Υπερκινητικότητα και οργάνωση αδρής κίνησης
Η Υπερκινητικότητα είναι ένα ενοχλητικό σύμπτωμα για τους γονείς του παιδιού και το περιβάλλον που να συναναστρέφεται μαζί του (συγγενείς, σχολείο). Πριν χαρακτηρίσουμε αυτό το παιδί ως κακομαθημένο ας υποψιαστούμε ότι ίσως πρόκειται για ένα παιδί με υπερκινητικότητα.
Κάποια από τα χαρακτηριστικά της υπερκινητικότητας είναι τα εξής:
- Κινείται άσκοπα στο χώρο που βρίσκεται
- Κουνά νευρικά τα πόδια και τα χέρια του
- Στριφιγυρίζει και σκαρφαλώνει
- Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί εύκολα
- Είναι ανήσυχο
- Σηκώνεται διαρκώς από την καρέκλα ή στριφογυρίζει πάνω της
- Μιλά διαρκώς
Ένα παιδί με υπερκινητικότητα χρειάζεται παιχνίδι και δραστηριότητες που θα του προσφέρουν εκτόνωση όπως η παιδική χαρά. Παρόλα αυτά είναι παρά πολύ σημαντική η συμβολή των δραστηριοτήτων δομημένης κίνησης για την αποκατάσταση της υπερκινητικότητας. Κάποιες από τις δραστηριότητες που θα μπορούσαν και οι γονείς να οργανώσουν είναι:
- Χαράζουμε με κιμωλία σε στέρεο έδαφος μερικά συνεχόμενα αριθμημένα τετράγωνα. Συνήθως ρίχνει από μία πέτρα , στο πρώτο τετράγωνο. Μετά πηδάει στο τετράγωνο αυτό στηριζόμενο μόνο στο ένα πόδι, προσπαθώντας να πιάσει με το ένα χέρι την πέτρα και να συνεχίσει κουτσό και στα υπόλοιπα τετράγωνα. Στη συνέχει πρέπει να ρίξει την πέτρα μέσα στο επόμενο τετράγωνο και ούτω κάθε εξής.
- Να περπατήσει πάνω σε πολύχρωμα χαρτάκια με καθοδήγηση ( βάλε το αριστερό πόδι στο κόκκινο χαρτάκι και το δεξί στο πράσινο χαρτάκι κ.τ.λ.).
- Παίξτε κάνοντας δουλειές στον κήπο, χρησιμοποιώντας το φτυάρι ή το σκαλιστήρι.
- Εναλλασσόμενες κινήσεις μετά από διαφορετικά ηχητικά ερεθίσματα (π.χ. όταν χτυπώ παλαμάκια κάνει επιτόπια πηδηματάκια, όταν σφυρίζω μπουσουλά, όταν χτυπήσω ένα μια φορά το τυμπανάκι κάνει πλάγια βήματα, όταν χτυπήσω δυο φορές το τυμπανάκι μένει ακίνητο).
- Παιχνίδια καθισμένο στη μπάλα pilates (βάλτε το να καθίσει πάνω στη μπάλα και να κάνει μεταφορά αντικειμένων από αριστερά προς τα δεξιά και το αντίθετο, προσπαθώντας παράλληλα να κρατήσει την ισορροπία του).
- Κρατήστε τα πόδια του ψηλά ώστε να περπατήσει με τα χέρια σε μια διαδρομή που έχετε ορίσει.
- Δώστε ένα κουτάλι να το βάλει στο στόμα του με ένα μπαλάκι πάνω όπου κάνοντας μια συγκεκριμένη διαδρομή θα πρέπει να το ρίξει χωρίς να χρησιμοποιήσει τα χέρια του σε ένα καλάθι. Μπορείτε να το κάνετε πιο δύσκολο, όπως να σκεφτεί μέχρι να φτάσει στο στόχο του δυο κόκκινα φρούτα.
Η Εργοθεραπεύτρια
Μπουλούγαρη Αριστέα