Δραστηριότητες Φωνολογικής Ενημερότητας στην προσχολική ηλικία
Η καλλιέργεια της φωνολογικής ενημερότητας αποτελεί τη βάση για την κατάκτηση του μηχανισμού της ανάγνωσης. Η ανάπτυξη της φωνολογικής επίγνωσης βασίζεται στην ικανότητα της οπτικής και ακουστικής διάκρισης σε επίπεδο φωνήματος και σε επίπεδο συλλαβής.
Στην προσχολική ηλικία απαραίτητο βήμα είναι η οπτική διάκριση και αναγνώριση των φωνημάτων/γραμμάτων του ελληνικού αλφάβητου. Η ανάπτυξη αυτών των ικανοτήτων πρέπει να γίνεται με διασκεδαστικό και ευχάριστο τρόπο. Τα προγράμματα φωνολογικής ενημερότητας υλοποιούνται με γνώμονα τα εξής :
· Δημιουργία ευχάριστου κλίματος.
· Παιγνιώδη τρόπο μάθησης
· Πολυαισθητηριακά υλικά
· Κιναισθητική μέθοδος
Η μάθηση προάγεται μέσω του παιχνιδιού και δραστηριοτήτων που διεγείρουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών. Παρατίθενται μία σειρά από διασκεδαστικές δραστηριότητες φωνολογικής ενημερότητας.
- Ο λαβύρινθος της αλφαβήτας με την αξιοποίηση μίας μπάλας , να προσπαθεί να διασχίζει τη διαδρομή , όπου πέφτει η μπάλα ή ένα αυτοκίνητο πρέπει να ονοματίζει το γράμμα και να παράγει προφορικά λέξη από το συγκεκριμένο φώνημα.
· Ξύλινα και μαγνητικά γράμματα αποτελούν χρήσιμο και βοηθητικό υλικό για οπτική αναγνώριση φωνημάτων.
· Τα σφουγγαρογράμματα επίσης με χρήση σφραγίδων είναι μία ωραία ιδέα επιλογής φωνημάτων και σχηματισμού με διαφορετικό τρόπο.
· Μπορείτε να κόψετε σε χαρτόνι γράμματα και τα παιδιά στη συνέχεια να τα ζωγραφίσουν!
· Δημιούργησε ένα σακούλι αισθήσεων με γράμματα, κλείστε τα μάτια στα παιδιά και με τη ψηλάφηση να αναγνωρίζουν τα γράμματα.
· Σχηματίστε τα γράμματα της αλφαβήτας με πολύχρωμα στικ.
Με ρολό χαρτί γράψτε μπερδεμένα τα γράμματα, για να ενώσει το παιδί τα ίδια (οπτική διάκριση).
Η φωνολογική ενημερότητα μπορεί να γίνει παιχνίδι! Με το παιχνίδι τα παιδιά μαθαίνουν, αυτοματοποιούν και γενικεύουν.
Μάρθα Ι.Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος
MA Special Education/ B.T.E.C Edexcel