Πρώιμη παρέμβαση

Τι είναι;

Πρώιμη παρέμβαση είναι οι τρόποι, οι τεχνικές και οι συνθήκες, οι οποίες θα βοηθήσουν ένα παιδί με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία να αναπτύξει στο μέγιστο τις ικανότητές του και να είναι από μικρή ηλικία λειτουργικό μέσα στην οικογένεια με στόχο τη λειτουργικότητα στο σχολείο και τα υπόλοιπα περιβάλλοντα.

Για να ξεκινήσει η πρώιμη παρέμβαση, χρειάζεται, πρωτίστως, η αξιολόγηση των δυνατοτήτων, αλλά και των δυσκολιών, που αντιμετωπίζει το παιδί, προκειμένου να επιλεχθεί ο κατάλληλος τρόπος παρέμβασης ή και θεραπείας.

Σε κάποιες περιπτώσεις η παρέμβαση, που δέχεται ένα παιδί σε πρώιμη ηλικία μπορεί να το βοηθήσει να «κλείσει η ψαλίδα» μεταξύ του ίδιου και των άλλων παιδιών της ίδιας ηλικίας, να μπορέσει, δηλαδή, το παιδί με την ειδική εκπαιδευτική ανάγκη να «προλάβει» τους υπόλοιπους συμμαθητές του στο σχολείο, φτάνοντας μέσω της παρέμβασης/θεραπείας στα αναπτυξιακά ορόσημα του μέσου όρου της ηλικίας του.

Πολύ σημαντικό στοιχείο της πρώιμης παρέμβασης είναι η υποστήριξη και εκπαίδευση της οικογένειας. Η θεραπεία/παρέμβαση, που χρησιμοποιείται για το παιδί, πρέπει να γίνεται κατανοητή από τους γονείς, ώστε να μπορεί να εφαρμόζεται και στο σπίτι και όχι, μόνο, σε ειδικά διαμορφωμένα «θεραπευτικά» περιβάλλοντα. Η εμπλοκή των γονέων είναι απαραίτητη για την επιτυχία ενός προγράμματος πρώιμης παρέμβασης. Γι’ αυτό το λόγο η οικογένεια πρέπει να απαιτεί να ενημερώνεται και να εμπλέκεται ενεργά σε μια τέτοια θεραπευτική διαδικασία.

Σε ποιους απευθύνεται;

Κάποιες φορές ένα παιδί μπορεί να γεννηθεί με μια ειδική εκπαιδευτική ανάγκη ή αναπηρία, η οποία θα επηρεάσει με κάποιον τρόπο την ανάπτυξή του. Άλλες φορές αυτή η εκπαιδευτική ανάγκη ή αναπηρία δεν είναι εμφανής από τη στιγμή της γέννησης, αλλά παρουσιάζεται ως κάποιο εμπόδιο σε κάποιο αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού, καθώς μεγαλώνει, ανησυχώντας τους γονείς και τους γιατρούς.

Πώς παρέχεται από το Κέντρο;

Στα προγράμματα πρώιμης παρέμβασης  συμμετέχουν Λογοθεραπευτές, οι οποίοι βοηθούν στην ανάπτυξη του λόγου και της επικοινωνίας. Ανάλογα την περίπτωση επιλέγουν εναλλακτικό τρόπο επικοινωνίας ή τρόπο ενίσχυσης και παραγωγής του λόγου και βοηθούν το παιδί να επικοινωνήσει πρωτίστως τις ανάγκες του. Ο λογοθεραπευτής μπορεί να ξεκινήσει από τη βλεμματική επαφή και το ελεύθερο παιχνίδι, αλλά έχει ως στόχο, πάντα, την επικοινωνία με το παιδί με οποιονδήποτε τρόπο, πριν καταλήξει στην εκφορά λόγου σε περιπτώσεις, που αυτό είναι εφικτό.

Οι Εργοθεραπευτές, οι οποίοι βοηθούν στην κινητική ανάπτυξη του παιδιού κυρίως μέσω του παιχνιδιού. Με μπάλες, παιχνίδια ισορροπίας και άλλα βοηθούν το παιδί να αναπτύξει τομείς της αδρής του κινητικότητας και να γίνει λειτουργικό στο παιχνίδι. Με ασκήσεις λεπτής κινητικότητας εκπαιδεύουν το παιδί γραφοκινητικά και το προετοιμάζουν για το σχολείο. Επίσης, εξασκούν την προσοχή και τη μνήμη και δουλεύουν τυχόν αισθητηριακά προβλήματα, τα οποία εμφανίζονται συχνά σε περιπτώσεις αυτισμού.

Οι Ειδικοί παιδαγωγοί, που βοηθούν το παιδί να αναπτυχθεί γνωστικά και συναισθηματικά. Οργανώνουν μαθησιακό πρόγραμμα ανάλογα με τις δυνατότητες, τις δυσκολίες και την ηλικία των παιδιών. Βοηθούν τα παιδιά να ενταχθούν ομαλά σε ομάδα και να μάθουν να εκφράζουν τα συναισθήματά τους. Επιπρόσθετα, έχουν την οργάνωση του χώρου και του προγράμματος, που ακολουθεί το παιδί και βοηθούν και τους γονείς να οργανωθούν με ανάλογο τρόπο και στο σπίτι. Και, τέλος, την ομάδα συμπληρώνουν οι Ψυχολόγοι, οι οποίοι παρακολουθούν το παιδί και την οικογένειά του κατά περίπτωση.

 

Για περισσότερες πληροφορίες:

Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου «Εξέλιξη»

Λεωνίδου 1, Σπάρτη Λακωνίας, Τηλ. 27310 81050 / 6978733472

Υποκατάστημα: Λεωνίδου 40, Τηλ. 27310 82009

Κεντρικό Υποκατάστημα Μολάων (Πλησίον Παιδικού Σταθμού): Τηλ. 27320 23421

Site: www.kentro-exelixi.gr

E – mail: [email protected]

Facebook: Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου Εξέλιξη

Instagram: kentro_exelixi

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση