Τι μπορεί να κάνει το παιδί ανάλογα με την ηλικία του

0-3 Μηνών:

Ήδη τα νεογέννητα βρέφη έχουν ορισμένες ικανότητες αλλά και αρκετές ανάγκες. Τα βρέφη γεννιούνται γνωρίζοντας πώς να ρουφούν το γάλα, ώστε να τραφούν, έχοντας, το «αντανακλαστικό του θηλασμού». Επίσης, είναι ικανά να σφίξουν το δάχτυλο μας, ενώ βρίσκεται στην παλάμη τους και να προσπαθούν να βηματίσουν. Προτιμούν την ησυχία και όχι τους δυνατούς θορύβους και την έντονη δραστηριότητα.

3-6 Μηνών:

Τα μωρά αυτή την περίοδο μπορούν να κρατήσουν όρθιο το κεφάλι τους και αρχίζουν να παράγουν διάφορους ήχους, το γνωστό «βάβισμα». Επίσης, είναι ικανά να κρατούν αντικείμενα και να πειραματίζονται με τις κινήσεις που μπορεί να κάνει το σώμα τους.

6-12 Μηνών:

Μετά το πρώτο εξάμηνο της ζωής τους, τα βρέφη, μπορούν να δοκιμάσουν στερεά τροφή και να πειραματιστούν. Μέχρι τη συμπλήρωση του πρώτου χρόνου μπορούν να καταναλώνουν τροφές κομμένες σε μικρά κομμάτια. Αποκτούν καλύτερο έλεγχο των κινήσεων των χεριών τους και κάποια παιδιά κάνουν τα πρώτα τους βήματα με τη βοήθεια των ενηλίκων. Τα περισσότερα βρέφη αρχίζουν να μπουσουλάνε στους εννέα μήνες περίπου, ωστόσο πολλά παιδιά δεν περνούν από αυτό το στάδιο.

12-18 Μηνών:

Ύστερα από τη συμπλήρωση του πρώτου έτους, τα παιδιά περνούν στη νηπιακή ηλικία. Αυτή την περίοδο της ζωής τους, τα παιδιά μπορούν να πουν αρκετές λέξεις, ενώ αντιλαμβάνονται περισσότερες. Αρχίζουν να γίνονται περισσότερο ανεξάρτητα, κάνοντας περισσότερα πράγματα μόνα τους, όπως να τρώνε, να ντύνονται και να γδύνονται. Επίσης, σε αυτό το στάδιο ξεκινά η κοινωνικοποίηση τους, οπότε μη μένετε μέσα στο σπίτι! Δυσκολεύονται να μοιραστούν τα παιχνίδια τους, ενώ βρίσκουν ενδιαφέρον στις κατασκευές από πλαστελίνη και στη χρήση της μπογιάς. Μην αιφνιδιαστείτε από κάποιο ξέσπασμα θυμού του παιδιού σας!

18-24 Μηνών:

Στο διάστημα αυτό αρχίζουν να σχηματίζουν μικρές φράσεις, ενώ το λεξιλόγιο τους αυξάνεται ραγδαία. Οι κοινωνικές τους δεξιότητες εξελίσσονται ακόμα, με αποτέλεσμα να προτιμούν ακόμα το μοναχικό παιχνίδι. Τους αρέσει να σκαρφαλώνουν και να απασχολούνται με παιχνίδια που έχουν λαβές, κουμπιά και κομμάτια που απαιτούν συναρμολόγηση. Τα νήπια πλέον είναι ικανά να τρώνε μόνα τους και να πίνουν νερό από το ποτήρι. Ενθαρρύνεται το παιδί να πιάσει το κουτάλι , χωρίς να φοβάστε ότι θα λερωθεί! Επίσης, μπορείτε να το αφήνετε να φορά μόνο του μέρη από το ντύσιμο του.

24-30 Μηνών:

Το παιδί γίνεται δύο ετών και η αλλαγές που σημειώνονται είναι πολλές. Η γλωσσική τους ικανότητα εξελίσσεται σημαντικά, κάνοντας πολλές ερωτήσεις. Επίσης, κάποια νήπια είναι ικανά να χρησιμοποιούν το γιογιό και μπορούν να πλένουν τα χέρια μόνα τους. Φαίνεται να είναι συνεχώς πιο ανεξάρτητα, μπορούν να χρησιμοποιήσουν μαχαιροπίρουνο και να περπατήσουν παράλληλα με κάποιο ενήλικα. Μέσα από τις δραστηριότητες φαίνεται η προτίμηση του χεριού που προτιμά και πλέον, μπορούν να κρατήσουν ένα πινέλο και να τραβήξουν ελεγχόμενες γραμμές.

 

Σημειώνεται ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και έχει το δικό του ρυθμό εξέλιξης. Τα ηλικιακά ορόσημα είναι ενδεικτικά και βοηθούν γονείς και εκπαιδευτικούς στην παρατήρηση των βρεφών και των νηπίων, ώστε να εντοπίσουν σημαντικές καθυστερήσεις στην ανάπτυξη τους.

Βιβλιογραφία:

  • Caroline Young, Usborne Parent’s guides: Entertaining and educating babies and toddlers, Μετάφραση: Εύα Καλισκάμη, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, Ιούνιος 2013

Κοκκινάκου  Κανέλα

Ψυχολόγος

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση