Παιχνίδια φωνολογίας στο σπίτι

Η φωνολογική ενημερότητα σχετίζεται με την ικανότητα του παιδιού να αντιλαμβάνεται πως οι προτάσεις χωρίζονται σε λέξεις, οι λέξεις σε συλλαβές και οι συλλαβές σε φωνήματα. Είναι πολύ σημαντική δεξιότητα για την εκμάθηση ανάγνωσης και γραφής(Mπόντη, 2013) .

 

Οι γονείς μπορούν να συμμετέχουν στην καλλιέργεια αυτής της δεξιότητας μέσα από διασκεδαστικές και παιχνιδιάρικες δραστηριότητες στο σπίτι .

 

Μένουμε σπίτι και δουλεύουμε τη Φωνολογική Ενημερότητα!

  • Τι μπορούμε να κάνουμε;

Αντίληψη ομοιοκαταληξίας

Aς παίξουμε  Κουτσό

Τα κουτάκια με τους αριθμούς θα αντιστοιχούν σε ζευγάρια εικόνων λέξεων. Θα περιλαμβάνουν λέξεις που ομοιοκαταληκτούν και μη. Δίνοντας στο παιδί την εντολή να βρει αυτές ‘’που ακούγονται το ίδιο στο τέλος’’.

Πχ

Μήλο – Φύλλο

Ενώ θα έχουμε και εικόνες με λέξεις που δεν ομοιοκαταληκτούν. Πχ μήλο- μαμά.

 

Κατάτμηση πρότασης σε λέξεις

Χτίζω , χτίζω πρόταση στη στιγμή!

Η ικανότητα του παιδιού να χωρίζει  προτάσεις σε λέξεις με τουβλάκια.

 

‘’ Θα σου λέω προτάσεις και εσύ θα μου λες αργά ποιες λέξεις έχει αυτή η πρόταση’’

Πχ ‘’ Ο Γιώργος παίζει.’’ → ‘’ Ο –  Γιώργος  –  παίζει’’

Για να διευκολύνουμε το παιδί να καταλάβει την εντολή που του δίνουμε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τουβλάκια. Του λέμε την πρόταση δείχνοντας του ένα – ένα τα τουβλάκια και του ζητάμε να επαναλάβει.

Κατάτμηση λέξεων σε συλλαβές= Η ικανότητα του παιδιού να χωρίζει τις λέξεις σε συλλαβές.

 

Oι μάγοι των συλλαβών!

Μπορούμε να υποδυθούμε τους μάγους,  χρησιμοποιώντας κυβάκια πάνω στα οποία αναγράφονται οι συλλαβές που αποτελούν τις λέξεις. Κάθε φορά που το παιδί καταφέρνει να χωρίσει τις λέξεις σε συλλαβές έχει φτιάξει το ξόρκι του.

Πχ. Παπί → Πα – πί

Αντίστοιχα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε όπως και παραπάνω τα τουβλάκια με την διαφορά ότι τώρα έχουμε συλλαβές.

Παραγωγή ομοιοκαταληξίας

Ας τραγουδήσουμε, ας δημιουργήσουμε

Το παιδί να είναι σε θέση να συμπληρώσει  μόνο του λέξεις ή φράσεις σε προτάσεις που να ομοιοκαταληκτούν.

Μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα αυτοσχέδιο τραγουδάκι ή ποιηματάκι και να του ζητήσουμε να μας βοηθήσει να το συμπληρώσουμε .

Πχ.  Ήρθε ένας γατούλης, που ήταν τόσο θα …(μικρούλης)

Κάτω από το κρεβατάκι , βρήκα ένα ..(τερατάκι)

Φωνημική κατάκτηση

Το παιδί να είναι σε θέση να χωρίσει τις λέξεις σε φωνήματα.

Εντολή : ‘’ Θα σου πω μερικές λεξούλες και θέλω να μου τις πεις αργά τους ήχους που έχει κάθε λεξούλα’’

Πχ. έλα → έ- λ –α

Λογοθεραπεύτρια

Κουτσοβίτη Παναγιώτα

Πηγές :

http://apothetirio.teiep.gr/xmlui/bitstream/handle/123456789/675/lgt_2013048.pdf?sequence=1

http://stellaadamlogotherapeia.gr/index.php/blog/item/336-2017-09-24-20-53-53

Μοιραστείτε το!

Αφήστε μια απάντηση