Τα είδη της μνήμης

Μπορεί στην καθημερινότητα μας να χρησιμοποιούμε τον όρο «μνήμη» στον ενικό αριθμό και να λέμε η μνήμη μας είναι «καλή» ή «αδύναμη», στην πραγματικότητα όμως δεν πρόκειται για μια μόνο δεξιότητα αλλά μια περίπλοκη λειτουργία με πολλές διακριτές μορφές.

  • Επεισοδιακή μνήμη: Τι έφαγα προχθές; Πού πήγα διακοπές το περασμένο καλοκαίρι; Πώς έλεγαν τη δασκάλα μου στην έκτη δημοτικού; Πρόκειται για το βιβλίο καταγραφής των προσωπικών μας εμπειριών, πρόσφατων ή και παλαιότερων.
  • Σημασιολογική μνήμη: Πώς ονομάζεται αυτό το αντικείμενο;
    Σε τι χρησιμεύει ένα ψαλίδι; Ποιο είναι το τηλέφωνο της μητέρας μου; Πότε έγιναν οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας; Η σημασιολογική μνήμη είναι υπεύθυνη για τη διατήρηση γενικών γνώσεων αυτού του είδους.
  • Διαδικαστική μνήμη: Πώς κάνω ποδήλατο; Πώς παίζω πιάνο; Πότε αφήνω τον συμπλέκτη; Είναι γνώσεις που πασχίσαμε να αποκτήσουμε, όμως έχουν πλέον περάσει στο υποσυνείδητο και δεν απαιτούν συνειδητή ανάκληση. Οι συγκεκριμένες αναμνήσεις είναι από τις πιο ισχυρές.
  • Εργαζόμενη μνήμη: Μικρή σε διάρκεια, αλλά σημαντική για την προσοχή, την συγκέντρωση και τη συμμετοχή μας σε συζήτηση ή εργασία. Στα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, οι μνημονικές αδυναμίες εντοπίζονται κυρίως στην μνήμη εργασίας. Οι αδυναμίες αυτές οδηγούν σε δυσκολίες επεξεργασίας πληροφοριών, ανάκλησης ή ανάπτυξης στρατηγικών επίλυσης και εμποδίζουν τη χρήση της εργαζόμενης μνήμης.

 

Βιβλιογραφικές αναφορές

Hancock, J (2005). Βελτιώστε τη μνήμη σας, Αθήνα: Σαββάλας.

Παντελιάδου Σ. & Πατσιοδήμου Α. & Μπότσας Γ. (2004), Οι μαθησιακές δυσκολίες στη δευτεροβάθμια εκπάιδευση, Βόλος. : http://edu-gate.minedu.gov.gr/amea/prakseis_epeaek/MD_epeaek.pdf

https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/3262/3/Kef.%2024.pdf

 

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση