Attention Autism : Μια ‘διαφορετική’ προσέγγιση για αποτελεσματική αλληλεπίδραση
Τα παιδιά που βρίσκονται στο αυτιστικό φάσμα αντιμετωπίζουν δυσκολίες σε 3 ‘περιοχές’ γνωστές και ως η Τριάδα των Δυσλειτουργιών (Triad of Impairments). Αυτές οι περιοχές είναι οι εξής: η κοινωνική ανάπτυξη/ αλληλεπίδραση, η γλώσσα και η επικοινωνία, η σκέψη και η συμπεριφορά (Wing και Gould, 1979).
Οι ‘μάχες’ που δίνουν τα παιδιά και οι οικογένειες τους είναι καθημερινές και επίπονες. Εδώ έρχεται η θεραπευτική γνώμη/παρέμβαση/διαδικασία η οποία – όπως γνωρίζουμε όσοι ασχολούμαστε παρεμβατικά σε παιδιά στο φάσμα- είναι αρκετά δύσκολη και πολλές φορές μπορεί να οδηγήσει σε ματαίωση των παιδιών , των γονιών αλλά και των θεραπευτών. Η ‘συνήθης’ συμπεριφορά που φέρνουν οι γονείς ή οι θεραπευτές, που τους προβληματίζει είναι η ‘αδιαφορία’ των παιδιών αυτών σε οτιδήποτε τους πεις ή τους δείξεις. Πως θα μάθει αν δεν με προσέχει, πως θα αξιολογήσω τις ικανότητές του αν δεν κατονομάζει τις κάρτες, πως θα αλληλεπιδράσω μαζί του??
Η λέξη κλειδί είναι η προσοχή, η οποία χαρακτηρίζεται ως παράγοντας ζωτικής σημασίας για την κοινωνική αλληλεπίδραση (Patten και Watson,2011). H προσοχή και ειδικότερα η κοινή προσοχή είναι ένας τομέας στον οποίο τα παιδιά στο φάσμα έχουν δυσκολίες. Παρατηρείται μονοκάναλη προσοχή και αδυναμία να μοιράσουν την προσοχή τους σε δύο πράγματα, πόσο μάλλον σε κάτι που τους ενδιαφέρει ή που δεν καταλαβαίνουν το σκοπό.
Το Αttention Autism είναι μία θεραπευτική προσέγγιση που παρουσιάστηκε από την Gina Davies (2010) με σκοπό να ‘χτίσει’ επικοινωνία, αλληλεπίδραση, προσοχή και ικανότητες μάθησης για παιδία στο αυτιστικό φάσμα. Το πρόγραμμα παρουσιάζει με δελεαστικό τρόπο το υλικό, στον οποίο τα παιδιά βρίσκουν δύσκολο να αντισταθούν να προσέξουν και κατά συνέπεια να το μάθουν. Η προσέγγιση αυτή στηρίζεται σε καινούρια δεδομένα που πλέον παραγκωνίζουν τα αυστηρά demands και τον ρομποτικό λόγο μέσω εικόνων, μιας και σε βάθος χρόνου δείχνουν να μην είναι λειτουργικά.
Το παιδί με αυτισμό θέλουμε να επικοινωνεί γιατί το θέλει και ενδιαφέρεται όχι γιατί αναγκάζεται (βλ. λόγω κινήτρου κλπ.)
Θυμήσου τα σημαντικά:
- Χρησιμοποίησε εικόνες (visual first).
- Μοντελοποίηση (κάνε εσύ αυτό που θέλεις να κάνει).
- Η διασκέδαση και το γέλιο είναι σημαντικό κομμάτι της θεραπείας.
- Παρουσίασε με πάθος και ενθουσιασμό το υλικό σου.
- Όχι κίνητρο αλλά ας κάνουμε αυτό γιατί είναι φοβερό!!
- Ρουτίνα και δομή, αλλά διαφορετικό περιεχόμενο.
Και τέλος σκέψου η παρέμβασή σου είναι αρκετά ενδιαφέρουσα για να επικοινωνήσει το παιδί και να μάθει??
Βιβλιογραφία:
- Charman, T. (2003) Why is joint attention a pivotal skill in autism. Philosophical Transactions of London.
- Davies, G (2010b) Attention: Getting it, keeping it, sharing it (Workshop) November.
- Patten, E and Watson, L (2011) Interventions Targeting Attention in Young children with Autism. American journal of speech and language pathology.
- www.ginadavies.co.uk.
Τραγά Ελένη
Λογοθεραπεύτρια