Τι είναι η διαφοροποιημένη μάθηση ;
Διαφοροποιώ σημαίνει αλλάζω , τροποποιώ μα πάνω από όλα σημαίνει προσαρμόζω . Με αυτή την αρχή σχεδιάζονται τα προγράμματα διαφοροποιημένης μάθησης που γίνονται με γνώμονα όλα τα παιδιά και απευθύνονται σε κάθε παιδί ξεχωριστά. Η ατομικότητα και ο διαφορετικός τρόπος μάθησης του κάθε παιδιού αποτελεί τη βάση της διαφοροποιημένης μάθησης και των προγραμμάτων της.
Η διαφοροποιημένη διδασκαλία λοιπόν βασίζεται στις θεωρίες της εποικοδόμησης της μάθησης (constructivism) και της αλληλεπίδρασης (Vygotsky,1998). Η γνώση οικοδομείται, κτίζεται σε προηγούμενες- προαπαιτούμενες για το συγκεκριμένο επίπεδο. Η ύλη αναλύεται σε βασικές γνώσεις (του μαθήματος που διδάσκουμε) και προαπαιτούμενες γνώσεις (αυτές που είναι απαραίτητες για την υποστήριξη των βασικών).
Τι διαφοροποιήσεις μπορούν να υλοποιηθούν ;
- διαβαθμισμένες δραστηριότητες με τις ίδιες έννοιες και δεξιότητες, αλλά με διαφορετικά επίπεδα υποστήριξης, δυσκολίας ή πολυπλοκότητας.
- Χειροπιαστά αντικείμενα
- Αλλάζουμε τα χρονικά περιθώρια σε όλους για υποστήριξη των μαθητών που δυσκολεύονται.
- Επιλογές έκφρασης αυτών που έμαθαν: (κουκλοθέατρο, γράμμα, πόστερ κτλ.)
- Ατομική ή ομαδική δουλειά για τη δημιουργία ενός προϊόντος
Τι είναι η δυσαριθμησία ;
Η δυσαριθμησία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που δυσκολεύει τα παιδιά ακόμα και στις πιο απλές μαθηματικές πράξεις. Συχνά συνυπάρχει με άλλες μαθησιακές δυσκολίες και τη δυσλεξία. Η δυσαριθμησία χωρίζεται αρχικά σε δύο τύπους: α) την αναπτυξιακή δυσαριθμησία και β) στην επίκτητη δυσαριθμησία.
Ο όρος αναπτυξιακή αναφέρεται σε μια μαθηματική διαταραχή γνωστικού χαρακτήρα που συμβαίνει κατά τη διάρκεια ανάπτυξης του παιδιού και συνδέεται με την ποιότητα της αρχικής του μάθησης. Ενώ, o όρος επίκτητη δυσαριθμησία χρησιμοποιείται, όταν τα παιδιά έχουν κατακτήσει τις βασικές μαθηματικές έννοιες, αλλά εξαιτίας κάποιας εγκεφαλικής βλάβης ή ασθένειας παρουσιάστηκαν διαταραχές στις γνωστικές λειτουργίες που αφορούν τη μαθηματική ικανότητα και σκέψη.
Η αλήθεια είναι πως η δυσαριθμησία δεν αναγνωρίζεται εύκολα. Αυτό, σε συνδυασμό με την άγνοια που υπάρχει γι’ αυτόν τον όρο στη χώρα μας, την καθιστά πολύ απλά «ανύπαρκτη».
- Ποια είναι τα επικίνδυνα σημάδια;
- Δυσκολία στην τέλεση απλών μαθηματικών πράξεων
- Τα εσφαλμένα αποτελέσματα διαφέρουν από τα σωστά, συχνά κατά μία μονάδα.
- Το παιδί δυσκολεύεται στην αφαίρεση και στη διαίρεση περισσότερο απ’ ό,τι στην πρόσθεση.
- Δυσκολεύεται στην αντίληψη και κατανόηση ποσοτήτων και μεγεθών.
- Ξεχνάει πρόσφατες μαθηματικές έννοιες ή ακόμη και την προπαίδεια.
- Η εξάσκηση και η μελέτη δεν φέρνουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
- Δεν ξέρει ποιες πράξεις να χρησιμοποιήσει για να λύσει προβλήματα.
- Το παιδί συχνά «πελαγώνει» με τους μεγάλους αριθμούς (1.000, 10.000 κλπ.).
Πώς μπορώ να το βοηθήσω;
Από τη στιγμή που έχει γίνει διάγνωση δυσαριθμησίας, οι γονείς πρέπει να συνεργαστούν στενά με τον ειδικό παιδαγωγό. Είναι σαφές ότι η κακή επίδοση του παιδιού στα μαθηματικά δεν οφείλεται σε έλλειψη μελέτης. Επομένως, οι φωνές και οι τιμωρίες δεν ωφελούν. Από εκεί και πέρα ο ειδικός θα θέσει τους σωστούς στόχους και θα «χτίσει» το κατάλληλο πρόγραμμα αποκατάστασης, προσαρμοσμένο στις αδυναμίες, αλλά και στα δυνατά σημεία του παιδιού. Εξάλλου, αυτό που έχει σημασία είναι να μάθει το παιδί να βλέπει τα μαθηματικά με διαφορετικό μάτι!
Γιατί όταν οι αριθμοί γίνονται εφιάλτης…. υπάρχει λύση!!
Διεπιστημονική Ομάδα
Κέντρου Αγωγής Παιδιού & Εφήβου »Εξέλιξη΄