Social Skills Summer Camp στο Κέντρο “Εξέλιξη” – Ομαδικό Πρόγραμμα «Κοινωνικοσυναισθηματικής Ανάπτυξης»

Ποιοι παράγοντες οδήγησαν στη δημιουργία ολοένα και περισσότερων θεραπευτικών προγραμμάτων;

Τα τελευταία χρόνια, η ολοένα και πιο συχνή αύξηση ψυχοκοινωνικών προβλημάτων στα νέα παιδιά (άγχος, ανασφάλεια, ανυπακοή, απομόνωση, επιθετικότητα, έλλειψη ενδιαφέροντος κλπ.) έχει οδηγήσει προοδευτικά στη δημιουργία ολοένα και περισσότερων θεραπευτικών προγραμμάτων, τα οποία στηρίζονται στην αξία της κοινωνικής αλληλεπίδρασης και συναλλαγής. Έτσι, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη για τον επανασχεδιασμό των θεραπευτικών προγραμμάτων και την προσαρμογή τους στις ανάγκες των παιδιών.

Ανταποκρινόμενοι, λοιπόν, στη δυναμική των καιρών και στις προκλήσεις της εποχής, το κέντρο «Εξέλιξη» δημιουργεί το ομαδικό πρόγραμμα «Κοινωνικοσυναισθηματικής Ανάπτυξης», το οποίο στρέφει το ενδιαφέρον στην κοινωνική, στη συναισθηματική μάθηση και στην ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων, έννοιες σύμφωνα με τους Cole & Cole (2001) αναπόσπαστα δεμένες με τη διαμόρφωση της προσωπικότητας  και την ψυχική και συναισθηματική υγεία των παιδιών. Η απουσία ή η έλλειψη αυτών των δεξιοτήτων μπορεί να οδηγήσει στην απομόνωση, στη σχολική αποτυχία και κατ’ επέκταση στη διαρροή με αποτέλεσμα να αυξάνονται τα προβλήματα στη ζωή των παιδιών (Asher, Oden & Gottman, 1992).

Τι προσφέρει το Ομαδικό Πρόγραμμα «Κοινωνικοσυναισθηματικής Ανάπτυξης»;

Το ομαδικό πρόγραμμα παρέχει το κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο τα παιδιά δοκιμάζουν, εξασκούν και βελτιώνουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες, παρέχει πληροφορίες σχετικά με το πώς συμπεριφέρονται τα άλλα παιδιά σε ποικίλες κοινωνικές καταστάσεις, πώς επιλύουν συγκρούσεις ή προβλήματα και πώς διαχειρίζονται τα δύσκολα συναισθήματα. Τέλος, προσφέρει ευκαιρίες για πλούσιες εμπειρίες που μεταβιβάζουν στο παιδί συναισθήματα αυτοεκτίμησης, επιβεβαίωσης και εξωτερίκευσης συναισθημάτων.

Τι εννοείται με τον όρο κοινωνικές δεξιότητες;

Λέγοντας κοινωνικές δεξιότητες αναφερόμαστε στην ικανότητα του ατόμου να δημιουργεί και να διατηρεί διαπροσωπικές σχέσεις, στην ικανότητά του να επικοινωνεί και να αλληλοεπιδρά με τους άλλους, στην ικανότητα να ακολουθεί κανόνες, στην ικανότητα να αποδέχεται και να έχει θετική εικόνα για τον εαυτό (αυτοεκτίμηση). Τα παιδιά γίνονται προπομποί των κοινωνικών σχέσεων της ενήλικης ζωής, καθώς οι δεξιότητες που αναπτύσσονται στο πλαίσιο αυτό αποτελούν βασικά συστατικά των σχέσεων της ενήλικης ζωής. Συνεπώς, πρόκειται για δεξιότητες ζωής που παίζουν σημαντικό ρόλο στη μελλοντική εξέλιξη και ενηλικίωση των παιδιών.

Ποιες δεξιότητες θα αποκτήσουν τα παιδιά με τη συμμετοχή τους στο ομαδικό πρόγραμμα;

  • Κατανόηση της γλώσσας του σώματος όπως οι εκφράσεις του προσώπου
  • Κοινωνική αλληλεπίδραση
  • Δέσμευση σε δραστηριότητες με άλλους
  • Αναγνώριση, κατανόηση και έκφραση συναισθημάτων
  • Αυτοέλεγχος
  • Διαχείριση θυμού και άγχους
  • Επίλυση προβλημάτων
  • Ανάληψη ευθυνών και αποδοχή συνεπειών
  • Βελτίωση επιπέδου αντοχής και ματαίωσης (Βελλοπούλου, Καμπεζά, Κοντοπούλου, Μπιρμπίλη, Παναγιώτου,  Παπανδρέου & Ψυχίδου, 2014).

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Asher, S., Oden, S. & Gottman, J.(1992). “Κοινωνικές δεξιότητες και φιλία”, στο Κείμενα εξελικτικής Ψυχολογίας: Κοινωνική ανάπτυξη. (Επιμ. Βοσνιάδου, Σ.). Αθήνα: Gutenberg, 136-157.

Βελλοπούλου, Α., Καμπεζά, M., Κοντοπούλου, Μ., Μπιρμπίλη, Μ., Παναγιώτου, Β.,   Παπανδρέου, Μ. & Ψυχίδου, Π.,  (2014). ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ. Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού13, 200-210.

Cole, M., & Cole, S. R. (2001). The development of children (4th ed.). New York: Worth Publishers.

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση