Το κλειδί της επιτυχίας: συνεργασία λογοθεραπευτή με γονείς
Οι γονείς είναι συνήθως τα πρώτα άτομα που εντοπίζουν τις δυσκολίες στον λόγο ενός παιδιού και εκείνοι που παίρνουν την απόφαση να επισκεφτούν έναν λογοθεραπευτή για περεταίρω αξιολόγηση και θεραπεία. Σε περιπτώσεις όπου η λογοθεραπευτική παρέμβαση είναι απαραίτητη, οι γονείς παίζουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της θεραπείας του λόγου του παιδιού.
Μετά την άμεση αξιολόγηση του παιδιού και την διάγνωση της διαταραχής του λόγου, ακολουθεί η συμβουλευτική των γονέων από τον λογοθεραπευτή. Είναι πολύ σημαντικό να έχουν οι γονείς μια ξεκάθαρη εικόνα της δυσκολίας του παιδιού για να μπορούν να τεθούν οι βραχυπρόθεσμοι και μακροπρόθεσμοι στόχοι. Πρέπει να γίνει γνωστό ότι οι θεραπείες του λόγου τις περισσότερες φορές είναι χρονοβόρες και διαρκούν από λίγους μήνες έως και χρόνια. Για αυτό τον λόγο οι γονείς οφείλουν να γνωρίζουν το μέγεθος της διαταραχής του λόγου του παιδιού και τους στόχους που θέτονται στα πλαίσια της παρέμβασης.
Κατά την λογοθεραπευτική παρέμβαση ο λογοθεραπευτής χρησιμοποιεί διάφορα υλικά, όπως για παράδειγμα κάρτες ή λίστες λέξεων σύμφωνα με τον στόχο που θέλει να πετύχει σε κάθε συνεδρία. Ένα μέρος του λογοθεραπευτικού υλικού δίνεται κατά διαστήματα και στους γονείς καθώς και οδηγίες για το πώς θα πρέπει να το εξασκούν περισσότερο στο σπίτι. Ιδιαίτερα όταν υπάρχουν περιπτώσεις όπου είναι απαραίτητη η εκγύμναση της γλώσσας και των αρθρωτών η καθημερινή εξάσκηση στο σπίτι υπό την εποπτεία του γονέα είναι σημαντική.
Στην συμβουλευτική συζήτηση οι γονείς ενημερώνονται επίσης για το πώς θα πρέπει να χειριστούν το πρόβλημα στο λόγο του παιδιού. Μαθαίνουν δηλαδή για το πώς πρέπει να αντιδρούν όταν το παιδί δεν έχει καθαρό λόγο, εάν είναι σωστό να το διορθώνουν συνέχεια ή να σχολιάζουν τα λάθη του αλλά και πώς θα το ενισχύσουν θετικά με στόχο πάντα την βελτίωση του λόγου. Ο χειρισμός του προβλήματος από τους γονείς παίζει σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια του παιδιού. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα παιδιά τις περισσότερες φορές έχουν επίγνωση του προβλήματος στην ομιλία τους, για αυτό τον λόγο επιθυμούμε η θεραπεία να είναι μια ευχάριστη διαδικασία και όχι ένα πρόβλημα που στεναχωράει και πιέζει όλη την οικογένεια.
Πρέπει να τονιστεί πως η λογοθεραπεία, όπως αναφέρει και ο όρος, αποτελεί ‘θεραπεία’. Δεν είναι ένα μάθημα όπου το παιδί λαμβάνει νέες πληροφορίες αλλά είναι παρέμβαση σε μια διαταραγμένη κατάσταση η οποία ακολουθεί το παιδί καθημερινά στην έκφρασή του. Συνεπώς η αντιμετώπιση του προβλήματος του λόγου από την οικογένεια απαιτεί λεπτούς χειρισμούς. Έχει διαπιστωθεί πως η θεραπεία του λόγου ενός παιδιού προχωράει γρηγορότερα και ευχάριστα όταν υπάρχει η μεθοδική και προσεκτική συμμετοχή των γονέων παράλληλα με την λογοθεραπευτική παρέμβαση.
Τραγά Ελένη
Λογοθεραπεύτρια