Νέες τεχνολογίες και εκπαίδευση στην Ελλάδα του 21ου αιώνα
Αν μπορούσαμε να επιστρέψουμε λίγες δεκαετίες πίσω και ρωτούσαμε τους μαθητές εκείνης της εποχής πως φαντάζονται το σχολείο του μέλλοντος η απάντηση που ίσως θα παίρναμε θα ήταν μια περιγραφή κάπως έτσι: δεν θα υπήρχαν σχολεία, τα μαθήματα θα γίνονταν μέσω υπολογιστών υψηλής τεχνολογίας, ο εκπαιδευτικός μπορεί να είχε αντικατασταθεί από ένα ρομπότ και πολλές άλλες ευφάνταστες ιδέες που μάλλον θα αποτελούσαν τότε επιστημονική φαντασία..
Και επιστρέφοντας στο κατώφλι του 2020, οι ιδέες αυτές παραμένουν επιστημονική φανατσία καθώς βλέπουμε δυστυχώς πως αν και υπάρχει τεράστια τεχνολογική εξέλιξη ο τομέας της εκπαίδευσης, κυρίως στη χώρα μας, έχει μείνει αρκετά πίσω..χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν γίνονται αξιολόγα πράγματα από ανθρώπους που έχουν αγάπη για τα παιδιά και μεράκι για το λειτούργημά τους!!! Τα σχολεία ακόμα και σήμερα παραμένουν κτιριακά και υλικοτεχνικά σε εποχές »μεσαίωνα» και ακόμα και αν το σχολείο διαθέτει τα μέσα πολύ πιθανό να βρίσκονται σκονισμένα σε κάποια αποθήκη..επομένως δεν είναι και ιδιαίτερα εύκολο ένας εκπαιδευτικός να αξιοποιήσει τα ελάχιστα υλικά του σχολείο του..!!!
Το θετικό βέβαια είναι πως αν κάποιος το θέλει πολύ υπάρχουν αρκετές δυνατότητες που μπορεί να »εκμεταλλευτεί» ώστε να μπορέσει να διαφοροποιήσει την αίθουσά του αλλά και τον τρόπο διδασκαλίας του (Παντελιάδου Σ.-Φιλιππάτος Δ.). Σύμφωνα με τον Dimitriadis (2000) τα σύγχρονα μέσα που μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς είναι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, εκτυπωτές, διαδραστικοί πίνακες, εποπτικά μέσα και λογισμικά.
Πιο συγκεκριμένα ο Αναστασιάδης αναφέρει πως »ο διαδραστικός πίνακας είναι στην ουσία ένας πίνακας που συνδυάζει την απλότητα και λειτουργικότητα ενός συμβατικού πίνακα με τις δυνατότητες ενός υπολογιστή. Αποτελείται από μια επιφάνεια εργασίας, που υποστηρίζει τις λειτουργίες της προβολής και της αλληλεπίδρασης και συνδέεται με έναν υπολογιστή και ένα βιντεοπροβολέα. Μέσω του προβολέα εμφανίζεται στον πίνακα η οθόνη του υπολογιστή. Η ιδιαιτερότητα του διαδραστικού πίνακα είναι ότι ο χρήστης του, με την αξιοποίηση του κατάλληλου λογισμικού, μπορεί να αλληλεπιδρά μαζί του με την αφή ή την ειδική γραφίδα. Ο διαδραστικός πίνακας, συνήθως, τοποθετείται σε κάθετη επιφάνεια ή σε ειδικά στηρίγματα εδάφους..». Σκεφτείτε μόνο να ήταν όλες οι σχολικές τάξεις εφοδιασμένες με τέτοιους πίνακες..!!!
Επιπλέον, υπάρχουν πολλά λογισμικά στα ελληνικά, αλλά και ξενόγλωσσα, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να βοηθήσουν τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες αλλα και για να γίνει πιο ευχάριστη η μαθησιακή διαδικασία, ακόμα και για τους τυπικούς μαθητές όπως:
α)το »Number Race» που αφορά παρέμβαση στη δυσαριθμησία,
β)το »ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΑ ΑΡΘΡΑ» που αναπτύχθηκε για την αντιμετώπιση της δυσορθογραφίας
γ)το »Η ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΛΕΝΟΥ» που προσφέρει ένα υποστηρικτικό περιβάλλον μάθησης για τη γλώσσα και τα μαθηματικά
δ) το »Ο ΞΕΦΤΕΡΗΣ ΚΑΙ Η ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ» που σχεδιάστηκε για να καλύψει ενότητες της Νεοελληνικής Γραμματικής για παιδιά 6-8 χρόνων και
ε) το » οι πειρατές ανακαλύπτουν γλώσσα και μαθηματικά ΠΕΙΡΑΤΕΣ» που καλύπτει την βασική ύλη των δύο πρώτων τάξεων του Δημοτικού στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά.
Φυσικά υπάρχουν πολλά ακόμα όπως το ΣΩΚΡΑΤΗΣ, anagram, Word Construction Set, Simply Web 2000, Το Τρενάκι των Ρημάτων κ.α. (Τσαρκοβίστα Β.).
Τέλος, υπάρχουν πλέον και βιβλία σε ηλεκτρονική μορφή (e-book) αλλά και έντυπα που είναι ειδικά διαμορφωμένα για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες βασισμένα στην ύλη των σχολικών τάξεων του Γυμνασίου όπως η Μεθοδολογία Διορθωτικής Αγωγής Γραπτού Λόγου σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και πολλά άλλα που μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα www.my-book.gr .
Συμπεραίνουμε λοιπόν, πως αν και βρισκόμαστε αρκετά πίσω όσον αφορά την οργάνωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, πέραν αυτών που αναφέραμε, εν τούτοις υπάρχουν αρκετοί διαθέσιμοι πόροι που μπορεί αυτόνομα ο εκπαιδευτικός να ανακαλύψει και να προσπαθήσει να προσαρμόσει στον τρόπο διδασκαλίας του έχοντας πάντα ως στόχο να μπορέσει να βοηθήσει όλους τους μαθητές και κυρίως τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες να αγαπήσουν την εκπαιδευτική διαδικασία, ακόμα και αν αυτό απέχει παρασάγκας από το σχολείο του μέλλοντος έτσι όπως μπορεί να το φαντάζονταν κάποτε οι μαθητές παλαιότερων δεκαετιών…
Τατσώνα Α. Βικτωρία
Φιλόλογος-Ειδική Παιδαγωγός
Βιβλιογραφία:
www.my-book.gr
Παντελίαδου Σ.-Φιλιππάτος Δ., 2013, Διαφοροποιημένη Διδασκαλία, Πεδίο, Αθήνα
Αναστασιάδης Π, κ.α., 2010, Ο Διαδραστικός Πίνακας στη Σχολική Τάξη, Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών για την Αξιοποίηση και Εφαρμογή των ΤΠΕ στην Διδακτική Πράξη» του Ε.Π. »Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση»
Τσαρκοβίστα Β.,, »Μαθησιακές Δυσκολίες και λογισμικά»,ΑΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ,
Dimitriadi, Y. (2000). Special educational needs and information and communication technology, Use of computers in special education, Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου συνεδρίου , Οι τεχνολογίες της Πληροφορίας και της επικοινωνίας στην εκπαίδευση. Πάτρα