Σχολική Ετοιμότητα και Επαναφοίτηση στο Νηπιαγωγείο

Τι σημαίνει ο όρος επαναφοίτηση;

Η επαναφοίτηση στο νηπιαγωγείο αποτελεί σύσταση που προτείνεται από τους παιδαγωγούς σε πολύ σημαντικές περιπτώσεις και σχετίζεται άμεσα με τη σχολική ετοιμότητα του παιδιού. Με τον όρο αυτό εννοείται η είσοδος αλλά και η φοίτηση του παιδιού στην Α’ Δημοτικού, η οποία αποτελεί τη βάση της σχολικής πορείας του, που θα στηρίξει τις επόμενες τάξεις. Χρειάζεται, λοιπόν, να κατέχει τα κατάλληλα εφόδια ώστε να καταφέρει να παρακολουθήσει και να ανταπεξέλθει με επιτυχία στις σχολικές του υποχρεώσεις.

Πότε συστήνεται σε ένα παιδί να επαναλάβει τη φοίτηση στο νηπιαγωγείο;

Όταν ένα νήπιο παρουσιάζει αναπτυξιακές διαταραχές ή σχολική ανωριμότητα, τότε προτείνεται να επαναληφθεί η φοίτηση στο νηπιαγωγείο. Άλλες περιπτώσεις όπου προτείνεται επανάληψη του νηπιαγωγείου είναι σε παιδιά που δεν έχουν κάποια συγκεκριμένη διάγνωση, ωστόσο υπολείπονται σε κάποιες δεξιότητες. Συνεπώς, δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του Δημοτικού σχολείου.

Πoιες δεξιότητες απαιτούνται για τη φοίτηση στο δημοτικό;

  • Αναγνώριση και σύγκριση μεγεθών (μικρό- μεγάλο) και ποσοτήτων (λίγα- πολλά).
  • Ικανότητα σειροθέτησης κατά μέγεθος ή ποσότητα, ομαδοποίησης και καταμέτρησης τουλάχιστον δέκα αντικειμένων.
  • Αναγνώριση αριθμών ως το δέκα και αντιστοίχιση αριθμού με αντίστοιχα αντικείμενα.
  • Αναγνώριση ιδιοτήτων των αντικειμένων, όπως μαλακό- σκληρό, πλαστικό, ξύλινο, στεγνό κλπ).
  • Ικανότητα αναγνώρισης ομοιοτήτων και διαφορών, χρωμάτων, σχημάτων.
  • Δεξιότητα ταξινόμησης των αντικειμένων και αντίληψης του μισού και του ολόκληρου.
  • Αναγνώριση μεμονωμένων κεφαλαίων φωνημάτων της αλφαβήτου, του πρώτου φωνήματος μιας λέξης καθώς και άλλων φωνημάτων ξεχωριστά μέσα σε αυτή
  • Γραφή των περισσοτέρων γραμμάτων και του ονόματός του.
  • Αντιγραφή ολόκληρων λέξεων.
  • Αναγνώριση της θέσεως αντικειμένων και του σώματός του.
  • Τοποθέτηση αντικειμένων μέσα στον χώρο σύμφωνα με έννοιες όπως πάνω-κάτω, δεξιά-αριστερά, μπροστά-πίσω, κοντά-μακριά, ανάμεσα.
  • Αντίληψη εννοιών όπως πρωί-μεσημέρι-βράδυ, πριν-τώρα-μετά, χθες-σήμερα-αύριο
  • Γνώση των ημερών της εβδομάδας με σειρά.
  • Γνώση των εποχών του έτους και σύνδεση με αντίστοιχα καιρικά φαινόμενα.

Ποιες δυσκολίες είναι πιθανό να αντιμετωπίσει ένα παιδί;

Επιπρόσθετα, σημαντικές δυσκολίες που ίσως να αντιμετωπίσει το παιδί είναι οι εξής:

  • Αδυναμία συγκέντρωσης και παρακολούθησης του μαθήματος.
  • Αδυναμία να συγκρατήσει πληροφορίες και να τις αναδιηγηθεί.
  • Δυσκολία στην εκτέλεση εντολών.
  • Δυσκολία οργάνωσης και κατ’ επέκταση προετοιμασίας στο σπίτι.

Ωστόσο, εκτός από τις παραπάνω δεξιότητες του παιδιού, είναι απαραίτητο να ληφθεί υπόψη η ψυχολογική και συναισθηματική κατάστασή του, καθώς αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την εξέλιξή του. Ας μην ξεχνάμε λοιπόν, πως το κάθε παιδί μαθαίνει με το δικό του τρόπο και είναι μοναδικό (Κανακάρη 2015· Καρύδη, 2014).

Βιβλιογραφία

Κανακάρη, M. (2015). Πρώιμη ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών και σχολική ετοιμότητα. Καλαμάτα: Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πελοποννήσου.

Καρύδη, Ι. (2014). Διερεύνηση των απόψεων νηπιαγωγών και δασκάλων για τη μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο: Συγκριτική προσέγγιση. Ιωάννινα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση