Προγράμματα Διαφοροποιημένης Μάθησης στα Μαθηματικά για μαθητές Δημοτικού – Γυμνασίου!
Οι μαθησιακές δυσκολίες αφορούν μια ομάδα πληθυσμού «φυσιολογικής» νοημοσύνης που βασικό της χαρακτηριστικό είναι η ανισομέρεια μεταξύ των γνωστικών λειτουργιών, καθώς και ανάμεσα στις γνωστικές λειτουργίες και στη σχολική επίδοση. Σε ό,τι αφορά την επίδοση, οι δυσκολίες μπορεί να εμφανιστούν στη γλώσσα, στην ανάγνωση, γραφή καθώς και στα μαθηματικά. Οι δυσκολίες στα μαθηματικά αποτελούν τη λιγότερο μελετημένη μορφή μαθησιακών δυσκολιών, γιατί αφενός δεν εντοπίζονται συχνά αμιγώς περιπτώσεις με δυσκολίες αποκλειστικά στα μαθηματικά και αφετέρου στη μαθηματική επάρκεια υπεισέρχονται ποικίλοι ενδογενείς και εξωγενείς παράγοντες.
Τα προβλήματα αυτά, επίσης, εντοπίζονται σε συγκεκριμένα πεδία των μαθηματικών (όπως αυτό της μέτρησης ή της έννοιας του αριθμού και του δεκαδικού αριθμητικού συστήματος ή των υπολογισμών και των πράξεων ή της χρήσης μαθηματικών συμβόλων, κ.α.) και όχι στο σύνολο των σχολικών μαθηματικών, τα οποία περιλαμβάνουν πολλά και διαφορετικού χαρακτήρα πεδία (έννοιες, συλλογισμός, στρατηγικές, οργάνωση, κ.α.) Δυσκολίες και εμπόδια στην απόκτηση της σχολικής μαθηματικής γνώσης μπορεί να προέρχονται από άλλες περιπτώσεις ειδικών διαταραχών (μαθησιακών δυσκολιών). Έχει παρατηρηθεί ότι προβλήματα στην οπτικο-κινητική αντίληψη συνδέονται με δυσκολίες στην ικανότητα της μέτρησης, της ταξινόμησης, της σύγκρισης και της «ένα προς ένα» αντιστοίχησης. Οι αντιληπτικές διαταραχές σε ορισμένες περιπτώσεις συνδέονται με δυσκολίες στην κατανόηση των συμβόλων ή με ανεπάρκεια στο συνδυασμό οπτικών και ακουστικών συμβόλων.
Τα προγράμματα διαφοροποιημένης μάθησης επικεντρωμένα στα Μαθηματικά σχεδιάζονται και υλοποιούνται από εξειδικευμένο Μαθηματικό στο χώρο μας. Είναι εξατομικευμένα και χρησιμοποιούν τις πιο σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές.
Οι βασικές αρχές που διέπουν τα διαφοροποιημένα προγράμματα Θετικών Μαθημάτων συμπεριλαμβάνονται στα εξής :
- Δεν δοκιμάζουμε να «διδάξουμε» Μαθηματικά με διαφορετικούς τρόπους ή με τη χρήση διαφόρων τεχνασμάτων, αλλά συστηματοποιούμε δραστηριότητες και διδακτικές καταστάσεις που παίρνοντας υπόψη τις ειδικές δυσκολίες των παιδιών, όπως και τις προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες τους επιτρέπουν με αυτενέργεια να ξεπεράσουν τα ελλείμματα τους στη μαθηματική μάθηση.
- Με άλλα λόγια προσαρμόζουμε τους στόχους και το υλικό του προγράμματος με βάση:
– Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των παιδιών πουαντιμετωπίζουμε, τα οποία μας δίνουν τις ειδικές δυσκολίες και κριτήρια για την επιλογή του υλικού που θα επιλεγεί για την προσέγγιση των μαθηματικών εννοιών και διαδικασιών που μας ενδιαφέρει.
– Τα ίδια τα χαρακτηριστικά των μαθηματικών εννοιών, τις ιδιαιτερότητες τους, τις συνθήκες ανάπτυξής τους, το εννοιολογικό πλαίσιο αναφοράς, τα οποία μας δίνουν τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες αυτές.
Πιο συγκεκριμένα η προτεινόμενη διδακτική προσέγγιση:
– εντοπίζει τα ελλείμματα στη μαθηματική μάθηση σε κάθε θεματική ενότητα των μαθηματικών και
– προτείνει ενδεικτικές δραστηριότητες και διδακτικές καταστάσεις που βοηθούν τα παιδιά να ξεπεράσουν τα ελλείμματα αυτά.
Τα προγράμματα μας έχουν συχνότητα μία με δύο φορές την εβδομάδα ανάλογα με τις ικανότητες και την εξέλιξη των περιστατικών. Απευθύνονται σε παιδιά και εφήβους που παρουσιάζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής, καθώς και σε μαθητές με αναπτυξιακές διαταραχές.
Η επιλογή της κατάλληλης μεθόδου, η χρήση εξειδικευμένου υλικού κάνουν το δρόμο των μαθηματικών ένα ευκολότερο δρόμο!!
Η Διεπιστημονική Ομάδα του Κέντρου «Εξέλιξη»
Τομέας Ειδικό Παιδαγωγικό