Πρώτη Ανάγνωση & Γραφή…Ποια η σημασία της;

       Η εκμάθηση της γλώσσας κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη και την εξέλιξη των ανθρώπων. Είναι το βασικό μέσο επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης. Προτεραιότητα του κάθε εκπαιδευτικού είναι η διδασκαλία, αρχικά, του προφορικού λόγου στα παιδιά, ώστε να μπορέσουν να αντιληφθούν τη χαρά της ομιλίας.

        Η ανάπτυξη της γλώσσας αποτελείται από τον προφορικό (ομιλία) και τον γραπτό λόγο (ανάγνωση και γραφή), δύο έννοιες απόλυτα συνδεδεμένες, καθώς για την ανάπτυξη του γραπτού λόγου απαιτείται η κατάκτηση του προφορικού. Σύμφωνα με αρκετούς παιδαγωγούς, ανάμεσά τους και η MariaMontessori (γιατρός – παιδαγωγός), η ανάπτυξη της γλώσσας γίνεται  με βάση δύο μεθόδους:

a)     τη συλλαβιστική ή φωνητική μέθοδο διδασκαλίας:

  • Εκμάθηση του νοήματος των γραμμάτων του αλφαβήτου.

• Σύνθεση των γραμμάτων σε συλλαβές.

• Μεγαλόφωνη ονομασία των γραμμάτων που συνθέτουν τη συλλαβή: π.χ.   

 

• ∆διδάσκονται πρώτα οι μονοσύλλαβες λέξεις και στη συνέχεια δισύλλαβες κλπ.

• Οι συλλαβές συντίθενται σε λέξεις και οι λέξεις σε προτάσεις.

 

 

b)    τη φωνητική ή φθογγική μέθοδος διδασκαλίας:

 

  • Τα γράμματα δεν εκφέρονται µε το αλφαβητικό τους όνομα, αλλά µε τον φθόγγο που αντιπροσωπεύουν.

        π.χ.: µ + ι= µ,  ν + ι = ν

       Με την είσοδο των παιδιών στην πρώτη τάξη εμφανίζονται και αρκετές δυσκολίες. Όταν ο μαθητής δεν μπορεί να συνθέσει τα γράμματα για να γράψει ή να διαβάσει μια συλλαβή και αργότερα μια λέξη και μια πρόταση, εφ’ όσον έχει διδαχθεί πώς, τότε έχουμε μια σοβαρή ένδειξη μαθησιακής δυσκολίας. 

      Είναι πολύ σημαντικό για την ομαλή πορεία του παιδιού στη σχολική διαδικασία να γίνει μια άμεση και έγκυρη διάγνωση από εξειδικευμένους, ώστε να μπορέσει ο μαθητής να λάβει τη σωστή διαπαιδαγώγηση.  Καλό είναι να έχουμε πάντα στο μυαλό μας πως πίσω από κάθε παιδική συμπεριφορά υπάρχει μια εξήγηση και γι’ αυτό το λόγο δεν πρέπει να υποτιμούμε, ούτε να εθελοτυφλούμε, όταν βλέπουμε τα συμπτώματα. Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν είναι πια ταμπού. Μόνο αν δεν τις αντιμετωπίσουμε θα δημιουργήσουν πραγματικά προβλήματα στις ζωές των παιδιών και των μαθητών μας.

 

 

Βιβλιογραφία:

a)     Πόρποδας, Κ. (2002). Η Ανάγνωση. Πάτρα.

b)    Κεφαλληναίου, Ε.(1999), Αλφαβητάριο- Ελληνικά αλφαβητάρια, Αθήνα: Καθηµερινή.

Νίνου Ευγενία

Παιδαγωγός Διαφοροποιημένης Μάθησης 

Υπεύθυνη Προγραμμάτων Διαφοροποιημένης Μάθησης στο Κέντρο «Εξέλιξη»

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση