Είναι έτοιμο το παιδί μου για το σχολείο ;
Ζωγραφική, τραγουδάκια, κουκλοθέατρο και οι ώρες περνούν ευχάριστα. Έρχεται, όμως, η ώρα του Δημοτικού και οι απαιτήσεις αλλάζουν! Το παιδί πόσο είναι έτοιμο για να ενταχθεί στο νέο σχολικό περιβάλλον ;
Το παιδί πριν περάσει την πόρτα του Δημοτικού Σχολείου, θα πρέπει να έχει αναπτύξει συγκεκριμένες δεξιότητες που θα το βοηθήσουν να προσαρμοστεί και να ενταχθεί ομαλά στο νέο περιβάλλον του, καθώς και να ανταποκριθεί στις όποιες δυσκολίες συναντήσει. Με λίγα λόγια, θα πρέπει να παρουσιάζει σχολική ετοιμότητα.
Η σχολική ετοιμότητα αναφέρεται σε ένα ορισμένο επίπεδο ανάπτυξης του παιδιού- φυσικής/σωματικής, κινητικής, ψυχοκοινωνικής, συναισθηματικής, γλωσσικής και γνωστικής- που του επιτρέπει να ανταποκριθεί με επιτυχία στις απαιτήσεις του Δημοτικού.
Αν ως γονέας ή εκπαιδευτικός προσχολικής αγωγής έχετε την υπόνοια ότι το παιδί μπορεί να υστερεί σε οποιονδήποτε τομέα πριν ενταχθεί στην Α΄ Δημοτικού, καλό είναι να μελετήσετε ορισμένες τυπικές ενδείξεις πιο κάτω, οι οποίες είναι βοηθητικές αλλά σε καμιά περίπτωση δεν αποτελούν διαγνωστικό εργαλείο:
Φωνολογική ενημερότητα
- Μπορεί το παιδί να βρει λέξεις που αρχίζουν από έναν ήχο;
Παράδειγμα: «Βρες μου κάτι μέσα στο δωμάτιο που αρχίζει με τη φωνούλα /κ/». - Μπορεί να εντοπίσει την κοινή αρχική συλλαβή λέξεων;
Παράδειγμα: «Ποιες από τις επόμενες λέξεις αρχίζουν με την ίδια συλλαβή: πίσω-πάνω-πίτα».
Επίγνωση του γραπτού λόγου
- Γνωρίζει ότι η κατεύθυνση της ανάγνωσης/γραφής είναι από αριστερά προς τα δεξιά;
- Συνειδητοποιεί ότι η γραφή έχει άμεση σχέση με την ομιλία, δηλαδή ότι μπορώ να γράψω ό,τι λέω;
Προφορικός λόγος
- Αντιλαμβάνεται και εκτελεί σωστά προφορικές εντολές που του δίνονται;
- Αφηγείται με ευχέρεια μια ιστορία;
Γνωστική ανάπτυξη
- Κατανοεί βασικές προμαθηματικές και χωροχρονικές έννοιες;
Παραδείγματα: πάνω-κάτω, μέσα-έξω, λίγο-πολύ, μεγαλύτερο-μικρότερο, πριν-μετά. - Αναγνωρίζει και κατά περίπτωση χρησιμοποιεί γράμματα του αλφαβήτου και
αριθμούς;
Κινητική ανάπτυξη
- Κινείται με σιγουριά και αυξανόμενο έλεγχο και συντονισμό;
- Χρωματίζει μέσα σε πλαίσιο με γραμμές; Κάνει παζλ; Κόβει;
Κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη
- Περιμένει τη σειρά του;
- Ακολουθεί κανόνες;
- Συγκεντρώνεται και ολοκληρώνει τις δραστηριότητες με τις οποίες ασχολείται;
Υπάρχουν φυσικά και τα σταθμισμένα εργαλεία αξιολόγησης της μαθησιακής ετοιμότητας που μπορούν να δώσουν σαφείς απαντήσεις σχετικά με την ετοιμότητα των παιδιών για τη φοίτηση στην Α’ δημοτικού, όπως το Α ΤΕΣΤ και το ΑθηνάΤεστ. Η σχολική ετοιμότητα των παιδιών αποτελεί έναν βασικό παράγοντα για ομαλή ένταξη μέσα στο σχολικό περιβάλλον.
Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου «Εξέλιξη»
Λεωνίδου 1, Σπάρτη Λακωνίας, Τηλ. 27310 81050 / 6978733472
Υποκατάστημα: Λεωνίδου 40, Τηλ.27310 82009
Κεντρικό Υποκατάστημα Μολάων: Πλησίον Παιδικού Σταθμού: Τηλ. 27320 23421
Site: www.kentro-exelixi.gr
E – mail: [email protected]
Facebook: Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου Εξέλιξη
Instagram: kentro_exelixi