Προβλήματα συμπεριφοράς
Τι είναι η συμπεριφορά :
Η συμπεριφορά είναι σχετική έννοια. Οι άνθρωποι ερμηνεύουν την ίδια συμπεριφορά διαφορετικά ανάλογα με τις προσωπικές τους πεποιθήσεις, τις συνθήκες κάτω από τις οποίες εκδηλώνεται, τις αξίες και τα πιστεύω τους. Έτσι, ένας εκπαιδευτικός χαρακτηρίζει μια μορφή συμπεριφοράς του παιδιού ως προβληματική, ενώ κάποιος άλλος τη θεωρεί φυσιολογική. Φαίνεται, λοιπόν καθαρά ότι είναι δύσκολο να οριστεί με ακρίβεια και πληρότητα τι είναι συμπεριφορά χωρίς να υπάρξουν διαφωνίες. Ωστόσο, για να γίνει κατανοητή η έννοια της συμπεριφοράς με απλό τρόπο θα λέγαμε ότι συμπεριφορά είναι ό,τι ένα άτομο κάνει ή δεν κάνει σε μια δεδομένη στιγμή και ερμηνεύεται ως αντίδραση σε ερεθίσματα που προέρχονται από το εαυτό του ή από το περιβάλλον.
Τι είναι η προβληματική συμπεριφορά :
Ο χαρακτηρισμός της συμπεριφοράς του μαθητή ως προβληματικής εξαρτάται από τις σχετικές αντιλήψεις του δασκάλου, των συμμαθητών και των γονέων και αυτές σε μεγάλο βαθμό από τα σχετικά πρότυπα συμπεριφοράς της ευρύτερης κοινωνίας. Υπάρχουν λοιπόν δυσκολίες σ’ ότι αφορά στη διατύπωση ενός ορισμού ο οποίος να είναι κοινά αποδεκτός. Η αδυναμία αυτή είχε ως συνέπεια να έχουν διατυπωθεί πολλοί ορισμοί οι οποίοι παρουσιάζουν κοινά αλλά και διαφορετικά στοιχεία μεταξύ τους. Ως πιο αντιπροσωπευτικός ορισμός είναι αυτός που ορίζει ότι
Τα παιδιά με προβληματική συμπεριφορά παρουσιάζουν ορισμένα συμπτώματα όπως:
Αντικοινωνική συμπεριφορά (πείσμα, υπερκινητικότητα)
Υπερβολική νεύρωση (άγχος, κλαίει πολύ εύκολα)
Ανεπάρκεια-ανωριμότητα (διάσπαση προσοχής, αδεξιότητα)
Ψυχοσωματικά σύνδρομα (πονοκέφαλοι, ναυτία).
Η σοβαρότητα ενός συμπτώματος εξαρτάται από τους εξής παράγοντες:
Η συχνότητα της εμφάνισης
Η ένταση με την οποία εκδηλώνεται
Η διάρκεια της εμφάνισης
Η αδυναμία του παιδιού να αποφύγει από τα συμπτώματα
Η πιθανότητα να έλθει το παιδί αντιμέτωπο με το νόμο
Προβλήματα συμπεριφοράς μέσα στην τάξη
Προβληματικός ή δυσπροσάρμοστος μαθητής θεωρείται εκείνος που με τη συμπεριφορά του παρουσιάζει προβλήματα στην ομαλή μαθησιακή διαδικασία. Συνηθισμένες περιπτώσεις είναι:
Πετάγεται χωρίς να ζητήσει το λόγο
Συζητά με το διπλανό
Διακόπτει τους άλλους όταν ομιλούν
Δεν συνεργάζεται με την ομάδα
Έρχεται καθυστερημένα
Μετακινείται χωρίς άδεια
Απουσιάζει αδικαιολόγητα
Αντιγράφει ή κάνει «σκονάκια» στις εξετάσεις
Ο εντοπισμός και η αναγνώριση των προβλημάτων συμπεριφοράς μέσα στο οικογενειακό και το σχολικό περιβάλλον πρέπει να γίνονται έγκαιρα. Η παρατήρηση και η εξήγηση συμπεριφορών των παιδιών μπορούν να δώσουν σημαντικές απαντήσεις.
Μην ξεχνάτε η πληροφόρηση και οι επισημάνσεις των εκπαιδευτικών μπορούν να λειτουργήσουν βοηθητικά!