Αναπτυξιακό μοντέλο παιχνιδιού στα παιδιά τυπικής ανάπτυξης

Αμέτοχο παιχνίδι

0-6 μηνών δεν εμφανίζουν αλληλεπίδραση με τα υπόλοιπα βρέφη.

6-18 μηνών απρόσωπη εξερεύνηση.

18-24 μηνών θετική προσέγγιση.

2 χρονών παραγωγική αλληλεπίδραση.

 

Μοναχικό παιχνίδι

2ο έως 3ο έτος το παιδί βρίσκεται σε χώρο που υπάρχουν και άλλα παιδιά, παίζει παιχνίδια της επιλογής του χωρίς να δείχνει ενδιαφέρον για το παιχνίδι των άλλων παιδιών. Πλησιάζοντας το τρίτο έτος αρχίζει να γίνεται παρατηρητής του παιχνιδιού τους χωρίς να συμμετέχει.

 

Παράλληλο παιχνίδι

3ο έως 4ο έτος παίζει με τα παιχνίδια που παίζουν τα υπόλοιπα παιδιά με τον δικό του όμως τρόπο. Παραμένει δίπλα τους και δείχνει ενδιαφέρον για το παιχνίδι τους.

 

Συντροφικό παιχνίδι

4ο έως 4 ½ χρονών το νήπιο παίζει με τα υπόλοιπα παιδιά, μοιράζεται παιχνίδια και συναισθήματα χωρίς όμως κανόνες και ρόλους.

 

Συνεργατικό παιχνίδι

4 ½ χρονών και άνω το παιδί αποκτά ικανότητες συμμετοχής σε δομημένα παιχνίδια. Αναλαμβάνει ρόλους, μοιράζεται αρμοδιότητες, μιμείται, ακολουθεί κανόνες, ανταλλάσσει συναισθήματα.

 

Η εξέλιξη των πιο πάνω μοντέλων παιχνιδιού είναι συνυφασμένη με την ανάπτυξη του γνωστικού δυναμικού των παιδιών, της γλωσσικής ανάπτυξης, της κατανόησης των συναισθημάτων του άλλου και της ικανότητας μίμησης. Μέσω του παιχνιδιού και της συμμετοχής των παιδιών σε ομάδες συνομηλίκων τα παιδιά αποκτούν τα εφόδια για ομαλή ένταξη σε όλα τα κοινωνικά πλαίσια. Διδάσκονται τους κανόνες για ομαλή συμβίωση, συνεργασία και συμμετοχή στα συναισθηματικά δρώμενα της ζωής. Τα παιδιά που έχουν επιδείξει ομαλή ένταξη σε ομάδες παιχνιδιού κι έχουν αναπτύξει φιλίες παρουσιάζουν μια καλύτερη ποιότητα ζωής στο μέλλον.

Τραγά Ελένη

Λογοθεραπεύτρια

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση