Γνωρίζοντας την Ψυχοκινητική Αγωγή!!!

Η ψυχοκινητική εξέλιξη ενός ανθρώπου αναφέρεται σε όλες εκείνες τις δεξιότητες που αποκτά από τη βρεφική ηλικία κι έπειτα, στο σωματικό/κινητικό, στο γνωστικό/αντιληπτικό και στο συναισθηματικό/κοινωνικό τομέα. Όλοι οι παραπάνω τομείς αναπτύσσονται παράλληλα και ο ένας επηρεάζει τον άλλον.Έτσι, η ψυχοκινητική επιστήμη τονίζει την άμεση σχέση που υπάρχει μεταξύ του σώματός μας, της αντίληψής μας και των συναισθημάτων μας, ενώ η ψυχοκινητική αγωγή είναι μία παιδαγωγική προσέγγιση που περιλαμβάνει σωματικές εμπειρίες και κινητικές δραστηριότητες για να αναπτύξει συνολικά την προσωπικότητα των παιδιών. Ο όρος «ψυχοκινητική» εκφράζει την αλληλεπίδραση μεταξύ των σκέψεωνσυναισθημάτων (εσωτερικές καταστάσεις που δεν φαίνονται) και των σωματικών-κινητικών διεργασιών (καταστάσεις που μπορούν να παρατηρηθούν).

    Η ψυχοκινητική καθιερώθηκε στη Γαλλία από τις αρχές του 20ου αιώνα («Education psychomotrice») και συναντάται τόσο σε εξειδικευμένες κλινικές, όσο και στην εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, ο στόχος της Ψυχοκινητικής Αγωγής είναι μέσω κινητικών ερεθισμάτων να συμβάλει: 1ο. στην αρμονική εξέλιξη της προσωπικότητας των μαθητών (π.χ. αυτοπεποίθηση, ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων) και 2ο. στην ανάπτυξη των κινητικών ικανοτήτων-δεξιοτήτων των μαθητών. Στην ουσία, οι στόχοι της Ψυχοκινητικής Αγωγής (Ψ.Α.) ταυτίζονται με ορισμένους από τους στόχους της Φυσικής Αγωγής. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών. Αντίθετα, είναι σπάνια τα παιχνίδια ανταγωνισμού και δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην ατομική πρόοδο.

Για την επίτευξη των στόχων, η Ψυχοκινητική Αγωγή δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στο να αποκτήσει ο μαθητής εμπειρίες σε σχέση: (α)  Με το σώμα του. Να γνωρίσει το σώμα του, το χώρο που καταλαμβάνει, διάφορες δυνατότητες κινητικής έκφρασης, αλλαγές που συμβαίνουν κατά την κίνηση κτλ. (β)  Με τα υλικά. Να γνωρίσει τις ιδιότητες των παιχνιδιών, όπως μπάλες, στεφάνια, τρόπους χειρισμού τους κτλ. (γ)  Με τον κοινωνικό περίγυρό του. Να μάθει να παίζει με άλλους, να υποχωρεί στις επιθυμίες του και να συμβιβάζεται, να υποστηρίζει τα θέλω του κτλ.

Διδακτικές αρχές Ψυχοκινητικής Αγωγής

  1. Ο μαθητής διατηρεί πάντα το δικαίωμα της συμμετοχής ή απομάκρυνσης από τα δρώμενα
  2. Βαρύτητα δίνεται σε αυτά που μπορεί να καταφέρει ο μαθητής και όχι σε αυτά που δεν μπορεί
  3.   Προαγωγή της αυτενέργειας του μαθητή
  4. Βαρύτητα δίνεται στην ομαδική συνεργασία
  5. Μια μέθοδος διαχείρισης του φόβου αποτυχίας απέναντι σε κινητικές προκλήσεις
  6. Υπάρχουν συγκεκριμένα όρια συμπεριφοράς (διαχείριση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς)

Η ψυχοκινητική  αγωγή απευθύνεται σε παιδιά (αλλά και σε ενήλικες) με προβλήματα ήπιας ή πιο σοβαρής μορφής. Για παράδειγμα, υπερκινητικά παιδιά, με μαθησιακά προβλήματα, έλλειψη συγκέντρωσης, επιθετική  συμπεριφορά, χαμηλή αυτοπεποίθηση, δυσκολία στο γράψιμο, στον συντονισμό ή παιδιά που πάσχουν από κάποια διατροφική διαταραχή μπορούν να επωφεληθούν . Η δουλειά που γίνεται στην ψυχοκινητική αγωγή  είναι συστηματική και στοχευμένη.

 

Ηλιόπουλος Χρήστος- Σταύρος

Γυμναστής

Προπονητής UEFAB

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση