Πως ενισχύω τον προφορικό λόγο σε παιδιά ηλικίας 3ών έως 6 ετών;
Είναι γνωστό, ότι τα πρώτα χρόνια ανάπτυξης του παιδιού είναι πολύ σημαντικά για την ανάπτυξη του εγκεφάλου. Οτιδήποτε συμβαίνει στη ζωή μας, από την ώρα που ξυπνάμε αλλά και κατά τη διάρκεια του ύπνου, το ότι αναπνέουμε ή καταπίνουμε, το ότι βλέπουμε, ακούμε, ακουμπάμε ή γευόμαστε κάτι, διαβάζουμε ή γράφουμε, τραγουδάμε ή χορεύουμε, σκεφτόμαστε σιωπηλά ή δυνατά, αγαπάμε ή μισούμε, περπατάμε ή τρέχουμε, προσχεδιάζουμε ή ενεργούμε αυθόρμητα, φανταζόμαστε ή δημιουργούμε, κλπ… ρυθμίζεται και εκτελείται ύστερα από εντολή του εγκεφάλου μας.
Η πρώιμη παροχή ερεθισμάτων είτε οπτικών, είτε λεκτικών, είτε αισθητηριακών συμβάλει καταλυτικά στην μεγαλύτερη και πλουσιότερη ανάπτυξη του παιδικού εγκεφάλου. Για το λόγο αυτό, οι γονείς και τα άτομα που έρχονται σε καθημερινή επαφή με τα παιδιά θα πρέπει να παρέχουν τα κατάλληλα ερεθίσματα προκειμένου το παιδί να αναπτύξει και να διευρύνει τις ικανότητες του.
Οι γλωσσικές ικανότητες των παιδιών ακολουθούν μία εξελικτική πορεία. Για να ενισχύσουμε την πορεία λοιπόν αυτή, θα πρέπει
Για να μιλήσει σωστά ένα παιδί θα πρέπει πρώτα να έχει ακούσει σωστά . Συμπεραίνουμε λοιπόν με αυτό ότι ένα παιδί για να συντάξει και να δομήσει ορθά το λόγο του, θα πρέπει να έχει σωστά λεκτικά πρότυπα- μοντέλα. Αφήνουμε λοιπόν το παιδί να εκφραστεί με τον τρόπο που μπορεί και θέλει, γιατί όπως είναι φυσικό δεν περιμένουμε από ένα δίχρονο παιδάκι να συντάξει αλάνθαστα μία πρόταση , και αφού ολοκληρώσει αυτό που θέλει να πει επαναλαμβάνουμε αργά και σωστά αυτό που εννοεί το παιδί χωρίς να του ζητούμε να το επαναλάβει σωστά.
Επιπλέον, ονοματίζουμε οτιδήποτε υπάρχει γύρω μας και σχολιάζουμε τα πάντα απ ότι κάνουμε παρέα. Μιλάμε γι αυτά, σχολιάζουμε τη λειτουργία, τη χρήση των αντικειμένων αυτών! Χρησιμοποιούμε επίθετα , ουσιαστικά , επιθετικούς προσδιορισμούς . χρησιμοποιούμε δηλαδή την επαυξητική μέθοδο. Για παράδεγμα θα πει το παιδί << πάμε βόλτα>>. Ο γονέας θα συμπληρώσει << θα πάμε βόλτα στο ωραίο μας χωριό και θα παίξουμε μπάλα με τον παππού και τη γιαγιά στον κήπο>>. Μπορεί η πληροφορία να ακούγεται μεγάλη όμως να θυμάστε! Τα παιδιά ακούν και συγκρατούν!
Χρησιμοποιούμε νέες λέξεις και εξηγούμε τη σημασία των καινούριων λέξεων. Ταυτοχρόνως και σε μεγαλύτερη ηλικία ( 4ων ετών) εντάσσουμε τα παιδιά σε θέματα συζήτησης που μπορούν να λάβουν μέρος και να πουν τη γνώμη τους. ( αγορά ρούχων, σχολείο, βόλτα ).
Σχολιάζουμε τις ζωγραφιές τους, ή τα φωτογραφικά άλμπουμ που υπάρχουν στο σπίτι. << Κοίτα πόσο μακρύ μουστάκι είχε ο παππούς ! Τώρα δεν έχει. Τι λες να έγινε και δεν έχει τώρα; Τακτική επίλυσης να βρει δηλαδή μόνο του το παιδί τη λύση ότι ο παππούς ξύρισε το μουστάκι του.( εννοείται πως το παιδί πρέπει πρώτα να έχει εκτεθεί στη διαδικασία αυτή δηλαδή να έχει δει κάποιον στο περιβάλλον του να ξυρίζεται).
Αναδιήγηση προσωπικών βιωμάτων. Να μας διηγηθεί το παιδί πως πέρασε στο σχολείο ή το σαββατοκύριακο στο παιδικό πάρτι που πήγε.
Να μας διηγηθεί μία ιστορία από ένα παιδικό που είδε στην τηλεόραση και να σχολιάσουμε μετά τα γεγονότα. Για παράδειγμα <<Τι θα έκανες εσύ στη θέση του μπαμπά>>;
Είναι πολύ σημαντικό να ακούμε τα παιδιά μας… μπορεί κάποιες φορές να μην μπορούν να εκφραστούν σωστά, άλλες γι αυτά να είναι μία άσχημη μέρα, ίσως να νιώθουν άβολα, πάντα όμως θα βρουν τρόπο να μας το δείξουν. Εμείς λοιπόν , θα πρέπει πάντοτε να είμαστε δίπλα τους υποστηρίζοντας το κάθε βήμα τους, ενισχύοντας την κάθε προσπάθεια τους !
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
1.Αttgοοd Tony, Kορογιαννακη Αφροδίτη. Νοέμβριος 2005. ΄΄ Παιδιά με Ιδιαιτερότητες στη Γλωσσική Ανάπτυξη και Κοινωνική Αλληλεπίδραση
2.Νικολόπουλος Δημήτρης Γλωσσική Ανάπτυξη και Διαταραχές
- Paidiatros , Πως ενισχύω τον προφορικό λόγο των παιδιών https://www.paidiatros.com/paidi/omilia/how-enhance-enrich-speech
Η Λογοθεραπεύτρια
Μπούγα Παναγιώτα