
Διαφοροποιημένη Διδασκαλία
Η ενσωμάτωση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέσα στο γενικό σχολείο θα υλοποιηθεί μέσω της εφαρμογής της διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Τα γενικά και τα μαθησιακά χαρακτηριστικά των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες επηρεάζουν τόσο τη δομή όσο και την οργάνωση της εκπαίδευσης. Γι’ αυτό το λόγο, απαιτείται σχεδιασμός κατάλληλων παρεμβάσεων, που θα ακολουθούν συγκεκριμένες αρχές και θα ανταποκρίνονται στις δυνατότητες και στις δυσκολίες του κάθε παιδιού, όπως αυτές καταγράφονται και εκτιμώνται κατά την ατομική αξιολόγηση και εκτίμηση των δεξιοτήτων του (Χρηστάκης, 2011). Η εφαρμογή των κατάλληλων διδακτικών προγραμμάτων πραγματοποιείται μέσω της διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Η διαφοροποιημένη διδασκαλία έχει ως βασική της αρχή το ότι δεν αλλάζει το τι μαθαίνεται στους μαθητές, αλλά ο τρόπος που διδάσκεται. Για την διαμόρφωση των διαφοροποιημένων σχεδίων διδασκαλίας πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα δυνατά σημεία του κάθε μαθητή σε συνδυασμό με τα ατομικά χαρακτηριστικά του, όπως, για παράδειγμα, το οικογενειακό περιβάλλον, η εθνικότητα (Aldridge, 2010).
Με τον όρο «διαφοροποίηση» νοείται η διδακτική προσέγγιση στα πλαίσια της οποίας τροποποιούνται οι μέθοδοι διδασκαλίας, οι μαθησιακές δραστηριότητες, αλλά και τα μέρη του αναλυτικού προγράμματος, ώστε η μάθηση να ανταποκρίνεται στις διαφορετικές ανάγκες του κάθε μαθητή. Η διαφοροποιημένη διδασκαλία βασίζεται σε συγκεκριμένες αρχές, που επηρεάζουν την κατάλληλη εφαρμογή της. Αρχικά, ορίζει ότι οι μαθητές πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ίσοι με κοινές ανάγκες. Παράλληλα, τονίζει ότι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να παρουσιάζουν το θέμα ή το μάθημα με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι ενδιαφέρον και βασισμένο στην ανάγκη των παιδιών για αναγνώριση και επιτυχία. Επίσης, επισημαίνεται ότι αναπόσπαστο μέρος της διαφοροποιημένης διδασκαλίας είναι η αξιολόγηση των μαθητών σε όλα τα στάδια της (διαμορφωτική, επαναξιολόγηση κ.α.) Τέλος, η διαφοροποιημένη διδασκαλία βασίζεται στην ομαδική δουλειά, στην εργασία σε μικρές ομάδες, στη διοργάνωση ενδιαφερουσών δραστηριοτήτων προσαρμοσμένων στους ατομικούς στόχους κάθε μαθητή (Tomlinson, 1999).
Με βάση τις αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας σχεδιάστηκε ένα οργανωμένο υλικό Αρχαίων Ελληνικών, που απευθύνεται σε εφήβους τυπικής ανάπτυξης και σε εφήβους με Μαθησιακές Δυσκολίες, Νοητική Υστέρηση καθώς και Διάσπαση Προσοχής.
Στα ίδια πλαίσια παιδαγωγικής και διδακτικής προσέγγισης οργανώνονται μια σειρά από εξειδικευμένα διδακτικά εγχειρίδια σε συνεργασία με μια ομάδα ειδικών παιδαγωγών, με στόχο την υποστήριξη παιδιών και εφήβων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που φοιτούν σε Γενικά σχολεία και Τμήματα Ένταξης.
- Διαφοροποιημένο Υλικό Οδύσσεια
- Διαφοροποιημένο Υλικό Ιλιάδας
- Φωνολογική Ενημερότητα
- Αναγνωστική Κατανόηση
- Παραγωγή Γραπτού Λόγου
Με εκτίμηση,
Ηλιοπούλου Μάρθα
Ειδική παιδαγωγός/Φιλόλογος
MA Special Education/B.T.E.CE Edexcel
Tηλ. Επικοινωνίας 6978733472
email [email protected]