Προφορικές Εξετάσεις και Δυσλεξία

Προφορικές Εξετάσεις, Τα πώς και τα γιατί

Οι εξετάσεις στα Λύκεια ξεκίνησαν, ακολουθούν τα Γυμνάσια και η αυλαία κλείνει  με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Υπάρχει, όμως, και μια ομάδα μαθητών, που εξετάζονται διαφορετικά, δηλαδή,  με τον προφορικό τρόπο αξιολόγησης. Η απαλλαγή από γραπτές εξετάσεις και η διενέργεια προφορικών εξετάσεων αποτελούν ζητήματα που προβληματίζουν  μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.

Θα προσπαθήσω μ’ αυτό το κείμενο να δώσω μερικές απλουστευμένες οδηγίες για τον τρόπο και τη διαδικασία της προφορικής εξέτασης. Αυτές οι συμβουλές χρησιμεύουν στους εκπαιδευτικούς, που εξετάζουν, αλλά και διδάσκουν παιδιά με δυσλεξία, στους γονείς για να γνωρίζουν τι απαιτείται στη σχολική προετοιμασία των παιδιών τους, καθώς και στους μαθητές, που εξετάζονται και προετοιμάζονται για τις προφορικές εξετάσεις.

Παρατίθενται παρακάτω σύντομες συμβουλές:

  1. Να διαβάζονται τα θέματα δυνατά και πολλές φορές από τον υπεύθυνο. Τα θέματα να παρουσιάζονται  βήμα – βήμα και να ελέγχεται, αν τα έχει γράψει σωστά ο μαθητής.
  2. Να επαναλάβει ο καθηγητής μόνος του την  εκφώνηση και να ζητά από τον μαθητή να την επαναλάβει,  χωρίς να τη διαβάσει και στη συνέχεια να ζητά από τον μαθητή, αν  μπορεί να εξηγήσει τι ζητά το θέμα.
  3. Ο εκπαιδευτικός να μιλά αργά και καθαρά και να ζητά να επαναλάβει ο μαθητής τι κατάλαβε.
  4. Οι μαθητές με ΜΔ χαρακτηρίζονται από σημαντικά προβλήματα απόδοσης προσοχής και η εξέταση πρέπει να γίνεται σε ήσυχο περιβάλλον χωρίς εξωτερικές επιδράσεις (θόρυβοι, κίνηση κλπ.)
  5. Τα γραπτά κείμενα (διαγωνίσματα) θα πρέπει να φροντίσουμε να είναι όσο το δυνατόν αραιογραμμένα και με σωστή και ευανάγνωστη γραμματοσειρά
  6. Οι μαθητές με ΜΔ μπορεί να έχουν προβλήματα στην ακουστική και οπτική αντίληψη λέξεων ή σύνθετων σχημάτων και καλό θα ήταν να χρησιμοποιούνται απλές οπτικές απεικονίσεις του προβλήματος (σχήματα, εποπτικά μέσα).

Οι μαθητές με ΜΔ δεν μπορούν να επιλέξουν τη στρατηγική αντιμετώπισης μιας κατάστασης και τις ενέργειες, που πρέπει να κάνουν, όταν οδηγηθούν σε αδιέξοδο κατά την επίλυση ενός προβλήματος και ο καθηγητής πρέπει:

  1. Να απλοποιεί προφορικά τις εκφωνήσεις των θεμάτων χωρίς να υποδεικνύει άμεσα τις απαντήσεις.
  2. Να βοηθά τον μαθητή να εντοπίσει τις παραμέτρους του προβλήματος.
  3. Να συμβάλει στο ξεπέρασμα των δυσκολιών κατά τη διάρκεια επίλυσης του προβλήματος .
  4. Τέλος, να φροντίζει, ώστε να επικρατεί ένα ήρεμο και σωστό παιδαγωγικά  κλίμα  κατά την ώρα της εξέτασης.

Το νομικό πλαίσιο Ν.3699/2008 (ΦΕΚ 199Α΄) γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις της με αριθμ. Φ.253/155439/Β6(ΦΕΚ 2544 Β΄/30-12-2009) Υπουργικής Απόφασης και ορίζει τα εξής:

Ενδοσχολικές Εξετάσεις
Οι γονείς των μαθητών υποβάλλουν αίτηση στο σχολείο για προφορική ή γραπτή εξέταση.
Μεικτός τρόπος: Οι μαθητές, που δίνουν προφορικά, εφόσον το επιθυμούν μπορούν να απαντήσουν κάποια θέματα γραπτώς.
Η προφορική εξέταση αφορά: τις ολιγόλεπτες δοκιμασίες, τις ωριαίες δοκιμασίες των τριμήνων – τετράμηνων, τις προαγωγικές, απολυτήριες εξετάσεις.

Προφορικές Εξετάσεις
Για τους μαθητές που έχουν γνωμάτευση για προφορική εξέταση (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, πρόβλημα όρασης, κινητική αδυναμία άνω άκρων, φάσμα αυτισμού).
Εξετάζονται στα ίδια θέματα με το ίδιο πρόγραμμα και την ίδια διάρκεια εξέτασης

 

Γράφει η  Μάρθα  Ηλιοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος MA Special Education /B.T.E.C Edecxel

Υπεύθυνη του  Κέντρου  Αγωγής Παιδιού & Εφήβου ‘’Εξέλιξη΄΄

 

 

 

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση