Διαφοροποιώντας Δραστηριότητες

Για να χαρακτηρισθεί αποτελεσματική μια μαθησιακή δραστηριότητα, πρέπει να βοηθάει ένα μαθητή να προοδεύσει. Δηλαδή θα πρέπει να πάρει τον μαθητή από το τωρινό σημείο κατανόησης ενός θέματος ή μιας ιδέας και να τον οδηγήσει σε ένα ανώτερο, πιο περίπλοκο.

Μια διαφοροποιημένη δραστηριότητα για να είναι αποτελεσματική  θα πρέπει:

  • Πρώτα απ’ όλα να είναι ενδιαφέρουσα, δηλαδή να προκαλεί έντονα το ενδιαφέρον και την περιέργεια του μαθητή.
  • Να ωθεί τους μαθητές να σκεφτούν σε υψηλό επίπεδο
  • Να καλεί τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν μια βασική δεξιότητά τους, προκειμένου να βγάλουν εις πέρας μια εργασία-μαθησιακή δραστηριότητα

Ο εκπαιδευτικός από την πλευρά του, θα πρέπει να διαφοροποιεί τη διαδικασία με βάση:

  • Το τωρινό επίπεδο κατανόησης του μαθητή, δηλαδή, λαμβάνοντας υπόψιν τις δεξιότητες που διαθέτει ένας μαθητής να αντιστοιχεί την πολυπλοκότητα της εργασίας που πρέπει να βγάλει εις πέρας και να προσαρμόζει ανάλογα το υλικό του.
  • Τα ενδιαφέροντα του μαθητή,
  • Να δίνειεπιλογές, ώστε ο μαθητής να μπορεί να επιλέξει την οπτική που του ταιριάζει
  • Το μαθησιακό προφίλ και τιςδεξιότητές του μαθητή.

Ένα ακόμη σημαντικό σημείο, είναι η δυνατότητα που δίνεται στο μαθητή να εκφράσει με το δικό του τρόπο σκέψης τις ιδέες του. Για παράδειγμα ο μαθητής μπορεί να εκφραστεί δημιουργικά, προφορικά, χωρικά, ή ακόμη και να δουλέψει μόνος του εφόσον το επιθυμεί.

Τα ενδιαφέροντα του μαθητή θα πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη. Ένας πολύ καλός τρόπος για να μάθουμε κάτι είναι η προσαρμογή του στα ενδιαφέροντά μας.Έτσι λοιπόν ο εκπαιδευτικός μπορεί να σκεφτεί και να συνδυάσει τα ενδιαφέροντα των μαθητών και το μαθησιακό αντικείμενο. Τέτοια παραδείγματα είναι η φωτογραφία, η ζωγραφική, η ποίηση και η τεχνολογία.

 

Δεν υπάρχει μία συνταγή για να προκληθεί το ενδιαφέρον των μαθητών άλλα μερικές καλέςστρατηγικές είναι οι εξής:

  • Επικεντρωνόμαστε στη μελέτη με βάση το ενδιαφέρον
  • Παροχή δομής που θα οδηγήσει στην πρόοδο των μαθητών
  • Δημιουργία ανοιχτής πρόσκλησης εκδήλωσης των ενδιαφερόντων των μαθητών
  • Πρόταση ιδεών από τους μαθητές
  • Ανοιχτά μάτια και μυαλό για τους μαθητές που έχουν σοβαρά ενδιαφέροντα

 

Βιβλιογραφία  CarolAnnTomlinson – ‘Πωςναδιαφοροποιήσουμε τη διδασκαλία σε τάξεις μεικτής ικανότητας’

 

Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου »Εξέλιξη»

Μάρθα Ι.Ηλιοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος

MA Special Education/B.T.E.C Edexcel

Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών

 

 

 

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση