Οι πόρτες του Γυμνασίου ανοίγουν!
Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι μία περίεργη μεταβατική περίοδος που χαρακτηρίζεται από ποικίλα συναισθήματα . Όλοι οι μαθητές αγωνιούν για το νέο ξεκίνημα που εκτυλίσσεται μπροστά τους και ανυπομονούν να εξερευνήσουν το άγνωστο. Ανάμεικτα συναισθήματα χαράς και φόβου συνυπάρχουν!
Ειδικότερα για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες , η είσοδος στο σχολικό περιβάλλον του Γυμνασίου συνδέεται με προσδοκίες αλλά πολλές φορές και με αρνητικά συναισθήματα. Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες κάποιες φορές μπαίνοντας στο στίβο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θεωρούν ότι μπορούν να αντιστρέψουν το αρνητικό κλίμα του Δημοτικού, γι’ αυτό και χαρακτηρίζονται από ενθουσιασμό και χαρά για τη νέα τους αρχή. Ξέρουν όμως ότι κάθε στιγμή μέσα στη σχολική τάξη του Γυμνασίου θα χρειαστεί να έρθουν αντιμέτωποι με τις δυσκολίες τους. Χαρακτηριστικά αναφέρω μία φράση μιας μαθήτριας Α΄ γυμνασίου στην έκθεση α΄ τριμήνου : ‘’Άρχισε ένα μαρτύριο των παιδιών , δεν πειράζει 6 χρόνια είναι ακόμα θα περάσουν ‘’ . Προετοιμάζοντας αλλά και εντάσσοντας τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στο Γυμνάσιο πρέπει να ακολουθήσουμε μία σειρά από βήματα που θα καταστήσουν την καθημερινότητά τους στο νέο μεγάλο σχολείο μια πιο εύκολη διαδικασία.
Αρχικά , η διενέργεια αξιολόγησης από μία ομάδα ειδικών και ειδικότερα από τα Κ.Ε.Δ.Δ.Υ κάθε περιοχής -εφόσον δεν έχει ήδη γίνει- είναι το πρώτο βήμα . Η πληροφόρηση και η ενημέρωση των εκπαιδευτικών του σχολείου για τις δυσκολίες μάθησης που παρουσιάζει ο κάθε μαθητής και η παροχή των κατάλληλων διευκρινήσεων για τον τρόπο εξέτασης του μαθητή (προφορική εξέταση, μεικτός τρόπος ) θα βοηθήσουν ουσιαστικά τον κάθε μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες. Η υπενθύμιση στους εκπαιδευτικούς των γενικών σχολείων ότι τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δεν υστερούν σε σχέση με τα άλλα παιδιά , απλώς μαθαίνουν , καταγράφουν, κατανοούν και απομνημονεύουν με τον δικό τους ρυθμό και τρόπο, αποτελεί σημαντικό βήμα για τον όσο το δυνατόν καλύτερο τρόπο αντιμετώπισής τους . Η βασική αρχή που θα ήταν χρήσιμο να υιοθετήσουν οι εκπαιδευτικοί αφορά τη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος που να συντελεί στην επιτυχία κάθε παιδιού , αλλά πάνω από όλα στο να βιώνει το κάθε παιδί την επιτυχία ως αποτέλεσμα των δικών του δυνάμεων.
Παράλληλα, οι γονείς των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες καλό θα ήταν να ενημερωθούν και για τις παρεχόμενες υπηρεσίες που τυχόν παρέχονται στο Γενικό Σχολείο που φοιτά το κάθε παιδί (Τμήμα Ένταξης , ενισχυτική διδασκαλία). Εκτός από τις παρεχόμενες υπηρεσίες μέσα στο Γενικό Σχολείο , όλα τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες με την είσοδό τους στο Γυμνάσιο καλό θα ήταν να παρακολουθήσουν εξειδικευμένα προγράμματα Διαφοροποιημένης Μάθησης από εκπαιδευτικούς εκπαιδευμένους στις μαθησιακές δυσκολίες. Η μεθοδολογία που ακολουθείται βασίζεται στις αρχές Αποκατάστασης Γυμνασίου-Λυκείου , όπου κυριαρχεί η μεθοδολογικά οργανωμένη προσέγγιση ενός κόσμου κειμένων όχι με στόχο την απλουστευμένη κατανόησή τους, αλλά με στόχο:
- τη δόμηση σκέψης
- την κατανόηση και απόδοση του περιεχομένου μέσω της δομής των κειμένων
- τον εκφραστικό πλούτο
- την άντληση ενδιαφερόντων που αυτός κρύβει, με όρους όχι αυστηρά φιλολογικούς αλλά επικοινωνιακούς, πάντα όμως σε μοντελοποιημένη/κατευθυντική οδό.
Με αυτά τα βήματα και με θετικό συναίσθημα η είσοδος στο Γυμνάσιο μπορεί να γίνει αισιόδοξη , λαμπρή και πολλά υποσχόμενη είσοδος!!
Καλή σχολική χρονιά σε μικρούς και μεγάλους!!
Ηλιοπούλου Μάρθα
Ειδική παιδαγωγός/Φιλόλογος
MASpecialEducation/B.T.E.CEdexcel
Μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών