Αξιολόγηση στη Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
Η διάγνωση της Διάχυτης Αναπτυξιακής Διαταραχής (ΔΑΦ) πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τα διαγνωστικά κριτήρια μεταξύ DCM–IVκαι ICD-10. Η διαδικασία της διάγνωσης πρέπει να πραγματοποιείται μέσα από σταθμισμένες διαγνωστικές δοκιμασίες και απαιτείται μεγαλύτερος αριθμός συμπτωμάτων από το άθροισμα των κριτηρίων σε κάθε τομέα για να τεθεί η διάγνωση ( Volkmaretal.2004). Η διάγνωση και η εκτίμηση των συμπεριφορικών χαρακτηριστικών ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο, είναι εφικτή όταν στηρίζεται σε αξιόπιστες δοκιμασίες που εστιάζονται στις γνωστικές, κοινωνικές, επικοινωνιακές και προσαρμοστικές δεξιότητες ( Lordetal. 1998).
Η διάγνωση δεν έχει αξία παρά μόνον όταν συνοδεύεται από σαφή εκτίμηση των δυνατοτήτων, των δυσκολιών και των αναγκών του συγκεκριμένου παιδιού και της συγκεκριμένης οικογένειας ( Newson, 1997). Η διαγνωστική διαδικασία αποτελεί το πρώτο βήμα για την αποτελεσματική διαχείριση της ΔΑΦ, πρέπει πάντα να συνοδεύεται όμως από αναλυτική άτυπη αξιολόγηση που θα αποτελέσει τη βάση για το σχεδιασμό αποτελεσματικού προγράμματος παρέμβασης. Είναι σημαντική η αξιολόγηση των δεξιοτήτων , του πρότυπου μάθησης και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών συμπεριφορών ΔΑΦ. Η άτυπη αξιολόγηση βοηθάει άμεσα στην κατανόηση του επιπέδου λειτουργικότητας και του προφίλ των δυνατοτήτων και των δυσκολιών των παιδιών.
Η διεπιστημονική ομάδα που αναλαμβάνει το σχεδιασμό ενός εξατομικευμένου προγράμματος παρέμβασης για τα παιδιά με ΔΑΦ πρέπει να υλοποιείται μετά από την πραγματοποίηση προσεκτικής και αναλυτικής αξιολόγησης.
Οι βασικές αρχές που πρέπει να ακολουθούνται είναι οι εξής :
Ø Να ενσωματώνουν πλήρως τα δεδομένα της αξιολόγησης.
Ø Να εντοπίζονται τα ενδιαφέροντα και το προφίλ μάθησης .
Ø Οι προτεραιότητες των γονέων πρέπει να λαμβάνονται υπόψη.
Ø Να εντοπίζονται οι αναδυόμενες δεξιότητες.
Ø Να προσεγγίζεται η ετοιμότητα στους τομείς εκείνους που το παιδί παρουσιάζει αναδυόμενες δεξιότητες.
Η αξιολόγηση αποτελεί την αρχή της αποτελεσματικής παρέμβασης!
Μάρθα Ι . Ηλιοπούλου Ειδική Παιδαγωγός/ Φιλόλογος
MA Special Education /B.T.E.C Edexcel