Aξιολόγηση της Σχολικής Ετοιμότητας : Τα πώς και τα γιατί;
Ελπίζουμε να απολαμβάνετε την Κυριακή σας και να είστε καλά.
Η Εβδομάδα έφτασε στο τέλος της και μία νέα ξεκινά!
Έτσι και εμείς, απαντούμε στα δικά σας ερωτήματα.
- Μήπως το παιδί τελειώνει το Νηπιαγωγείο;
- Πόσο έτοιμο είναι για το Δημοτικό Σχολείο;
Ποιες είναι οι παράμετροι της Σχολικής Ετοιμότητας;
- Μία από τις παραμέτρους της σχολικής ετοιμότητας που χρειάζεται να εκτιμηθεί, είναι η γνωστική-συναισθηματική ωριμότητα του παιδιού. Προκειμένου να φοιτήσει με επιτυχία στην Α΄ Δημοτικού, ένα παιδί χρειάζεται να έχει αναπτύξει και κάποιες δεξιότητες γνωστικής και συναισθηματικής φύσης .
- Με δεδομένο ότι στην Α΄ Δημοτικού οι απαιτήσεις είναι πολύ περισσότερες και διαφορετικές απ’ ό,τι ήταν στην προηγούμενη βαθμίδα, είναι ιδιαιτέρως σημαντικό οι γνωστικές δεξιότητες του παιδιού να έχουν ωριμάσει αρκετά.
- Σε αντίθεση με το νηπιαγωγείο, όπου οι δραστηριότητες είναι πιο ελεύθερες, στην Α΄ Δημοτικού η γνώση είναι πιο δομημένη. Πλέον αυτά που θα του ζητούνται είναι πολύ πιο σύνθετα και συνδεδεμένα λογικά μεταξύ τους, και μέσα από διαφορετικές δραστηριότητες, αλληλένδετες μεταξύ τους, επιτυγχάνεται η εμπέδωση.
- Επομένως, αφού η στοχοθεσία θα είναι διαφορετική, απαιτείται τα παιδιά να έχουν μεγαλύτερη ωριμότητα. Είναι σημαντικό να μπορούν να προσέχουν και να συγκεντρώνονται, να έχουν την ικανότητα να ακολουθούν οδηγίες, όπως επίσης να προσβλέπουν και στην ολοκλήρωση μιας διαδικασίας.
- Το να μπορεί κανείς να παίρνει ευχαρίστηση από την ολοκλήρωση μιας δραστηριότητας ή από την επίλυση ενός προβλήματος και να προσβλέπει στην ολοκλήρωση μιας διαδικασίας, θεωρείται βασική προϋπόθεση για μια επιτυχημένη φοίτηση του παιδιού στο σχολείο (Buhler, 1935).
Ποιες γνώσεις χρειάζεται να έχουν ήδη κατακτηθεί από το παιδί;
- Επιπλέον, εξίσου σημαντικό για το παιδί είναι να έχει κατακτήσει τις έννοιες του χώρου και του χρόνου, γεγονός που θα του δώσει τη δυνατότητα να ασκεί μεγαλύτερο έλεγχο στο περιβάλλον του, αφού θα του επιτρέψει να αναπτύξει έναν πιο ενεργητικό ρόλο απέναντι στα πράγματα.
- Παράλληλα, χρειάζεται να έχει κατακτήσει την ικανότητα για ταξινόμηση, αντιστοίχιση, σειροθέτηση και διατήρηση της ύλης (Ράλλη & Μαριδάκη-Κασσωτάκη 2012). Αυτές οι ικανότητες θα του επιτρέψουν να μπορεί να παρακολουθεί τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στα αντικείμενα και τα συνδέει μεταξύ τους, αφού, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, στην Α΄ Δημοτικού οι γνώσεις που προσφέρονται βρίσκονται σε λογική συνέχεια.
- Όσον αφορά τη συναισθηματική ωριμότητα, το σημαντικότερο ίσως είναι το να έχει αποκτήσει κίνητρο για μάθηση που συνεπάγεται την επιθυμία για όλη αυτή τη διαδικασία. Πριν μάθει κανείς να γράφει, χρειάζεται πρώτα να θέλει!
«Για να “μάθει“ ένα παιδί πρέπει να το επιθυμεί, όμως κανείς και τίποτα δεν μπορεί να υποχρεώσει κάποιον να επιθυμεί…Το να μάθεις προϋποθέτει μια επιθυμία, ένα σχέδιο, μια προοπτική, δεν είναι μόνο το να καταλαβαίνεις
Τι είναι το Α- Τεστ Σχολικής Ετοιμότητας;
Στο Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου ‘’Εξέλιξη’’ χορηγείται από εξουσιοδοτημένο συνεργάτη το «Α- Τεστ» που είναι μία δοκιμασία σχολικής ετοιμότητας. Ελέγχει αν και κατά πόσο ένα παιδί είναι έτοιμο να φοιτήσει στο σχολείο. Αφορά παιδιά του νηπιαγωγείου, πριν την εισαγωγή τους στην Α’ Δημοτικού.
Δημιουργήθηκε από την παιδίατρο και αναπτυξιολόγο Λ. Θωμαίδου και τον εργοθεραπευτή Σ. Μαντούδη.
Είναι το πρώτο σταθμισμένο τεστ, σε δείγμα των 2.000 παιδιών. Το «Α-Τεστ» μπορεί να γίνεται προληπτικά σε όλα τα παιδιά του νηπιαγωγείου. Σκοπός του τεστ είναι να ελέγξει αν το παιδί είναι μαθησιακά έτοιμο να παρακολουθήσει την πρώτη δημοτικού και, αφετέρου, να ανιχνεύσει τυχόν αναπτυξιακές δυσκολίες που θα δυσκολέψουν την προσαρμογή του παιδιού στο σχολικό πλαίσιο.
Παρακάτω μία δασκάλα της Α’ Δημοτικού δίνει προτάσεις για να αντιμετωπίσουν τα πρωτάκια μας τις απαιτήσεις του νέου σχολικού περιβάλλοντος.
Τι προτείνεται για τα «πρωτάκια»;
- Προσπαθήστε να έχετε ρεαλιστικές και όχι υπερβολικές απαιτήσεις από το παιδί σας. Δώστε του τον χρόνο που χρειάζεται και αποφύγετε συγκρίσεις με τα αδελφάκια ή άλλα συνομήλικα παιδιά.
- Η πρόοδος του κάθε παιδιού φαίνεται, αν συγκρίνετε το επίπεδο που είχε όταν ξεκίνησε με το επίπεδο που έχει μετά από λίγο καιρό. Συζητήστε τους όποιους προβληματισμούς σας με τη δασκάλα του επισημαίνοντας τυχόν αδυναμίες που έχετε διαπιστώσει σχετικά με το παιδί.
- Ζητήστε την καθοδήγησή της και επιδιώξτε να έρχεστε σε συχνή επαφή μαζί της όχι μόνο για να ενημερώνεστε για το τι κάνει στην τάξη, αλλά για να πάρετε τη γνώμη της σχετικά με λεπτομέρειες που βοηθούν στη μελέτη.
- Τέλος, όποτε βρίσκετε χρόνο, να ανατρέχετε στα προηγούμενα και να μην προχωράτε στα επόμενα. Άλλωστε, «η επανάληψη είναι η μητέρα της μάθησης» και το πρωτάκι σας έχει ανάγκη από εποπτεία!
Ενημερωθείτε για τη σχολική ετοιμότητα και προετοιμάστε κατάλληλα τα παιδιά σας για το Δημοτικό!!
Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου ‘’Εξέλιξη’’
Κεντρικό κατάστημα: Λεωνίδου 1, Σπάρτη/ 2731081050
Υποκατάστημα: Λεωνίδου 40, Σπάρτη/ 2731082009
Υποκατάστημα Μολάων: Πλησίον Παιδικού Σταθμού/2732023421
Κινητό: 6978733472
Facebook: Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου Εξέλιξη
Instagram: kentro_exelixi