Ένταξη παιδιών
Η ένταξη των παιδιών με Αυτισμό (ΔΑΔ-ΔΑΦ) μέσα στο γενικό σχολείο μπορεί να υλοποιηθεί με την ενίσχυση συγκεκριμένων δεξιοτήτων που θεωρούνται σημαντικές για την μετέπειτα προσαρμογή των παιδιών. Οι κοινωνικές δεξιότητες που κατηγοριοποιούνται ως εξής : • Επίσταση Προσοχής, • Ομαδική & όχι Μοναχική Ενασχόληση, • Ενδιαφέρον για τους συνομήλικούς τους, • Κοινωνική Συσχέτιση (social relatedness),• Από Κοινού Παρατήρηση (joined attention) αποτελούν βασικές δεξιότητες για να επιτευχθεί η επικοινωνία . Σημαντικές δεξιότητες ετοιμότητας για ένταξη παιδιών με αυτισμό στο γενικό σχολείο αποτελεί η επικοινωνία που χαρακτηρίζεται από συχνότητα και ποιότητα της επικοινωνίας.
Σημαντικό είναι να ασχοληθούμε με παράγοντες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων για να επιτευχθεί η ένταξη των παιδιών με αυτισμό.
ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΠΑΡΕΜΒΟΥΜΕ
• Πρώιμη παρέμβαση
• Διδασκαλία σημαντικών κοινωνικών δεξιοτήτων
(καλύπτοντας σφαιρικά τις ανάγκες τους)
• Χαρτογράφηση των κοινωνικών δεξιοτήτων που
συμβάλλουν σε επιτυχείς κοινωνικές συναλλαγές
• Διεξοδική ανάλυση των χαρακτηριστικών του
επικοινωνιακού λόγου των παιδιών με τυπική ανάπτυξη
• Διδασκαλία επικοινωνιακών δεξιοτήτων, όπως είναι οι πρωτοβουλίες επικοινωνίας με συνομήλικους.
Οι στόχοι για την ένταξη παιδιών με αυτισμό πρέπει να βασίζονται σε κανονιστικά δεδομένα ώστε:
α) οι δεξιότητες που επιλέγονται να έχουν κοινωνική
εγκυρότητα και να αποσπούν συχνότερη ενίσχυση από το
περιβάλλον
β) να προαχθεί η γενίκευση και η συντήρηση
επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
Μάρθα Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος
Θεραπευτής Ένταξης Θ.Ε.Κ.Ο Advanced