Πώς οι γονείς μπορούν να στηρίξουν το παιδί με Δυσλεξία;

Είναι αναγκαίο γονείς να παρατηρούν προσεκτικά  τη  συμπεριφορά των παιδιών και μαθητών τους ώστε να προβούν στην έγκαιρη αντιμετώπιση της δυσλεξίας με τους παρακάτω απλούς τρόπους.  

Γονείς

           ·          Να διαβάζουν βιβλία (πχ. παραμύθια ) στο παιδί δείχνοντας με το δάχτυλο τις λέξεις καθώς τις διαβάζουν. Να το βάζουν να τους διηγείται πώς πέρασε την μέρα του, να του μαθαίνουν τραγουδάκια με ομοιοκαταληξία , να το ενθαρρύνουν να παίζει με παζλ, και με παιχνίδια που εξασκούν τις λειτουργίες συντονισμού των λεπτών κινήσεων (ψαλίδι, χαντρούλες) και άλλα με λέξεις και εικόνες.

  • Να το ενθαρρύνουν ψυχολογικά και να αγκαλιάσουν τη διαφορετικότητά του
  • Να παρατηρούν το παιδί τους και να κινητοποιούνται , όταν διαπιστώνουν σημάδια μεγάλου άγχους, θυμού και ματαίωσης
  • Να μην το συγκρίνουν με τα άλλα παιδιά, να κατανοούν και να αποδέχονται τη διαφορετικότητά  του
  • Να πιστεύουν στις δυνατότητές του και να επαινούν τις προσπάθειές του
  • Να απευθύνονται στους ειδικούς και να ενημερώνονται αναλυτικά για τις δυσκολίες του παιδιού τους, το είδος του ειδικού παιδαγωγικού προγράμματος παρέμβασης που θα ακολουθηθεί και τις μεθόδους που θα εφαρμοστούν. Επιπλέον θα πρέπει να ακολουθούν τις οδηγίες των ειδικών για στήριξη του προγράμματος στο σπίτι, συμβάλλοντας έτσι σε μια συντονισμένη προσπάθεια εξέλιξης του παιδιού
  • Να παρέχουν στο παιδί ευκαιρίες για εξωσχολικές δραστηριότητες, ώστε το παιδί να ανακαλύψει τα ταλέντα του, βρίσκοντας διεξόδους επιβράβευσης και χαράς.
  • Καθώς το παιδί μεγαλώνει, σιγά – σιγά να αποσύρονται από δίπλα του κατά την διάρκεια της μελέτης και το παιδί να δέχεται τη  σωστή βοήθεια μόνο από ειδικούς.
  •  Σκοπός είναι το παιδί, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, να αυτονομηθεί και να μάθει να διαχειρίζεται μόνο του τις υποχρεώσεις του.
  • Σειροθέτηση εικόνων, ώστε το παιδί να μάθει να τις βάζει στη σωστή σειρά, βοηθώντας έτσι αργότερα την οργάνωση της σκέψης του
  • Να του δίνουν ευκαιρίες να εκφράζεται λεκτικά και να εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό του μέσα από διάφορες δραστηριότητες

           ·          Να βοηθούν το παιδί να εξασκείται  στην εκμάθηση τον φωνημάτων και γραφημάτων μέσα από ποικίλες δραστηριότητες.

  • Να δείχνουν στο παιδί τον τρόπο που πρέπει να κρατά το μολύβι του και να εισάγουν το παιδί στο προ-γραφικό και προ-αναγνωστικό στάδιο.
  • Ασκήσεις για εξάσκηση της φωνολογικής ενημερότητας της γλώσσας.
  • Ενθάρρυνση στο να γράφει το παιδί τα γράμματα στον αέρα με πλαστελίνη ή με άλλα υλικά. Η έμφαση να δίνεται στις φωνούλες των γραμμάτων (α, β) και όχι στο όνομα (άλφα, βήτα).

Μάρθα Ι.Ηλιοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος

MA Special Education/B.T.E.C Edexcel

Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών

www.kentro-exelixi.gr

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση