Δυσλεξία τα Τι και τα Γιατί
Ο όρος Δυσλεξία, χρησιμοποιείται συχνά στη σχετική βιβλιογραφία, ενώ ταυτόχρονα οι περισσότεροι άνθρωποι είναι αρκετά εξοικειωμένοι με αυτόν, καθώς αναφέρεται συχνά για να περιγράψει τις μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας μαθητής στον τομέα της ανάγνωσης.
- Τι είναι όμως ακριβώς η Δυσλεξία και που οφείλεται;
Αν θέλαμε να δώσουμε έναν γενικό ορισμό της Δυσλεξίας, θα λέγαμε ότι αναφέρεται σε μια κατηγορία ειδικών μαθησιακών δυσκολιών που περιλαμβάνει κυρίως αναγνωστικές δυσκολίες. Ωστόσο, δεν είναι μόνο μία διαταραχή της αναγνωστικής ικανότητας, αλλά συνδέεται με πολλά και ποίκιλλα συμπτώματα που εμφανίζονται σε μαθησιακό επίπεδο.
- Πού οφείλεται, λοιπόν, η Δυσλεξία;
Οι προτάσεις σχετικά με την αιτιολογία της Δυσλεξίας είναι πολλές. Παρακάτω παρατίθενται οι πιο σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν την εμφάνιση της:
- Ελλιπής φωνολογική επίγνωση
- Ανωμαλίες στον εγκεφαλικό φλοιό
- Η θεώρηση της νευρολογικής ισορροπίας
- Η οπτική αντίληψη
- Ταχύτητα επεξεργασίας
- Γενετικοί παράγοντες
- Μεταγνωστική αδυναμία
Εξετάζοντας τα παραπάνω εύκολά μπορεί να κατανοήσει κανείς ότι η Δυσλεξία έχει ένα νευροβιολογικό υπόβαθρο και ότι η διαχείρισή της γίνεται εφικτή με στοχευμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη διδασκαλία. Αξιοποιώντας τους παραπάνω παράγοντες, γίνεται δυνατή η ολοκληρωμένη δόμηση ενός προγράμματος παρέμβασης, που θα έχει ως στόχο την κατάκτηση των διδακτικών στόχων από το μαθητή με Δυσλεξία.
Βιβλιογραφία
Δυσκολίες Μάθησης Αναπτυξιακές, εκπαιδευτικές και κλινικές προσεγγίσεις, Σπύρος Τάνταρος Αθήνα 2011, εκδ. Πεδίο.
Μαθησιακές Δυσκολίες και Εκπαιδευτική Πράξη Τι & Γιατί, Σουζάνα Παντελιάδου Αθήνα 2011, εκδ. Πεδίο.
Δημάκος Γιώργος