Προφορικές εξετάσεις: Τα πώς και τα γιατί
Η απαλλαγή από γραπτές εξετάσεις και η διενέργεια προφορικών εξετάσεων αποτελούν ζητήματα που προβληματίζουν γονείς και εκπαιδευτικούς.
Μία σειρά από ερωτήματα τους απασχολούν, πώς να αντιμετωπίσουμε τις προφορικές εξετάσεις ; πώς πρέπει ο εκπαιδευτικός να διατυπώνει ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της προφορικής εξέτασης ;
Θα προσπαθήσω με αυτό το κείμενο να δώσω μερικές απλουστευμένες οδηγίες για τον τρόπο και τη διαδικασία της προφορικής εξέτασης. Οι συμβουλές αυτές χρησιμεύουν στους εκπαιδευτικούς που εξετάζουν αλλά και διδάσκουν παιδιά με δυσλεξία, καθώς καις στους γονείς για να γνωρίζουν τι απαιτείται στη σχολική προετοιμασία των παιδιών τους.
Παρακάτω παρατίθενται σύντομες συμβουλές :
- Να διαβάζονται τα θέματα δυνατά από τον υπεύθυνο πολλές φορές τα θέματα και να ελέγχεται αν τα έχει γράψει σωστά ο μαθητής
- Να επαναλάβει μόνος του ο μαθητής την εκφώνηση χωρίς να τη διαβάσει και αν μπορεί να μας εξηγήσει τι ζητάει.
- Ο εκπαιδευτικός να μιλάει αργά και καθαρά και να ζητάει να επαναλάβει ο μαθητής τι κατάλαβε.
- Επειδή οι μαθητές με ΜΔ χαρακτηρίζονται από σημαντικά προβλήματα απόδοσης προσοχής, η εξέταση να γίνεται σε ήσυχο περιβάλλον χωρίς εξωτερικές επιδράσεις (θόρυβοι, κίνηση κλπ)
- Τα γραπτά κείμενα (διαγωνίσματα) θα πρέπει να φροντίσουμε να είναι όσο το δυνατόν αραιογραμμένα.
- Επειδή οι μαθητές με ΜΔ μπορεί να έχουν προβλήματα στην ακουστική και οπτική αντίληψη λέξεων ή σύνθετων σχημάτων, να χρησιμοποιούνται απλές οπτικές απεικονίσεις του προβλήματος (σχήματα, εποπτικά μέσα).
- Επειδή οι μαθητές με ΜΔ δεν μπορούν να επιλέξουν τη στρατηγική αντιμετώπισης μιας κατάστασης και τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν όταν οδηγηθούν σε αδιέξοδο κατά την επίλυση ενός προβλήματος ο καθηγητής πρέπει:
- Να απλοποιεί προφορικά τις εκφωνήσεις των θεμάτων.
- Να βοηθάει τον μαθητή να εντοπίσει τις παραμέτρους του προβλήματος
- Να συμβάλει στη βήμα – βήμα βοήθεια του μαθητή στο ξεπέρασμα των δυσκολιών κατά τη διάρκεια επίλυσης του προβλήματος.