Ώρα για Χριστουγεννιάτικες δραστηριότητες με πολλές οπτικές !
Μετράμε αντίστροφα για την ημέρα των Χριστουγέννων , μικροί και μεγάλοι ετοιμάζονται για τις ημέρες εκείνες. Τα σπίτια γεμίζουν φως και χρώματα, η μουσικά απαλά και οι σχολικές τσάντες μπαίνουν στην άκρη.. ήρθε η στιγμή η δημιουργικότητα και η φαντασία να κατακλύσουν το σπίτι και την καθημερινότητα!
Οι σχολικές εργασίες και οι υποχρεώσεις μπορούν να περιμένουν! Συγκεντρώσαμε προτάσεις για δημιουργικές δραστηριότητες από διαφορετικούς ειδικούς θεραπευτές.
Οι Λογοθεραπευτές προτείνουν :
- Διαβάστε μαζί τα αγαπημένα τους χριστουγεννιάτικα παραμύθια. Ώχ! η ιστορία σταμάτησε.. Τι έγινε μετά??
- Βρείτε μαζί 5 στολίδια, 5 χριστουγεννιάτικες λιχουδιές, 5 χριστουγεννιάτικα τραγουδάκια, 5 ιστορίες Χριστουγέννων.
- Στολίστε μαζί με το παιδί το χριστουγεννιάτικο δέντρο….Κάθε φορά που θα βγάζει ένα στολίδι από το κουτί, ρωτήστε το τι σχήμα έχει ( αστέρι, τρίγωνο, τετράγωνο).
- Τραγουδήστε χριστουγεννιάτικα τραγούδια με νυσταγμένη φωνή, μετά με… χαρούμενη φωνή, με δυνατή φωνή, με ήρεμη φωνή, με νευριασμένη φωνή, με φωνή γατούλας, με φωνή Αϊ Βασίλη.
- Φτιάξτε τα δικά σας γραμματοστολίδια με σιλικόνη και λίγη χρυσόσκονη.
- Περιγράψτε τα πιο αγαπημένα σας Χριστούγεννα.
- Την Πρωτοχρονιά την ώρα που ξυπνούν με λαχτάρα να δουν το δώρο που τους έστειλε ο Αγιος Βασίλης, ζητήστε από το παιδί πριν ακόμη ανοίξει το κουτί ,να περιγράψει από το περιτύλιγμα με τι μοιάζει.
- Ζητήστε από το παιδί να σας περιγράψει πως φαντάζεται ότι θα είναι τα φετινά χριστούγεννα ….Θα είναι ίδια με τα προηγούμενα ή όχι και γιατί;
- Δείτε μαζί την γνωστή ταινία με το τσιγκούνη Σκρουτζ ή οποιαδήποτε άλλη παιδική χριστουγεννιάτικη ταινία… Όταν τελιώσει η ταινία ρωτήστε το παιδί τι του άρεσε περισσότερο; τι ήταν αυτό που του έκανε εντύπωση; αν ήθελε να αλλάξει κάτι στην ιστορία τι θα ήταν αυτό που θα άλλαζε; Εάν θέλει το παιδί μπορεί να διηγηθεί αυτά που είδε σε κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας.
- Την ώρα που αναβοσβήνουν τα λαμπιόνια στο δέντρο ζητήστε να κατονομάσει τα χρώματα!!!!!!!Εάν είναι αδέρφια ακόμη καλύτερα……Όποιος δε μπερδευτεί και δε κάνει λάθος είναι ο νικητής…….!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Κάνουμε συχνά ερωτήσεις στο παιδί που εισάγονται με το πότε;ποιος;που; τι; γιατί; Για παράδειγμα πότε έρχεται ο Αγιος Βασίλης; Από που έρχεται; Τι φέρνει; Γιατί;
- Βρείτε παλιές χριστουγεννιάτικες κάρτες που έχετε δημιουργήσει μαζί με το παιδί σας την προηγούμενη χρονιά….Κοιτάξτε τη ζωγραφιά….Διαβάστε αυτό που γράφατε μέσα στην κάρτα…. Προσπαθήστε να θυμηείτε από κοινού γιατί για παράδειγμα ζήτησα αυτό από τον Άγιο Βασίλη πέρυσι ένα αυτοκινητάκι……
Οι εργοθεραπευτές προτείνουν :
- Ενθαρρύνετε τα να κατασκευάσουν τα ίδια τα δώρα που θα χαρίσουν σε φίλους ή παππούδες, όπως η δημιουργία μιας ζωγραφιάς.
- Ο,τιδήποτε επιλέξετε να κάνετε, αποθανατίστε το σε πολλές, πολλές φωτογραφίες, ώστε να τις κοιτάζετε και να θυμάστε…
- Παίξτε παιχνίδια κίνησης όπως μουσικές καρέκλες, μιμητικές κινήσεις, ελεύθερο αυτοσχεδιασμό ή ακολουθήστε σύμφωνα με το ρυθμό της μουσικής μια σειρά κινήσεων όπως τρέξιμο, παλαμάκια, μπουσούλιμα, πηδηματάκια, κουτσό, με χριστουγεννιάτικα τραγούδια.
- * Φτιάξτε ζαχαρόσπιτα με μπισκότα και διάφορα υλικά όπως ζάχαρη άχνη, τρούφα, ζαχαρωτά, καραμέλες, σοκολατάκια, σαντιγί , σιρόπι και αφήστε την φαντασία σας ελεύθερη.
- * Δώστε πρωτοβουλία να διακοσμήσουν το δωμάτιο τους , να οργανωθούν , να κατασκευάσουν καμπάνες , μπάλες με υλικά χειροτεχνίας ή να σχεδιάσουν με σπρέι και στένσιλ στα τζάμια, να κρεμάσουν στολίδια και γιρλάντες, να κολλήσουν αυτοκόλλητα ή να φουσκώσουν μπαλόνια και να γράψουν ευχές πάνω τους.
- * Συγκεντρώστε ρούχα , παιχνίδια και άλλα αντικείμενα που δεν χρειάζεστε, τακτοποιήστε σε κούτες και χαρίστε σε παιδιά που τα έχουν ανάγκη.
Οι ειδικοί παιδαγωγοί προτείνουν :
- Χάρτινα και πολύχρωμα ημερολόγια για να γράφουν τις ημέρες των γιορτών.
- Παράξενα κολλάζ με εικόνες που τους γοητεύουν.
- Φτιάξτε γλυκά μαζί και γράψτε το βιβλίο των συνταγών σας!
- Ένα δικό σας βιβλίο για τα Χριστούγεννα μπορεί να το λατρέψουν.
- Θέατρο ξεκινήστε και δραματοποίηση με αφορμή αγαπημένα παραμύθια ας γίνει στη στιγμή!
- Αν ήσουν Αγ. Βασίλης τι θα έκανες την πρωτοχρονιά ; ιδιαίτερες ιδέες για το γραπτό λόγο!
Οι ψυχολόγοι προτείνουν :
- Περάστε χρόνο μαζί με τα παιδιά σας, στολίζοντας το σπίτι σας, βάλτε δυνατά μουσική και μοιράστε αρμοδιότητες.
- Φτιάξτε χριστουγεννιάτικα γλυκά μαζί και στη συνέχεια διαλέξτε μαζί παλιά παιχνίδια, με τα οποία δεν παίζουν πια. Ωραία θα ήταν να τα μοιράσετε σε όμορφα χριστουγεννιάτικα κουτιά και τα μοιράσετε σε οικογένειες που έχουν ανάγκη.
- Καθίστε όλοι μαζί γύρω από το Χριστουγεννιάτικο δέντρο και διαβάστε όμορφα παραμύθια («Ένα έλκηθρο γεμάτο δώρα», «Κάνε μια ευχή», «Η ευχή της Αστεράτης»).
- Επισκεφθείτε το χωριό του Αι Βασίλη, κάποιο παγοδρόμιο ή ο,τιδήποτε υπάρχει στην περιοχή σας, ξεχωριστό για τις ημέρες των εορτών. Δώστε στα παιδιά την ευκαιρία να συναντήσουν άλλα παιδιά και να κερδίσουν μια νέα εμπειρία.
- Μην χαρίσετε στα παιδιά πολλά και ακριβά δώρα! Άλλωστε δεν είναι αυτό το πραγματικό νόημα των Χριστουγέννων…
- Ζητήστε από το παιδί σας να σας περιγράψει τα εξωτερικά (ύψος, βάρος) και τα εσωτερικά (κοινωνικός, ευγενικός, εγωιστής) χαρακτηριστικά τόσο του ίδιου όσο και της υπόλοιπης οικογένειας
- Βοηθήστε το παιδί να εντοπίσει τα ενδιαφέροντα του και να τα καταγράψει
- Δημιουργήστε με το παιδί σας μια λίστα με τα θετικά συναισθήματα που μας κάνουν να νιώθουμε όμορφα και τα συναισθήματα που μας δυσκολεύουν (όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά). Συμπληρωματικά αναζητήστε στο διαδίκτυο σχετικές ενδεικτικές εικόνες με άτομα που βιώνουν διάφορα συναισθήματα και συζητήστε τα
- Ενθαρρύνετε το παιδί σας να εντοπίσει καταστάσεις/ προσωπικές εμπειρίες που ένιωσε τα συναισθήματα που βρήκατε
- Το θερμόμετρο των συναισθημάτων. Μπορείτε να κατασκευάσετε με το παιδί σας το θερμόμετρο των συναισθημάτων και να εντοπίσετε τις καταστάσεις που σας προκαλούν λιγότερο ή περισσότερο κάποιο συναίσθημα
- Προκείμενου να βοηθήσετε το παιδί σας να αναγνωρίσει τα σωματικές εκδηλώσεις των διαφόρων συναισθημάτων (θετικών και δύσκολων), μπορείτε να του ζητήσετε να σχεδιάσει με την βοήθειά σας το περίγραμμα του σώματός του με χαρτί του μέτρου