Συμβουλές για μία νέα σχολική χρονιά….Πρίν την έναρξη!

Η επιστροφή στο σχολείο είναι μία στιγμή, που όλοι, μικροί και μεγάλοι, περιμένουν με μεγάλη ανυπομονησία. Η επιστροφή στο σχολείο σηματοδοτεί την έναρξη κάτι «νέου». Επιπρόσθετα, συνεπάγεται τη φυσική απομάκρυνση του παιδιού από το ασφαλές οικογενειακό περιβάλλον, καθώς και την ταυτόχρονη έκθεση του σε καινούργια και άγνωστα ερεθίσματα, όπως, για παράδειγμα, καινούργια τάξη, καινούργιοι συμμαθητές, καινούργιος δάσκαλος και φυσικά καινούργιες γνωστικές απαιτήσεις. Ωστόσο, αυτή η μετάβαση από κάτι «ασφαλές» σε κάτι «μη – γνωστό», αν και συναρπαστική, μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολη για μία μεγάλη μερίδα παιδιών, που βιώνουν άγχος, στρες ή που παρουσιάζουν διαταραχές στην ομιλία τους, μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής κ.τ.λ.

Οι ακόλουθες συμβουλές μπορεί να αποδειχθούν ιδιαίτερα βοηθητικές τόσο για το παιδί όσο και για όλη την οικογένεια.

Πιο συγκεκριμένα:

Πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς:

Υπό τη μορφή ερωτημάτων και απαντήσεων παραθέτουμε παρακάτω τις βασικές γραμμές πάνω στις οποίες θα στηριχθεί η συνεργασία γονέων και δασκάλων, προκειμένου η αντιμετώπιση του δυσλεκτικού μαθητή να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο αποτελεσματική.

Για τους γονείς:

Δύο εβδομάδες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς εφαρμόστε το καινούριο ωράριο ύπνου, που τόσο ανάγκη θα έχει το παιδί, προκειμένου ν’ ανταπεξέλθει στο καινούργιο σχολικό πρόγραμμα. Αν το παιδί ξεκινάει τη σχολική του σταδιοδρομία φέτος, συζητήστε μαζί του για το πώς θα είναι το «καινούργιο» σχολείο. Φέρτε το σ’ επαφή με μεγαλύτερα παιδιά έτσι, ώστε να ακούσει τις δικές τους εμπειρίες. Επισκεφτείτε το σχολείο, πριν ξεκινήσει και, αν είναι εφικτό, κάντε μία βόλτα στους εσωτερικούς του χώρους ή ζητήστε να έχετε μία πρώτη γνωριμία με τον δάσκαλο του παιδιού, προκειμένου να νιώσει πιο άνετα με το καινούργιο εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Συζητήστε με το παιδί πώς νιώθει για το σχολείο. Μην αρκείστε σε μονολεκτικές απαντήσεις. Προσπαθήστε να καταλάβετε τί πραγματικά πιστεύει και τί πραγματικά αισθάνεται για το σχολείο. Συζητήστε, όσο περισσότερο μπορείτε, για τους φίλους, που θα συναντήσει και για τις καινούργιες του συναναστροφές.

Μιλήστε του μ’ ενθουσιασμό για το καινούργιο του ξεκίνημα.

Κάντε το άγνωστο, γνωστό … Απαντήστε τις ερωτήσεις του παιδιού με ειλικρίνεια και δώστε του να καταλάβει, ότι το σχολείο είναι μία μικρή κοινωνία μέσα στην οποία θα βιώσει όλα τα συναισθήματα, όπως, για παράδειγμα, τη χαρά, τη λύπη, τη αδικία κ.τ.λ. Μάθετέ του να εμπιστεύεται τους άλλους, αλλά και τον ίδιο του τον εαυτό. Αυτό θα παρέχει σ’ εσάς και στο παιδί μία μοναδική αίσθηση ελευθερίας.

Για το σπίτι:

Είναι σημαντικό να προετοιμάσετε το δωμάτιο του παιδιού για την τρέχουσα σχολική χρονιά. Ένα σωστά οργανωμένο δωμάτιο μπορεί ν’ αποδειχθεί ιδιαίτερα βοηθητικό για όλα τα παιδιά. Οι γονείς πρέπει, πάντα, να θυμούνται ότι το παιδικό δωμάτιο είναι μέρος του σπιτιού, αλλά και ο προσωπικός του χώρος. Επιτρέψετε στο παιδί να το διακοσμήσει, όπως επιθυμεί. Δώστε έμφαση στον σωστό φωτισμό και στην ησυχία. Φροντίστε κάθε μέρος του δωματίου να έχει διαφορετική λειτουργία, όπως γίνεται στα νηπιαγωγεία, όπως, για παράδειγμα, Ο χώρος του παιχνιδιού, ο χώρος της μελέτης, ο χώρος της σάκας, ο χώρος για να κρεμάει τα ρούχα κ.τ.λ. Όταν το δωμάτιο είναι τακτοποιημένο, φωτογραφίστε το και τοιχοκολλήστε τις φωτογραφίες στο δωμάτιο. Ζητήστε από το παιδί να προσπαθεί το δωμάτιο του να είναι όπως στις φωτογραφίες.

Για την ασφάλεια:

Δώστε έμφαση στο θέμα της ασφάλειας. Αν το παιδί είναι μεγάλο, μάθετέ το να πηγαίνει σχολείο συνοδευόμενο πάντα από κάποιο φίλο του, καθώς και να ακολουθεί μία συγκεκριμένη διαδρομή. Αν κάποιος το παρενοχλήσει ή το κάνει να φοβηθεί ή να νιώσει περίεργα, θα πρέπει να απομακρύνεται από το συγκεκριμένο πρόσωπο. Μάθετε στο παιδί να μην παίρνει δώρα ή χρήματα από αγνώστους, μάθετέ το να λέει όχι.

Για την οργάνωση:

Λαμβάνοντας υπόψιν, ότι ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών παρουσιάζουν οργανωτικές δυσκολίες είναι σημαντικό να τα βοηθήσουμε να αποκτήσουν μία «επαρκή εσωτερική δομή». Με τον όρο οργανωτικές δυσκολίες εννοούμε τις δυσκολίες, που αφορούν στην οργάνωση του χρόνου τους, στη φροντίδα των προσωπικών τους ειδών (π.χ. χάνουν τις τσάντες τους, μπερδεύουν τα προσωπικά τους αντικείμενα με άλλων παιδιών, δεν βρίσκουν τις κασετίνες τους) και στην ιεράρχηση των προτεραιοτήτων τους. Αυτές οι δυσκολίες δεν είναι κάτι, που γίνεται επίτηδες από μέρους των παιδιών. Αυτά τα παιδιά χρειάζονται στήριξη, ενθάρρυνση αλλά και πρακτική βοήθεια. Τοποθετήστε, λοιπόν, ταμπέλες και ετικέτες στα πράγματα του παιδιού σας (π.χ. τετράδια, ρούχα, κασετίνες, τάπερ φαγητού), για να γίνει η ζωή τους πιο εύκολη!

Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου «Εξέλιξη»

Λεωνίδου 1, Σπάρτη Λακωνίας, Τηλ. 27310 81050 /6978733472

Υποκατάστημα: Λεωνίδου 40, Τηλ.27310 82009

Κεντρικό Υποκατάστημα Μολάων (Πλησίον Παιδικού Σταθμού): Τηλ. 27320 23421

Site: www.kentro-exelixi.gr

E-mail: [email protected]

Fb: Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου Εξέλιξη

Instagram: kentro_exelixi

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση