κάνουμε μαζί τους δημιουργικές δραστηριότητες, που θα τα βοηθήσουν να μην βαρεθούν, αλλά και που θα χαρίσουν και σε μας και σε εκείνα ένα αξέχαστο καλοκαίρι.
Δημιουργικότητα, δημιουργικότητα, δημιουργικότητα… Μια έννοια που τα τελευταία χρόνια «κυνηγάει» γονείς και εκπαιδευτικούς. Και όχι άδικα. Γιατί η δημιουργικότητα δεν είναι απλώς μια έννοια που έχει υπερεκτιμηθεί. Είναι τρόπος σκέψης και ζωής που οδηγεί σε ανθρώπους, που μπορούν να βρουν πολλές και διαφορετικές λύσεις σε προβλήματα, και όταν συναντούν ένα εμπόδιο να βρίσκουν λύση και όχι να τα παρατάνε. Είναι σε θέση να δοκιμάζουν καινούρια πράγματα και δε φοβούνται να πάρουν ρίσκα.
Ας δούμε λοιπόν δημιουργικούς τρόπους απασχόλησης των παιδιών μας αυτό το καλοκαίρι. Οι δραστηριότητες μας μπορούν να είναι είτε σε εξωτερικούς χώρους (άλλωστε ο καλοκαιρινός καιρός βοηθάει πολύ σε αυτό), αλλά και μέσα στο σπίτι.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
ΤΡΑΒΑΜΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΚΑΙ ΠΑΝΤΟΥ
Ό,τι δραστηριότητες κι αν επιλέξουμε να κάνουμε μπορούμε να βγάζουμε φωτογραφίες και στο τέλος του καλοκαιριού να δημιουργήσουμε ένα όμορφο χειροποίητο άλμπουμ με όλες τις καλοκαιρινές μας φωτογραφίες. Εκτός από μας καλό είναι να δίνουμε τη φωτογραφική μηχανή και στο παιδί μας να πειραματίζεται και να βγάζει τις δικές του φωτογραφίες, άλλωστε τώρα με τις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές είναι πολύ εύκολη διαδικασία και τα παιδιά την απολαμβάνουν πραγματικά!
ΟΡΓΑΝΩΝΟΥΜΕ ΕΝΑ ΠΙΚ ΝΙΚ
Μπορούμε να οργανώσουμε ένα πικ νικ σε ένα κοντινό μέρος στο σπίτι μας. Ετοιμάζουμε μαζί με τα παιδιά μας αυτά που θα χρειαστούμε και ξεκινάμε… Αν το μέρος στο οποίο θα πάμε έχει λουλούδια μπορούμε να ψάξουμε διαφορετικά ήδη λουλουδιών με το παιδί μας να τα μαζέψουμε και να φτιάξουμε μια ανθοδέσμη. Μπορούμε επίσης, να πάρουμε μαζί μας 2-3 αγαπημένα του βιβλία και να τα διαβάσουμε κάτω από ένα δέντρο.
ΠΟΔΗΛΑΤΑΔΑ
Πηγαίνουμε βόλτα με τα ποδήλατά μας. Έτσι και γυμναζόμαστε και περνάμε ώρα με το παιδί μας και βγαίνουμε από το σπίτι αλλάζοντας παραστάσεις τόσο εμείς όσο και τα παιδιά μας.
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ
Επισκέψεις σε μουσεία, στο ζωολογικό κήπο ή ακόμη και σε τουριστικά σημεία στην περιοχή όπου ζούμε είναι δράσεις που αγαπούν πολύ τα παιδιά. Οι εικόνες που βλέπουν και η εμπειρία των επισκέψεων αυτών μένει ανεξίτηλη στη μνήμη τους. Αν υπάρχει η δυνατότητα και αποφασίσουμε αυτό να το κάνουμε συχνά, τότε δίνουμε στα παιδιά μας την ευκαιρία να αποκτήσουν εμπειρίες και εικόνες που θα καθορίσουν τον τρόπο που σκέφτονται και κατ’ επέκταση τον τρόπο με τον οποίο θα δρουν στη ζωή τους. Τα ενδιαφέροντά τους δε θα είναι μονοδιάστατα θα έχουν ποικιλία.
ΠΑΙΧΝΙΔΙ-ΠΑΙΔΧΝΙΔΙ-ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Ποιος είπε ότι δεν μπορούμε να είμαστε συνοδοιπόροι στα παιχνίδια τους; Μπορούμε να οργανώσουμε το παιχνίδι του χαμένου θησαυρού (όσο πιο πολλά παιδιά τόσο πιο καλά) να οργανώσουμε βραδιές, όπου θα παίζουμε όλη η οικογένεια κάποιο επιτραπέζιο παιχνίδι στο μπαλκόνι μας, αλλά και γιατί όχι να φτιάξουμε το δικό μας επιτραπέζιο, που θα άπτεται των ενδιαφερόντων του παιδιού μας.
ΜΕΡΑ ΧΩΡΙΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
Ορίζουμε μια μέρα χωρίς τηλεόραση. Εκείνη την ημέρα δε θα ανοίξουμε καθόλου τηλεόραση (εννοείται ότι ούτε εμείς θα δούμε τηλεόραση) και βρίσκουμε άλλους τρόπους να περάσουμε την ώρα μας. Καταγράφουμε τις ιδέες μας και τις υλοποιούμε. Αν και φαίνεται πολύ απλή η ερώτηση «Τι θα κάναμε αν δεν είχαμε τηλεόραση ή αν η τηλεόραση χαλούσε;», τα περισσότερα παιδιά σήμερα δυσκολεύονται πάρα πολύ να απαντήσουν σ’ αυτήν. Αυτήν την ημέρα μπορούμε να πάμε να γραφτούμε στην κοντινή δημοτική βιβλιοθήκη μας και να επιλέξουμε κάποια βιβλία να τα πάρουμε και να τα διαβάσουμε στο σπίτι. Βάζουμε ένα στόχο πχ κάθε εβδομάδα θα διαβάζουμε 2 καινούρια βιβλία από τη βιβλιοθήκη. Έτσι και δεν ξοδευόμαστε και το παιδί έρχεται σε επαφή με μια μεγάλη ποικιλία από βιβλία.
ΜΑΓΕΙΡΕΥΟΥΜΕ ΜΑΖΙ
Μπορούμε να φτιάξουμε κουλουράκια, σπιτικό παγωτό και γενικότερα να αφήσουμε το παιδί μας να μας βοηθήσει στην κουζίνα. Οτιδήποτε κι αν φτιάξουμε το μόνο σίγουρο είναι ότι θα το διασκεδάσουμε κι εμείς κι εκείνο.
Διασκεδάστε και δημιουργήστε με τα παιδιά σας!!