Η αξία του παιδικού βιβλίου!

Η αξία του παιδικού βιβλίου!

Τα παιδιά πηγαίνουν καθημερινά στο σχολείο και επιστρέφοντας διαβάζουν τα μαθήματα της επόμενης ημέρας, κάνουν εξωσχολικές δραστηριότητες, πηγαίνουν σε φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης ή και σε κέντρα εκμάθησης ξένων γλωσσών. Όλα είναι απαραίτητα, αλλά πού να βρεθεί λίγος χρόνος για χαλάρωση, ηρεμία και ξεγνοιασιά; Πάνω από όλα δεν υπάρχει χρόνος για να διαβάσουν ένα εξωσχολικό βιβλίο που θα τους ανοίξει νέους ορίζοντες και νέες εμπειρίες.

Ποια είναι τα οφέλη των βιβλίων για τους μικρούς μας φίλους;

Η ανάγνωση βιβλίων είναι χρήσιμη καθώς τα παιδικά βιβλία αποτυπώνουν σημαντικές θεματολογίες για τον ψυχισμό ενός παιδιού. Στη συνέχεια, το παιδί τις επεξεργάζεται και προσπαθεί να ερμηνεύσει διάφορους συμβολισμούς ενισχύοντας την κριτική του σκέψη. Πιο συγκεκριμένα, τα εφόδια που αποκτά το παιδί από τα βιβλία είναι τα ακόλουθα:

Προσφέρουν Ηρεμία

Η ανάγνωση βιβλίων πριν από τον βραδινό ύπνο είναι χρήσιμη για χαλάρωση, γιατί επιτρέπει στα παιδιά να ξεχνούν τα άγχη και τη δυσφορία της ημέρας, να «χαθούν» για λίγο στην φαντασία και να «βυθιστούν στα ήρεμα βάθη» ενός βιβλίου. Τα στοιχεία που βοηθούν στην ηρεμία είναι το γεγονός της εξοικείωσης με μία πολύ αγαπημένη ιστορία καθώς και η αίσθηση της ασφάλειας που νιώθει το παιδί όταν βρίσκεται στον ίδιο χώρο με ένα αγαπημένο του πρόσωπο το οποίο διαβάζει την ιστορία του βιβλίου που επιθυμεί το παιδί.

Βοηθούν στην Ανάπτυξη και Ωρίμανση

Με την ανάγνωση τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν από νεαρή ηλικία την αγάπη και το πάθος για τη λογοτεχνία. Οι ιστορίες στα παιδικά βιβλία διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο στην ανάπτυξη, στην ωρίμανση και στη μελλοντική τους επιτυχία. Τα βοηθούν να διαμορφώσουν τη δική τους εκτίμηση για τον κόσμο, να αναπτύξουν τη συναισθηματική τους νοημοσύνη και δημιουργικότητα και, τέλος, να καλλιεργήσουν την ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους και των κοινωνικών τους δεξιοτήτων.

Ενισχύουν την Αυτοπεποίθηση

Η ανάγνωση αυξάνει το επίπεδο εμπιστοσύνης στον εαυτό. Μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που ξέρουν να διαβάζουν καλά έχουν υψηλότερα ποσοστά αυτοπεποίθησης. Αυτό τα ωφελεί ιδιαίτερα στο σχολείο, καθώς αισθάνονται σίγουρα για τον εαυτό τους με αποτέλεσμα να επιθυμούν περισσότερο να συμμετέχουν σε κοινωνικές δραστηριότητες. Επιπλέον, η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση διαμορφώνεται όταν το άτομο γνωρίζει ποια είναι η θέση του μέσα στον κόσμο, ποιος είναι και τι ακριβώς κάνει.

Φέρνουν σε επαφή τα παιδιά με τα συναισθήματά τους

Η ανάγνωση ιστοριών μπορεί να συμβάλλει ώστε τα παιδιά να καταλάβουν και να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους. Αντιλαμβάνονται ότι υπάρχουν κι άλλοι που αισθάνονται με τον ίδιο τρόπο και δεν είναι μόνα τους. Μαθαίνουν, λοιπόν, ότι τα συναισθήματα είναι φυσιολογικά και πρέπει να εκφράζονται. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να έχουν κάποια ιδέα για το πώς αισθάνεται ένα παιδί για κάποιες καταστάσεις παρακολουθώντας τις απαντήσεις τους στα συναισθήματα των χαρακτήρων. Για παράδειγμα, πώς το παιδί αποκρίνεται στον χαρακτήρα της ιστορίας που αισθάνεται λυπημένος ή φοβισμένος;

Ανάπτυξη της Φαντασίας

Τα βιβλία συνεισφέρουν στην ανάπτυξη της φαντασίας του παιδιού εισάγοντας νέες ιδέες για τον κόσμο, για διαφορετικά χρονικά σημεία αλλά και επινοημένους χαρακτήρες. Τα ενθαρρύνει να συνειδητοποιήσουν ότι μπορούν και πρέπει να φανταστούν οτιδήποτε θέλουν.

Γνωστικές Δεξιότητες και Μάθηση

Η ανάγνωση ενισχύει τις γνωστικές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την επιτυχία των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον. Οι ιστορίες, για παράδειγμα, είναι ένας πολύ καλός τρόπος για την εισαγωγή νέων λέξεων στη γλώσσα. Τα παιδιά μπορούν να μάθουν για έννοιες όπως το σχήμα, το μέγεθος, τον χώρο, το χρώμα, τους αριθμούς και τα ονόματα αντικειμένων.

Ανακεφαλαιώνοντας, αν ληφθούν υπόψη τα οφέλη που προσφέρει ένα παιδικό βιβλίο εξάγεται το συμπέρασμα πως κάθε σπίτι πρέπει να έχει έναν χώρο με βιβλία ώστε τα παιδιά να ταξιδέψουν στον κόσμο της γνώσης μέσω της δημιουργικότητας που προσφέρει η ανάγνωσή τους (Παπαγεωργίου, 2006· Παπαδάτος 2009).

Βιβλιογραφία

Παπαγεωργίου, Αι. (2006). Η λογοτεχνία στη ζωή των παιδιών. Ηλεκτρονικό Περιοδικό: Λέξημα.

Παπαδάτος Σ. Γ. (2009). Παιδικό Βιβλίο και Φιλαναγνωσία. Αθήνα, Πατάκης.

 

 

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση