Λογοθεραπευτική αξιολόγηση στην προσχολική ηλικία
Η Προσχολική Ηλικία (3-6 ετών) είναι από τις σημαντικότερες περιόδους από νοητικής, γλωσσικής και κοινωνικοσυναισθηματικής άποψης. Σε αυτή την ηλικία το παιδί στο περιβάλλον του νηπιαγωγείου αναπτύσσει δεσμούς, μαθαίνει τι θα πει συνεργασία αλλά και εντάσσεται σε ένα πιο οργανωμένο πλαίσιο με πιο αυστηρούς κανόνες. Επίσης, στην αλλαγή της ρουτίνας του έρχεται να προστεθεί και η ΄΄έκρηξη λεξιλογίου΄΄ που πραγματοποιείται στα 3- 5 έτη. Από τις 500 λέξεις στα 2 έτη φτάνει στην ηλικία των 6 να χρησιμοποιεί γύρω στις 20.000 λέξεις!!
Σε αυτήν την περίοδο λοιπόν η παραμικρή δυσκολία συσσωρεύεται και οδηγεί το παιδί στο νέο σχολικό περιβάλλον, το δημοτικό με εμφανιζόμενες ακαδημαϊκές δυσκολίες ,σχολικό άγχος ακόμα και άρνηση για το σχολείο. Επιπλέον, η εμφάνιση δυσκολιών άρθρωσης, φωνολογίας, παραγωγής προφορικού λόγου και γλωσσικής έκφρασης δείχνουν σε σημαντικό βαθμό την πιθανότητα εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών. Η παρακάτω εικόνα αναπαριστά την άμεση σύνδεση τους.
Για να προλάβουμε τέτοια περιστατικά, αλλά και για την καλύτερη και ομαλότερη πορεία του παιδιού στις απαιτήσεις του δημοτικού, πρέπει ο γονέας να βρίσκεται σε εγρήγορση και να απευθυνθεί σε επαγγελματία λογοθεραπευτή. Η πραγματοποίηση μίας αναλυτικής λογοθεραπευτικής αξιολόγησης μπορεί να δώσει τις κατάλληλες απαντήσεις και τις απαραίτητες πληροφορίες για την μετέπειτα πορεία του παιδιού. Η αξιολόγηση γίνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα και με την ολοκλήρωση της ο θεραπευτής θα είναι σε θέση να ενημερώσει για το εάν υπάρχουν σημεία ανησυχίας ή όχι. Πρέπει να υπογραμμιστεί ότι σε πολλές περιπτώσεις τα συμπτώματα που έχουν παρατηρήσει οι γονείς δεν αποτελούν σημάδια κάποιας διαταραχής. Μία λογοθεραπευτική αξιολόγηση περιλαμβάνει τα εξής :
- Tεστ Άρθρωσης
- Τεστ Εννοιών
- ΔΕΛ (Δοκιμασία Εκφραστικού Λεξιλογίου)
- Δοκιμασία Γλωσσικής Αντίληψης και Έκφρασης
- Prescool Language Scale -//// (PLS)
- Good Enough Drawing Test of Intelligence.
Ενδεικτικά παρατίθεται μία φόρμα αξιολόγησης για τους γονείς που συμπληρώνεται κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης :
Η αξιολόγηση πρέπει να πλήρης και να βασίζεται σε έγκυρα και σταθμισμένα εργαλεία αξιολόγησης. Πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις πληροφορίες του ατομικού και κοινωνικού ιστορικού καθώς και πληροφορίες από την παρατήρηση της συμπεριφοράς του παιδιού. Μία εξειδικευμένη αξιολόγηση στην προσχολική ηλικία αποτελεί τη βάση για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση πιθανών δυσκολιών μάθησης. Η έγκυρη και έγκαιρη αξιολόγηση αποτελούν την σωστότερη επιλογή!
Λογοθεραπεύτρια
Τραγά Ελένη