Ειδικά χαρακτηριστικά της παιδικής ηλικίας και τρόποι επικοινωνίας

Ειδικά χαρακτηριστικά της παιδικής ηλικίας και τρόποι επικοινωνίας

            Με ποιόν τρόπο επικοινωνούν τα παιδιά σχολικής ηλικίας, τι είναι έτοιμα να ακούσουν (ειδήσεις κλπ.), πως διαχειρίζονται τις πληροφορίες;

Το παρακάτω άρθρο έχει σκοπό να απαντήσει σε αυτές τις ερωτήσεις και να βοηθήσει τους γονείς και τους φροντιστές,  να διαχειριστούν τις δραματικές αλλαγές στην επικοινωνία του παιδιού τους, γνωρίζοντας τα στάδια αυτής της επικοινωνιακής φάσης.

Ξεκινώντας είναι σημαντικό να αναφέρω πως η ανάπτυξη των παιδιών και η πορεία των ηλικιακών τους σταδίων απαιτεί από τους ενήλικες αναδιαμόρφωση των τρόπων που αλληλεπιδρούν μαζί τους, μιας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε ηλικίας διαμορφώνουν και νέους τρόπους επικοινωνίας. Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά σχολικής ηλικίας είναι πολύ πιο επικεντρωμένα στον εαυτό τους, αλλά και στραμμένα προς τους φίλους τους, απ’ ότι ήταν στα προσχολικά χρόνια. Η συμπεριφορά και ο τρόπος που επικοινωνούν αλλάζει σημαντικά, με αποτέλεσμα οι γονείς να εντυπωσιάζονται από τις αλλαγές αυτές και συχνά να μην γνωρίζουν πώς να τις διαχειριστούν.

Τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά αυτής της ηλικιακής φάσης, που επηρεάζουν και τους τρόπους επικοινωνίας, θα μπορούσαν να συνοψιστούν στα εξής:

  • Τα παιδιά σχολικής ηλικίας αρχίζουν να σκέφτονται για τον κόσμο γύρω τους με πιο σύνθετους τρόπους. Σε αυτό το στάδιο αρχίζουν να σκέφτονται λογικά, να αναζητούν αιτίες και να κάνουν πιο προκλητικές ερωτήσεις.
  • Αποκτούν στόχο στη συμπεριφορά και την επικοινωνία τους. Σκέφτονται από πριν τι θέλουν και συχνά καταστρώνουν σχέδια για να το αποκτήσουν. Πολλές φορές επικοινωνούν με τρόπο παρορμητικό και παρασύρονται από τις επιθυμίες τους.
  • Τη μια στιγμή νιώθουν εξαρτημένα και την άλλη αντιδρούν και επαναστατούν ενάντια στους γονείς τους. Αυτή η μπερδεμένη στάση βάζει σε δοκιμασία την υπομονή των γονιών τους και των άλλων σημαντικών ενηλίκων.
  • Αμφισβητούν, αμφιβάλλουν και κάνουν κριτική στους γονείς τους. Δεν θεωρούν πια ότι η μαμά και ο μπαμπάς τους είναι οι μοναδικές αυθεντίες και τα ξέρουν όλα. Αυτή η αμφισβήτηση είναι φυσιολογική, και δείχνει ότι αποκτούν κριτική σκέψη. Δίνει όμως κάποιες φορές την εντύπωση ότι αποστασιοποιούνται ή και απορρίπτουν τα πρόσωπα που αγαπούν περισσότερο στον κόσμο.
  • Αρχίζουν να προσαρμόζουν το επικοινωνιακό τους στυλ στο περιβάλλον που βρίσκονται (πραγματολογικές δεξιότητες). Τα πιο μικρά παιδιά έχουν συνήθως ένα μόνο τρόπο επικοινωνίας ανεξαρτήτως του πού ή με ποιόν βρίσκονται. Περνώντας περισσότερο χρόνο εκτός σπιτιού, τα παιδιά σχολικής ηλικίας αναπτύσσουν νέους τρόπους ομιλίας επηρεασμένα από τους φίλους τους, το σχολείο, την τηλεόραση.
  • Τα παιδιά σχολικής ηλικίας αρχίζουν να κρατούν κάποιες από τις σκέψεις τους για τον εαυτό τους. Όσο καλή και θερμή να είναι η σχέση με τους γονείς τους, έχουν την ανάγκη να κρατούν κάποια πράγματα κρυφά.
  • Αναπτύσσουν μια πιο εξελιγμένη αίσθηση του χιούμορ. Απολαμβάνουν τα αστεία και τις πλάκες και παίζουν πιο προχωρημένα παιχνίδια.

 

Τραγά Ελένη

Λογοθεραπεύτρια

                        Πιστοποιημένη Επιμορφώτρια ‘Ψυχοπαιδαγωγικής και Συμβουλευτικής’ από το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

 

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση